خبرهای داغ:

مجموعه نمایشنامه «بانوی نامیرا» منتشر شد

مجموعه نمایشنامه «بانوی نامیرا» با موضوع تولد و رحلت حضرت زهرا (س) و نیز واقعه عاشورا منتشر شد.
کد خبر: ۹۰۶۴۳۰۴
|
۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، مجموعه نمایشنامه «بانوی نامیرا» نوشته علیرضا غنجی و بهناز امینی با موضوع تولد و رحلت حضرت زهرا (س) و نیز واقعه عاشورا توسط انتشارت ساحل زندگی منتشر شد.

در مقدمه نمایشنامه «بانوی نامیرا» آمده است: «این نمایشنامه در رثای یگانه زن عالم است که در شرایطی بسیار خطیر رخت از این عالم فانی بست. آن حضرت در زمانی از دنیا رفت که هنوز بسیاری از مسلمانان در غم از دست دادن پیامبر اسلام (ص) دل شکسته و غمگین بودند و در مقابل، برخی دیگر از این شرایط به دنبال کسب مطامع شخصی و فانی بودند.

در حقیقت حضرت فاطمه (س) در دورانی رخت اقامت از عالم خاک برچید که دنیای اسلام هنوز دورن پس از حضرت محمد را تجربه نکرده بود و دچار تلاطمی خاص شده بود. این تلاطم و گذار، کار مولفان و پدیدآورندگان آثار هنری را بسیار خاص و پرداختن به آن را ویژه کرده است اما آن چه، تحت هر شرایطی پابرجا و متقن است تاثیر بسیار شگرف آن بانوی دو عالم، در جامعه مسلمانان بوده، هست و خواهد بود. حضرت فاطمه ( س) با خصائل و سبره بسیار والایی که داشتند بی شک نمونه ای منحصر به فرد از تجلی فضائل الهی در انسان هستند. یاری رساندن به درماندگان و مستمندان در عین نیازمندی و در حقیقت ایثار از جمله این خصائل است.

بر این اساس، از منابع مختلف و با شیوه های مختلف روایت شده که مرد مستمندی در مسجد از پیامبر درخواست کمک می کند و حضرت رسول، چون در آنجا و آن موقع، چیزی به همراه نداشته اند آن سائل را به سوی خانه علی ( ع) و فاطمه (س) گسیل می فرمایند و پس از این که دختر گرامی پیامبر با درخواست کمک پیرمرد مواجه می شود، گردنبند متبرک شان که تنها زیورالات شان بوده، به پیرمرد اهدا می فرمایند. 

نمایشنامه حاضر برمبنای تخیل و با تصورِ تاثیری که مرحمت حضرت زهرا (س) در زندگی پیرمرد سائل بر جای گذاشته، طراحی و نگاشته شده است. این نمایشنامه در مسابقه نمایشنامه نویسی با موضوع حضرت زهرا( س) که توسط مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در سال های نخست دهه ۸۰ برگزار شد به عنوان متن برگزیده شناخته شد ضمن این که با کارگردانی امیر اتشانی و بازیگری جمشید جهانزاده، شهین علیزاده، هادی قمیشی، مجید علم بیگی و ... و طراحی صحنه و لباس هادی قمیشی در تالار اندیشه روی صحنه رفته است.

این نمایشنامه به نحوی تنظیم شده که توامان قابلیت اجرا روی صحنه و نیز تبدیل شدن به تئاتر تلویزیونی و نمایش رادیویی را دارد.»

مجموعه «بانوی نامیرا» شامل چهار نمایشنامه است که نمایشنامه های «بانوی نامیرا» و «خورشید جاودان» ویژه ایام فاطمیه و شهادت (وفات مصطلح) حضرت زهرا (س) و «ستاره ای در آسمان» ویژه ولادت حضرت زهرا (س) است که هر سه نوشته علیرضا غنجی هستند و نمایشنامه «تا صبح» نوشته بهناز امینی با موضوع تاثیر واقعه عاشورا در زندگی معاصر نوشته شده است.

این مجموعه نمایشنامه در شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و با قیمت ۲۵ هزار تومان توسط انتشارات ساحل زندگی عرضه شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار