در بیانیه بسیج اساتید آمده است: دفاع مقدس سرمایۀ اجتماعی ایرانیان و صندوق ذخیرۀ هویت ملّی و کارگاه سراسری ابتکارات است؛ پس بجاست با مقاومت پویا، از این قطعۀ عظیم تاریخی کشف و به راهنمای عمل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور تبدیل کنیم.
کد خبر: ۹۰۶۴۵۴۶
|
۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲

به گزارش  سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، در بیانیه بسیج اساتید آمده است: دفاع مقدس سرمایۀ اجتماعی ایرانیان و صندوق ذخیرۀ هویت ملّی و کارگاه سراسری ابتکارات است ؛ پس بجاست با مقاومت پویا، خودکفایی درون‌زایِ برون‌نگر، شبکه‌سازی‌های ملّی در سرمایۀ انسانی، ابداعات علمی و تکنولوژیک و همبستگی ملّی، وحدت اقوام و اعتلای خرده فرهنگ‌ها را از این قطعۀ عظیم تاریخی کشف و به راهنمای عمل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور تبدیل کنیم.

متن بیانیه بسیج اساتید دانشگاه‌ها، مراکز آموزش‌عالی و پژوهشی کشور به مناسبت هفته دفاع مقدس به شرح زیر است:

 دفاع مقدس، صندوق ذخیرة هویت ملّی و کارگاه معماری ایرانِ فردا است

«دفاع مقدس، صندوق ذخیرة هویت ملّی و کارگاه معماری ایرانِ فردا است»

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مقدمه

 

هفته دفاع مقدس و بزرگداشت یاد و خاطره هشت سال حماسه عاشورایی جوانان و ملت غیور ایران در برابر متجاوزان بعثی که پشت سر گذاشتیم، فرصت کالبدشکافی و بازاندیشی علل و عوامل کامیابی ملت سلحشور ایران در دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی و خاک پاک میهن است. هفته‏ای که گذشت، ما را در لزوم بازخوانی مؤلفه‏های قدرت ملّت ایران در دفاع مقدس و نسبت آن با فرهنگ عاشورا مصمّم­تر کرد؛ برخی، تفکر دینی و ملّی مقاومت عاشورایی را چه انکار کنند ویا آن را با قرائت­های جعلی مخدوش کنند یا نکنند به خوبی می‏دانند که درخشان‏تر و ملّی‏تر از این قطعه تاریخی در تاریخِ ایران زمین پیدا نخواهند کرد.

 

هفته‏ای را که یادآور سلحشوری و فداکاری ملّت سرافراز ایران اسلامی است، در حالی سپری کردیم که نظام پربرکت اسلامی تجربه­ای چهل ساله در دفاع از استقلال کشور در عرصه­های سیاسی، فرهنگی، نظامی و... را پشتوانه خود داشته و تودة ایرانیان، پاسداشت و ارج نهادن به این فداکاری­ها را امری ملّی و ارزشمند می‏شمارند.

 

در تحلیل دفاع مردمی ملت حماسه ساز ایران تحت زعامت ولی امر زمان؛ حضرت امام خمینی(ره)، امّا باید به ریشه­ها و زمینه­های مردمی­سازی دفاع اشاره نمود؛

۱ - مردمی کردن دفاع و مقاومت

انقلاب اسلامی با مردمی کردن جریان دفاع و مقاومت، به نیروهای رسمی مسلح در ایران عزت و کرامت بخشید؛ پس از ۲۰۰ سال، نیروهای دفاعی کشور را از تابعیت ارتش­های بیگانه خارج ساخت و به آنها استقلال بخشید. وابستگی نیروهای مسلّح به اجانب در دوره پهلوی به وضعیتی ضد ایرانی بدل شده بود تا جائیکه هر دو طرفِ قراردادهای تسلیحاتی در ایران، خود آمریکایی­ها بودند. آنها به­عبارت دیگر سفارش دهنده (خریدار)، فروشنده و ناظر بر قراردادهای تسلیحاتی ایران بودند.

