خبرهای داغ:
واژه درخشان و پر ارج «حسین» علیه السلام، از مقدس ترین، والا ترین، دلنشین ترین، محبوب ترین، تفکر انگیزترین و شورآفرین ترین واژه هاست.
کد خبر: ۹۰۶۳۹۸۹
|
۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حسین(ع) نامی به بلندای تاریخ و چراغی در جاده های تاریک است. سلام و درود به خورشید جهان افروزی که درخشش نور او‌، تمام هستی را فرا گرفته و دیده تمام ساکنان آسمان و زمین، انبیاء و اولیاء را در مقابل عظمت خود، خیره ساخته است.

سلام و درود بر بزرگ انقلابی تاریخ بشریّت که با قیام پر شکوهش، ابر سیاه جهل و نادانی و شرک و بی دینی را که بر روی افکار پوسیده مردم سایه افکنده بود، برطرف کرد و مدعیان دروغین خلافت و امامت را رسوا ساخت.

سلام بر آنکه ملکوتیان از صبر او در حیرت، جبروتیان در یاری او در حسرت، انبیا در غم او گریان و اولیا در مصیبت او نالانند. زیارت، حرکت، عزیمت و حضور عاشقانه و اظهار عشق از واسطه فیض الهی در محضر با عظمت اباعبدالله الحسین(ع) بودن است و این جلوه گاه دوستی در اربعین با پیاده روی میلیونی به اوج خود می رسد.

ناظران منطقه ای و بین المللی به خوبی قدرت بالای بسیج نیروهای شیعی با مدیریت کاملا مردمی و غیر دولتی را مشاهده نموده و قدرت نرم و اتحاد امت اسلامی را در این حماسه بی نظیر سرتاسر شور، عشق و ایمان بود متوجه شدند.

مردم عراق به ویژه روستاییان کم بضاعت، اندوخته هرچند اندک یک ساله خود را برای آسایش زائران در طبق اخلاص گذارده و در این همایش هزینه می کنند و این واقعیتی است که شرکت کنندگان در این رویداد در سراسر این مسیر آن را در قالب موکب های عزاداری به وضوح مشاهده می کنند.

تجمّع اربعین اگرچه با حمایت های امنیتی دولت های ایران و عراق برگزار می شود  اما از سوی هیچ نهاد رسمی سازماندهی نشده و یا دعوتی برای برگزاری آن صورت نمی گیرد.

دولت ها در این رخداد بیش از هر چیز امنیت زائران را تامین می کنند. ملیت های مختلف از 60 کشور جهان بدون آنکه تهسیلات خاصی از سوی کشور هایشان دریافت کنند و یا حتی در طول اقامت در عراق از امکانات رایج سفر در دوران کنونی بهره مند شوند در این تجمع شرکت می کنند.

دولت ایران فقط باید نقش حامی و پشتیبانی در برگزاری راهپیمایی اربعین داشته باشد چراکه در این مورد وقتی کار به دست مردم سپرده شود به دلیل جنس کار، که به منزله نذر و نذورات در نظر گرفته می شود، کارایی مردم بسیار به چشم می آید، مثلا در اربعین دویست میلیون وعده غذایی تهیه شد که همه از محل خیّران بود.

حال اگر این بخش به دولت ایران یا عراق سپرده شود، ممکن است با کاستی هایی همراه شود. پیاده روی اربعین بزرگترین اجتماع دینی و مراسم مذهبی است که به صورت سالانه در دنیا برگزار می شود همین یک ویژگی کفایت می کند تا چنین مراسم با شکوهی در سر خط خبری رسانه های مهم دنیا قرار گرفته و از یک پوشش خبری مناسب برخوردار شود اما می بینیم با گذشت چندین سال از برگزاری چنین اجتماع بزرگی رسانه های بزرگ جهان همچون شبکه خبری فاکس، ای بی سی نیوز اس آن بی سی و روزنامه های واشنگتن، وال استریت جورنال یا نشریات تایم و یو اس ای تودی که به شدت توسط صهیونیست ها کنترل می شود کمترین پوشش خبری یا تحلیلی را نسبت به راهپیمایی بزرگ اربعین انجام می دهند.

مقایسه پیاده روی اربعین  و مناسک حج از نگاه نویسنده مصری

این نویسنده در قسمتی از مقاله خود بیان می کند سعودی اگر بیش از دو ملیون حاجی وارد خاکشان شود اعلام نا رضایتی می کنند، عراق اگر کمتر از بیست میلیون زائر داشته باشد، ناراحت می شود. سعودی، برای تنظیم امور دو میلیون حاجی وزارت تشکیل می دهد.

بزرگترین اجتماع بشری با ویژگی های استثنایی، باطل السحر افسون شیطانی است که با همت مردان و زنان عاشق و تحمّل سختی و دشواری فراوان، چهره ای روشن از اسلام ناب محمدی (ع) به جهانیان نشان می دهد و جهان را در مقابل تابلو زیبا از حقیقت اسلام و پیروان واقعی آن قرار می دهد.

در واقع جهانیان با دیدن این رویداد عظیم و جلوه های زیبای معنوی و ابعاد انسانی آن مشتاق آشنا شدن با حقیقت قیام  کربلا می شوند و این موضوع زمینه سازی درخشش پر فروغ تر حقیقت اسلام ناب را سراسر جهان فراهم خواهد نمود.

حسین(ع) مسیحیان را هم به پیاده روی های اربعین می کشاند پیاده روی بزرگ اربعین عصمت و طهارت(ع) است یکی از صحنه های شگفت انگیز، حضور گروه های از مسیحیان حتی کشیشان و نویسندگان مسیحی در این حماسه عظیم است و با پای پیاده به زیارت حرم مطهر حضرت اباعبد الله الحسین(ع) رهسپار می شوند .

نتیجه گیری:

بیشتر جمعیت شیعه جهان در منطقه خلیج فارس زندگی می کنند یعنی تقریبا هفتاد درصد از جمعیت کل منطقه شیعه اند.

منطقه ای که سه چهارم مرغوب ترین ذخایر نفتی دنیا در آن قرار دارد و این منطقه در پنجاه سال گذشته منشأ تحولات جهانی بوده است و می تواند سر منشأ تحولات آینده باشد بدون شک این امکانات و استعدادهای بالقوه با خود آگاهی و بیداری سیاسی شیعیان همراه شده، می تواند نوید بخش آینده بهتر برای آن ها باشد.

از قدرت تاریخ سازی راهپیمایی اربعین نباید غفلت کرد و نباید از آن به سادگی گذشت.

حجت الاسلام علی رشیدی کهلان

ارسال نظرات