خبرهای داغ:
مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین:
بیدخام گفت: باید در این حوزه با اطلاع رسانی از سوی همه دستگاه های رسانه ای، فرهنگ سازی شود تا مردم ارتباط خوبی با ناشنوایان پیدا کنند و خانواده ها بدانند که در وقت مناسب با هزینه کم می توانند از این معضل پیشگیری کنند.
کد خبر: ۹۰۶۳۷۹۶
|
۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸

 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، مریم بیدخام معاون امور اجتماعی استانداری قزوین در بازدید از مرکز توانبخشی روزانه ناشنوایان پرنیان که به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی ناشنوایان و با حضور مسوولان استانی و اعضای شورای شهر قزوین برگزار شد بیان کرد: با توجه به نامگذاری جهانی این هفته، مناسب است فرهنگ مردم در این زمینه ارتقا یابد.
 
وی گفت: ناشنوایان نیز قشری از جامعه ای هستند که ما در آن زندگی می کنیم و در برخورد با جامعه آماری ناشنوا در استان، عموم مردم باید بدانند که چگونه با آنها رفتار نمایند.
 
مدیر کل امور اجتماعی استانداری قزوین اظهار کرد: با توجه به بررسی های به عمل آمده، ناشنوایان که در مدارس عادی و همراه با سایر دانش آموزان مشغول علم آموزی می باشند، حتی گاهی در امور درس و‌مدرسه، عملکردی بسیار بهتر از سایر دانش آموزان داشته اند.
 
بیدخام افزود: باید در این حوزه با اطلاع رسانی از سوی همه دستگاه های رسانه ای، فرهنگ سازی شود تا مردم ارتباط خوبی با ناشنوایان پیدا کنند و خانواده ها بدانند که در وقت مناسب با هزینه کم می توانند از این معضل پیشگیری کنند.
 
در ادامه احد چگینی عضو شورای شهر قزوین گفت: شورای شهر هر ساله در طول سال چیزی حدود ۶۰ میلیون تومان به بهزیستی در حوزه های مختلف کمک می کند.
 
وی افزود: در بحث ناشنوایان، موضوع حساس است و آینده یک انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به مشکلات موجود در مسیر اقدامات توانبخشی، مکاتبه ای با شورا انجام شود تا بتوانیم پروژه های ناشنوایان را با کمک های شورا کمی پوشش دهیم.
 
عضو شورای شهر قزوین با اشاره به اطلاع رسانی در این‌حوزه عنوان‌کرد: اکثر روستاهای استان دارای بهداری می باسند و بهتر است این مراکز توانبخشی به از طریق بهداری ها به روستاییان معرفی شوند. 
 
 
 
نوزادان پس از غربالگری در بیمارستان به این مراکز ارجاع داده می شوند
 
در ادامه فریبا نوری مسوول فنی مرکز توانبخشی روزانه ناشنوایان پرنیان در خصوص این مرکز بیان کرد: این مرکز ۱۱ سال است که در حوزه توانبخشی در حال فعالیت است. 
 
وی گفت: نوزادان پس از غربالگری در بیمارستانها بسته به میزان ناشنوایی به این مرکز ارجاع داده می شوند و با توجه به وجود این‌ مرکز، دیگر نیازی به ارجاع مراجعین به تهران نیست.
 
مسوول فنی مرکز توانبخشی روزانه ناشنوایان پرنیان اظهار کرد: مراجعین این‌ مرکز اگر صرفا کم شنوا باشند در مدارس عادی و اما اگر شدت داشته باشد و یا فرد ناشنوا چند معلولیتی باشد باید در مدارس خاص تحصیل نماید.
 
 
 
۳۰۰ دانش آموز ناشنوا در مدارس عادی تحصیل می کنند
 
معرفت اله احمدی رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین نیز در این بازدید اظهار کرد: اتفاقات خوبی که در بحث پیشگیری از ناشنوایی وجود دارد، بحث جذب از بدو تولد است و ما در این زمینه به طور مستقیم با علوم پزشکی ارتباط داریم.
 
وی گفت: بدون استثنا همه ورودی های مرکز خاتون بابایی، جز در موارد خاص، وارد مدارس عادی میشوند.
 
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین عنوان کرد: ۳۰۰ نفر ناشنوا در مدارس عادی و ۱۰۰ نفر در مدارس استثنایی در حال تحصیل هستند و خدمات به هنگام دریافت می کنند که هزینه این امر چهار و نیم برابر بیشتر نسبت به دانش آموزان عادی است.
 
احمدی افزود: ۶۰ نفر در مرکز خاتون بابایی و ۴۰ نفر در مرکز روزانه ناشنوایان پرنیان خدمات دریافت می کنند.
 
وی اضافه کرد: روش جدیدی که در مرکز خاتون بابایی استفاده میشود روش اِی بی تی است که روشی مبتنی بر شنیداری کلامی است اما اکثر دانش آموزان ناشنوااین مشکل، یک مشکل جانبی هم دارند.
1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها