کمشکش بین کارشناسان زمین‌شناسی و مدعی پیش بینی زمین لرزه
در کمشکش بین کارشناسان زمین شناسی و مدعی پیش بینی زمین لرزه با وقوع زلزله ادعاهای پیش زینی زمین لرزه ثابت شد.
کد خبر: ۹۰۶۳۷۹۲
|
۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
 
 به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  خبرگزاری علم و فناوری، فعالیت زمینه لرزه این روزها در مازندران تا حدودی زیاد شده است.

پس از زمین لرزه 4 و هفت دهم ریشتری سه‌شنبه هفته گذشته دو پس لرزه به مقیاس دو نیم ریشتر ساری و برخی دیگر از شهرهای استان را لرزاند.

همزمان با زلزله 4 و هفت دهم ریشتری آدرس یکی از کانال‌های تلگرامی در مازندران دست به دست می‌شده که مسؤول این کانال ادعا می‌کند که زمین لرزه را پیش از وقوع پیش بینی می‌کند.

یک روز پس از زمین لرزه چهار وهفت دهم ریشتری مدیر کانال تلگرامی پیش بینی زلزله از وقوع زمین لرزه‌ای به ابعاد چهار و دو دهم ریشتر در مازندران خبر داد.

در اطلاعاتی که منتشر شده بود اعلام شد که این زمین لرزه طی 10 روز پس از زمین لرزه اولیه در مازندران اتفاق می‌افتاد.

همزمان با این ادعا برخی از رسانه‌های استان از ظرفیت کارشناسان زمین شناسی برای صحبت و سقم ادعاهای مطرح شده مطالبی را در خبرگزاری‌ها و سایت‌ها منتشر کردند.

خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در مصاحبه‌ای با مدیرکل زمین شناسی و ادعاهای مطرح شده در ارتباط با پیش بینی زمین لرزه طی روزهای آینده اظهار کرد: این موضوع صحت ندارد و زلزله قابل پیش بینی نیست.

مهرداد قنبرزاده خاطر نشان کرد:کشور ژاپن با پیشرفت‌های علمی که در این زمینه دارد نتوانست موفقیت‌های قابل ملاحظه‌ای در این حوزه داشته باشد.

ادعای که پس از تکذیب با زمین لرزه تایید شد

دو روز پس از مصاحبه مدیرکل زمین شناسی ادعای مطرح شده در ارتباط با زلزله که به شدت از سوی کارشناسان دیگر در سایر رسانه‌ها تکذیب شده بود با وقوع زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری ظهر روز گذشته در ساری تایید شده است.

فرهمند در کانال تلگرامی خویش استفاده از روش‌های علمی و فنی را پیش شرط پیش بینی زلزله در کشور اعلام کرده است، اما کارشناسان زمین شناسی معقتد هستند که با بررسی تاریخی زمین لرزه می‌توان به صورت موردی برخی از زمین لرزه‌ها را پیش بینی کرده است.

تلاش ما برای گفت گو با فرهنمند مسؤول کانال پیش بینی زمین لرزه تاکنون به نتیجه نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری،بهزاد محمد پور معاون مدیرکل بحران استان تهران هم ادعای مطرح شده توسط فرهمند را غیر علمی اعلام کرده و در گفت و گو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده است که این کارشناس مصداق‌ها و مباحث علمی برای پیش بینی زمین لرزه ندارد.

با این وجود به نظر می‌رسد که ادعاهای مطرح شده توسط فرهمند درباره زمین لرزه با وقوع زمین لرزه چهار و دهم ریشتری تا حدودی تایید شده و همین تایید ادعا باعث افزایش تعداد ممبرهای کانال تلگرامی‌اش شده است.

ارسال نظرات