 

بی­اختیاریِ حکومت دست­نشاندة پهلوی نسبت به نیروهای مسلح کشور به حدّی بود که گاهی محمدرضا­پهلوی نزد مادر و همسر خود از آمریکاییها گله می­کرد که چرا یگان­هایی از ارتش ایران را بدون اطلاع و در کشورهای دیگر بکار گرفته‏اند؟ این واقعیتی است که در کتاب خاطرات شاه و خاندانش نیز درج شده است. ظلم و بی­تدبیری سلسله پادشاهان در طول تاریخ نظامهای شاهنشاهی، موجب شده بود در بسیاری از موارد که ایران مورد هجوم گسترده­ای واقع شده بود، نیروهای مسلح با وجود تسلیحات و ساز و برگ وسیعی که در اختیار داشتند، تن به شکست دهند. شکست ارتش­های شاهنشاهی در مقابل سپاه اسکندر، سپاه مغول، خلفای عرب و آخرین مورد آن اشغال کل خاک ایران توسط متفقین در زمان رضا شاه بدون شلیک حتی یک گلوله، از جمله دردناک­ترین صحنه هایی بود که وطن­خواهان نتوانستند هیچ فرصتی در دفاع از سرزمین خود پیدا کنند.

 

مدیریت نظامهای ظالمانه شاهنشاهی بگونه­ای بود که در ۲۰۰ سال گذشته، این سرزمین بارها مورد تهاجم دولت­های بیگانه قرار گرفت، بخشی از وطن تجزیه شده و به تاراج رفت؛ به گونه­ای‏که ظرف چند قرن اخیر مساحت ایران از۷/۳ میلیون کیلومتر مربع به ۷/۱ کاهش یافت؛ ایالتهای مختلفی از ایران جدا و به کشورهای همسایه واگذار یا به کشور مستقلی تبدیل شد که آخرین صفحه غمبار آن، جدا شدن استان چهاردهم ایران و تبدیل آن به کشور بحرین در دورة محمدرضا پهلوی بود.

از این رو تردید نمی­توان داشت که انقلاب اسلامی با استراتژی دفاع مردمی، ضمن روحیه دادن به نیروهای مسلح پشتوانۀ مستحکمی برای آنها ساخت و پیوندی محکم بین مردم و نیروهای مسلح برقرار نمود.

 

۲- آثار جابه­جایی مدیریت نیروهای مسلّح ایران از نظام سلطنتی به مدیریت ولایی

امّا رهایی نیروهای مسلح از سلطه شاهان و بیگانگان و پیوند آنها با ولایت و مردم در دوره تحولی انقلاب اسلامی، چنان عزت و اقتداری به نیروهای مسلح ایران بخشید که آنها را به نیرویی شکست ناپذیر بدل کرد و برای اولین بار در قرون اخیر، تهاجم دشمنان با پشتیبانی همه قدرتهای جهانی بدون جدا شدن حتی یک وجب از خاک ایران به شکستِ طرف مقابل انجامید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در حادثه ای کاملاً استثنایی، صدام با حمایت همه کشورهای سلطه­گر جهان به ایران حمله کرد و استکبار غرب و شرق در حالیکه درگیریهای زیادی با هم داشتند، امّا بر سر نابودی ایران از طریق تجاوز نظامی متحد شدند. نیروهای مسلح مردمی ایران، امّا در پرتو انقلاب اسلامی و در اتصال به نیروی لایزال الهی و مستظهر به حمایت بی پایان مردمی، همه ابر قدرتها را یکجا شکست داده و حتی در مقابله با ناوگان دریایی آمریکا به قدرت بازدارندگی رسیدند.

پشتوانه الهی، مدیریت و فرماندهی ولایت فقیه، تنیدگی نیروهای مسلح و مردم، تفکر شهادت طلبانه، ابداع و ابتکارات ایرانیان و نیز تسلیم ناپذیری تفکر حسینی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، این کشور را بدون داشتن تسلیحات اتمی به قدرتی بازدارنده در برابر قدرتهای استکباری و نظام سلطة جهانی تبدیل کرده است؛ گواین‏که پیروزیهای درخشان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس و رویارویی با ناوگانهای متجاوز آمریکا و انگلیس و توانمندی آنها در برقراری امنیت داخلی، نیروهای مسلح ایران را به قوایی الهام بخش برای آزادی‏خواهان جهان مبدل نموده است.

 

۳- جهانی شدن الگوی ایرانی مقاومت در جهان

امروز حزب­الله لبنان، نیروهای جهادی فلسطین، ارتش مردمی سوریه، حشدالشعبی عراق، انصارالله یمن و قدرت معنویت در نیجریه و... با الهام از تفکر، راهبردها، سازماندهی و تاکتیکهای نیروهای مقاومت بسیج، افسانه شکست ناپذیری آمریکا و رژیم صهیونیستی را باطل کرده و بزرگترین حماسه­های افتخارآمیز را برای کشورهایشان آفریده­اند. از آن سو در زمانة طاغوت، نیروهای مسلح ایران در خدمت ارتش­های متجاوز آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی و دولت­های استبدادی منطقه بوده و حتی برای سرکوب ملت­های مظلوم و آزادیخواه مانند ویتنام، عمان، فلسطین و اتیوپی بکار گرفته می­شدند؛ پدیده­ای که لکۀ ننگی در تاریخ ملّت ایران محسوب، می­شود امّا هم­اکنون ایرانیان مفتخرند که از توانمندی نظامی و تفکر راهبردی مقاومت در دفاع از مظلومان و ایستادگی در برابر مستکبران استفاده می­کنند. از این­رو می­توان گفت که مکتبی بودن و مردمی شدن نیروهای مسلح جمهوری اسلامی آنها را به نیرویی شکست­ناپذیر تبدیل کرده که بخش مهم آن مشارکت مسؤولانه مردم در دفاع از کیان ایران و اسلام درکنار نیروهای رسمی مسلح کشور است؛ زیرا پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مشارکت داوطلبانۀ مردمی در قالب بسیج، یک الگوی بی­نظیر دفاعی را در ایران شکل داد؛ الگویی که مشارکت داوطلبانۀ مردم از خط مقدم نبرد تا عمق پشتیبانی­ها در شهرها و روستاها را تضمین کرده و عالی­ترین شکل دفاع مردمی را -که نه تنها افتخارآمیز­ترین نیروهای خط شکن در قدرت دفاعی هستند، بلکه در تمام شئون دفاع از وطن حضور دارند- به نمایش درمی­آورد؛ امری که در گسترۀ جغرافیای کشور امکان هرگونه نفوذ یگانهای جاسوسی و رزمی دشمن را نزدیک به صفر رسانده است.

 

۴- رشد علم، فن‏آوری و صنعت در اندیشه خودکفایی مقاومت ملّی

همچنین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در برابر گسترده­ترین توطئه­های استکباری برای ناامن‏سازی ایران در سال­های اولیۀ انقلاب­اسلامی، الگوی جدیدی از عملیات دفاع مردمی را به نمایش گذاشتند که در جهان بی­نظیر است؛ الگویی که در آن بدون درهم کوبیدن شهرها و روستاها و بدون وارد شدن تلفات به غیرنظامیان که ضدانقلاب ایشان را سنگر خود کرده­بود، آن دست­نشانده­های استکبار را با شیوه‏های انسانی و با ساختارهای­ مردمی و متکی به قدرت مردم درهم کوبید و امنیت مردمی پایدار را در دور دست­ترین مناطق مرزی کشور برقرار کرد. استقلال دفاعی ایران در دکترین، استراتژی، آموزش­ها، ساختارها و عدم وابستگی به پیمان­های نظامی استکباری را هیچ کشوری بجز ابرقدرت­های جهان در اختیار ندارند، در حالیکه سایر کشورهای جهان در کلیۀ این شئون یا در بخشهایی از آن وابسته­اند. اندیشۀ خودکفایی نیروهای مسلح در سال ۱۳۵۸ با الهام از هدایت­های حکیمانۀ امام خمینی(ره) و با دستور مستقیم حضرت آیت الله خامنه­ای(مدظلّه) که نمایندۀ وقت امام خمینی(ره) در ارتش بودند، شکل گرفت و شجرۀ طیبه­ای از دانش، فنّاوری و صنعت را شکل­ داد؛ فرآیندی که امروز به درختی تناور و پر از ثمرات افتخارآمیز تبدیل ­شده است؛ تنوع تسلیحات بومی در ساختار قدرت جمهوری اسلامی ایران بجز چند ابرقدرت در جهان نظیری نداشته و ایرانیان به برخورداری از پیچیده­ترین تسلیحات از زیر دریا تا مافوق جو نایل شده­اند.

در پرتو انقلاب اسلامی، صنعت تسلیحاتی ایران نیز که جز ساخت چند نوع مهمات و مونتاژ یک مدل اسلحه سبک قابلیتی نداشت، امروز انواع سلاح­های سبک، خمپاره­اندازها، توپ­ها، موشک­های ضدزره، موشک­های کروز و بالستیک زمین به زمین، سامانه­های پدافند هوایی، سامانه­های موشکی ساحل به دریا و دریا به دریا، شناورهای فوق مدرن، قایق­های تندرو فوق مدرن تا ناوهای جنگی بزرگ، هواناوها و زیردریایی­ها، انواع تانک و نفربر، وسایل مخابراتی و بی­سیم و تجهیزات جنگ الکترونیک را از طراحی اولیه تا ساخت و تحویل و بهره­برداری در داخل ایران به ثمر رسانده است، پیچیده­ترین و دقیق­ترین سامانه­های تسلیحات؛ یعنی سامانه­های پدافند هوایی شامل رادارهای اخطار اولیه، رادارهای تعقیب و هدایتِ موشک­ها، سامانه­های فرماندهی و کنترل، سیکرها، توپ­ها و.... در تمام سطوح متضمن بردهای کوتاه، متوسط و بلند در داخل کشور ساخته می­شود؛ سامانه­هایی که کوچکترین هواپیماهای جنگی در فاصله ۲۰۰ کیلومتری را با عملیات آشکارسازی در بُردِ سلاح، تحت تعقیب قرار داده و جنگنده­ای را که در محیط سه بعدی با سرعت مافوق صوت در حال جابجایی است، منهدم می­کند.

 

۵- مؤلفه­های منحصر به فرد قدرت نرم در قوای دفاعی ایران

برخلاف تبلیغات دشمن، پیشرفت­های شگرف ایرانیان در منابع تسلیحاتی، نه متکی به هزینه­های گزاف، بلکه مرهون عشق و ایثار نیروهای مؤمن و انقلابی و توانایی مدیریت نیروهای مسلح در بهره­گیری از ظرفیت دانشگاه­ها و مراکز تحقیقاتی کشور و بیش از همه هدایت­های هوشمندانه و تأکیدات رهبر فرزانۀ انقلاب اسلامی در بومی سازی تسلیحات دفاعی است.

از سویی خصوصیات معنوی و فرهنگ دفاعی منحصربفرد جمهوری اسلامی ایران، نیروهای مسلح ما را از سایر ارتش­های جهان متمایز کرده است؛ تکلیف­گرایی، شهادت­طلبی، توکّل بر خدا، انس با دعا در ‏ سنگرهای رزم و پایبندی به احکام عبادی در سخت­ترین شرایط جنگی، اقتداری توصیف نشدنی را برای نیروهای مسلح فراهم آورده است؛ فرهنگ غنی­ای که موجب شده با وجود تهاجم فرهنگی سنگین، جوانان فراوانی برای اعزام به جبهه مقاومت لحظه­شماری کنند. تکیه بر قدرت خدا و فرماندهی ولایی از یک­سو و اعتماد به مردم و جوانان و قرار دادن آنها در حساس­ترین مسئولیت­های نظامی از سوی دیگر، با نشاط­ترین و منعطف­ترین نیروی نظامی جهان را به ملت ایران بخشیده است. ابتکارات و اتّخاذ اصول غافلگیر کننده و توجه به نبرد نامتقارن نیز محصول عناصر پایان­ناپذیر یاد شده است.

 

۶- الگوی تبدیل تحریم دشمن به فرصت در مقاومت ایرانی

در بعدی دیگر، تبدیل کردن تحریم­ها به فرصت از نقاط عطف اعتلای قوای نظامی و دفاعی ایران بوده است. این خصوصیت موجب شد نیروهای دفاعی کشور که از ۲۲ بهمن ۵۷ تحت شدیدترین تحریم­های بین­المللی قرار گرفته، بخاطر شدت تحریم­ها، به پیشروترین نهاد کشور در تولید علم، فناوری و کالاهای صنعتی تبدیل شده و موتور محرک پیشرفت علمی کشور به شمار آیند؛ زیرا پس از انقلاب اسلامی، کشورهای سازندۀ تسلیحات، ابتدا فروش سلاح به ایران را تحریم کردند، سپس فروش قطعات و زیر سامانه‏هایی که در تولید تسلیحات استفاده می­شد نیز تحریم گردید، امّا تبدیل کردن تحریم­ها به فرصت موجب شد که امروز پیشرفته­ترین مواد و انواع کامپوزیت­ها و سوپر آلیاژها در داخل کشور تولید شده ، دقیق­ترین حسگرها و سامانه­های ناوبری، سریعترین پردازشگرها و رایانه­های پرواز موشک ها، پهپادها و جنگنده­ها در درون ایران طراحی و ساخته ­شود.

 

۷- کرامت رزمندگان در فرهنگ ایرانیان و دوری از رقابت های میلیتاریستی

ارزش دادن به مجاهدان اسلام در مواضع و منش رهبر فرزانۀ انقلاب اسلامی از آغاز تاکنون و تأسی مردم به این مرام در تکریم خانواده­های شهدا و جانبازان و متعاقباً نهادسازی­های انقلابی که ابتکار منحصر بفرد جمهوری اسلامی ایران است، منزلت جهاد را در فرهنگ عمومی به بالاترین سطح خود رسانده و موجب قوام و استحکام نیروهای دفاعی کشور شده است.

با این وصف، اتکاء به نیروی ایمان رزمندگان، پشتیبانی­های مردمی از جبهه­های حق علیه باطل و فرهنگ اسلامی صرفه­جویی و قناعت نیروهای دفاعی، جمهوری اسلامی ایران را به یکی از کم­هزینه­ترین کشورها در بخش دفاعی تبدیل کرده است؛ این در حالی است که بودجۀ دفاعی کشوری مانند عربستان سعودی ۷/۶۳ میلیارد دلار است، حتی بودجه دفاعی کشورهای بسیار کمتر تهدید شونده مانند آلمان۴۵، ژاپن ۵۹ و کانادا ۱۴ میلیارد دلار است، کشورهای بسیار کوچکی که در حد یک استان ایران هم محسوب نمی شوند؛ مانند کره جنوبی که ۱۸ برابر کوچکتر از ایران است، ۴۳ میلیارد دلار، امارات ۱۹، رژیم صهیونیستی ۱۸، حتی عمان ۱/۹ میلیارد دلار است، این در حالی است که بودجه دفاعی ایران با داشتن ۱۶ کشور همسایه و قرار گرفتن در حساسترین نقطه جغرافیایی جهان و با وجود دشمنان زورگو که دائماً ایران را تهدید کرده و می­کنند، کمتر از ۷ میلیارد دلار بوده که تنها ۳ درصد از تولید ناخالص ملّی را به خود اختصاص می­دهد.

۸- دفاع مقدس، صندوق ذخیرة هویت ملّی و کارگاه معماری ایرانِ فردا است

بی­تردید الگوی بی­بدیل دفاع مردمی، راهگشاترین مسیر عبور از مشکلات کشور است و با وجود این همه امکانات و ظرفیت­ها نباید راه­حل­های منفعلانه، جعلی و دور از کرامت ملّت بزرگ ایران را به مدیران کشور پیشنهاد نمود.

علی­رغم وجود چنین الگویی، امّا برخی از مدیران سطح عالی کشور در سخنانی عجیب، آموزه­های قدرت مقاومت ملّی ایرانیان؛ یعنی پند و اندرزهای کربلا و عاشورا را مادۀ مذاکره و صلح معرفی می­کنند. در پاسخ به این ادعای حیرت­آور، استنادات قرآنی و روایی فراوانی وجود دارد. اما شوربختانه باید تصریح کرد آن کسانی که از حادثه کربلا درس «مذاکره» می­گیرند، لابد در مواجهه موسی(ع) با فرعون نیز درس «انفعال» خواهند گرفت؛ زیرا خداوند در قرآن کریم خطاب به حضرت موسی و هارون (علیهم السلام) می­فرماید: «اذْهَبا إِلى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى *‏ فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى؛ بسوى فرعون برويد؛ كه طغيان كرده است! * اما به­نرمى با او سخن بگوييد؛ شايد متذكّر شود، يا (از خدا) بترسد!» (طه: ۴۴-۴۳)»

برخی افراد نیز با برداشتی غلط از آیه شریفه گفته­اند: «در مذاکرات لبخند زدیم، کار خوبی کردیم؛ قرآن به ما می­گوید با قدرتهای بزرگ نرم صحبت کنید.» (۲۷/۱/۹۶)   در پاسخ به هر برداشت انحرافی از آیات قرآن کریم، باید گفت: «كَلِمَه حَقٍ‏ يُرَادُ بِهَا الباطِلٌ؛ سخن حقی است که از آن اراده باطلی شده است.» (نهج البلاغه؛ خطبۀ ۴۰)

 

 

به هر روی اکنون که مهارت­های ملّی ایرانیان در دفاع مقدس، در هفته­ای که پشت سر گذاشته شد را مرور کردیم، جا دارد برای برون رفت از بدعملی­ها و بی­عملی­ها، با توجه به ابعاد گوناگون جنگ تحمیلی هشت ساله علیه انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به اکتشاف و بازخوانی سندهای ملّی منبعث از مقاومت اسلامی و ملیّ در جنگ هشت ساله مبادرت شود؛ زیرا دفاع مقدس، سرمایۀ اجتماعی ایرانیان و صندوق ذخیرۀ هویت ملّی و کارگاه سراسری ابتکارات وطن است؛ پس بجاست با مقاومت پویا، خودکفایی درون­زایِ برون­نگر، شبکه­سازی­های ملّی در سرمایۀ انسانی، ابداعات علمی و تکنولوژیک و همبستگی ملّی، وحدت اقوام و اعتلای خرده فرهنگ­ها را از این قطعۀ عظیم تاریخی کشف و به راهنمای عمل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور تبدیل کنیم.

 

نهم مهرماه ۱۳۹۷

بسیج اساتید دانشگاه­ها

مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور

ارسال نظرات