خبرهای داغ:
چک قسط اول شهریه، سندی است که از سوی برخی از مدارس غیرانتفاعی به بازرسان آموزش‌و‌پرورش ارائه می‌شود تا ثابت کند این مدارس از شهریه مصوب تخطی نکرده‌اند، اما این تمام ماجرا نیست.
کد خبر: ۹۰۶۴۷۶۷
|
۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، چک قسط اول شهریه، سندی است که از سوی برخی از مدارس غیرانتفاعی به بازرسان آموزش‌و‌پرورش ارائه می‌شود تا ثابت کند این مدارس از شهریه مصوب تخطی نکرده‌اند، اما این تمام ماجرا نیست؛ شهریه واقعی این مدارس را باید در گفت‌وگو با اولیای دانش‌آموزان یا معلمان مدارس متوجه شد، اما اولیای دانش‌آموزان برای ثبت‌نام فرزندشان در مدرسه‌ای که فکر می‌کنند، می‌تواند آینده بهتری را برایش رقم بزند و معلمان مدارس برای ادامه کارشان اغلب از بیان واقعیت و آشکار‌کردن پشت‌پرده آموزش و شهریه مدارس غیرانتفاعی طفره می‌روند و اغلب این مدارس هم تمایلی ندارند تا درباره نحوه هزینه‌کرد شهریه‌های دریافتی‌شان شفاف‌سازی کنند.
طبق اصل سی‌ام قانون اساسی، دولت موظف است وسایل آموزش‌و‌پرورش را رایگان برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. اصل سوم و ۴۳ هم بر بحث آموزش‌و‌پرورش تأکید دارد. اما با وجود این، هر روز بر تنوع مدارس افزوده می‌شود و در شرایطی که آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل نوسانی از چند صد هزار تا چند میلیون نفر را نشان می‌دهد، بسیاری از دانش‌آموزان هنوز در مدارس کپری و مدارسی با حداقل امکانات درس می‌خوانند. در بخش دیگری از جامعه هستند افرادی که فرزندانشان را در مدارس لاکچری و با شهریه‌های نجومی ثبت‌نام می‌کنند؛ مدارسی که برخی از آن‌ها استاندارد‌های آموزشی بالاتری دارند و می‌تواند، موفقیت بچه‌ها را برای آینده بهتر تضمین کند و برخی دیگر نیز به‌رغم دریافت شهریه‌های قابل توجه، حداقل استاندارد‌های آموزشی را هم رعایت نمی‌کنند و به دنبال به کار‌گیری معلمانی هستند که با دریافت کمترین هزینه بیشترین بهره‌وری را داشته باشند. اما با تمام این‌ها ۱۵ رتبه برتر کنکور سراسری از مدارس غیرانتفاعی بوده و این به معنای انحصاری‌شدن برخورداری از تحصیلات عالیه برای گروه برخوردار جامعه است.
 
شهریه به همراه خیریه و کمک به مدرسه!
 
با داغ‌شدن ماجرای شهریه‌های مدارس خاص، به سراغ چند نفر از معلمان و اولیای این مدارس رفتیم تا ماجرا را مستند‌تر بررسی کنیم؛ معلم جوانی که در دو مدرسه خاص و معروف تهران درس می‌دهد، درباره شهریه‌های دریافتی این مدارس می‌گوید: مدرسه ما در پایه هفتم ۱۳ میلیون و در پایه پیش‌دانشگاهی ۲۵ میلیون تومان شهریه می‌گیرد، اما نکته قابل تأمل اینجاست که درباره چگونه هزینه‌کرد این شهریه‌ها شفاف‌سازی صورت نمی‌گیرد. آنطور که این خانم معلم می‌گوید: از شهریه‌های دریافتی مبلغ زیادی در جیب معلم‌ها نمی‌رود و معلوم نیست، این پول‌ها چگونه و در کجا خرج می‌شود. بنا به تأکید وی، تنها هزینه دریافتی از اولیای دانش‌آموزان شهریه‌ها نیست، بلکه در قالب جلسات خیریه و انجمن اولیا و مربیان نیز پول‌هایی از والدین دریافت می‌شود که وارد چرخه‌ای مبهم می‌شود.
وی درباره حقوق معلم‌های شاغل در مدارس غیرانتفاعی هم می‌گوید: بعضی معلم‌ها به صورت پروژه‌ای و برخی دیگر به شکل ساعتی پول می‌گیرند و از ساعتی ۲۵ تا ساعتی ۴۰۰ هزارتومان به معلم‌ها پرداخت می‌شود، اما اغلب مدارس غیرانتفاعی به سراغ معلم‌هایی می‌روند که کم‌تجربه‌تر هستند و در نتیجه هزینه کمتری برای مدرسه دارند.
 
هم مدرسه غیرانتفاعی هم کلاس کنکور
 
هر چند اغلب مدارس غیرانتفاعی امکانات سخت‌افزاری مناسب‌تری نسبت به مدارس دولتی دارند، اما این مدارس بچه‌ها را از رفتن به کلاس‌های مؤسسات آموزشی و کلاس کنکور بی‌نیاز نمی‌کنند. به همین خاطر هم، والدین بچه‌هایی که در مدارس غیرانتفاعی درس می‌خوانند دلخوشی از برخی مدارس ندارند. یکی از مادر‌هایی که به دنبال فرزندش آمده به خبرنگار «جوان» می‌گوید: ساعت ۳ بعدازظهر مدرسه تعطیل می‌شود، اما حس می‌کنم دخترم به خوبی درسش را یاد نگرفته و مجبورم دوباره او را به کلاس‌های تقویتی بیرون بفرستم.
 
کتبی برای دانش‌آموزان پولدار!
 
براساس گفته‌های مسئولان آموزش‌و‌پرورش ۳۰ درصد مدارس کشور امنیت کافی را ندارند. سال گذشته مدیرکل آموزش‌و‌پرورش تهران از وجود ۷۰۰ مدرسه در پایتخت خبر داده بود که با یک توفان دچار ریزش می‌شوند. بحث‌های زیرساختی را که کنار بگذارید، به امکانات آموزشی و کتب درسی می‌رسیم. یکی دیگر از معلمان شاغل در مدارس غیرانتفاعی خاص از تفاوت امکانات آموزشی در مدارس دولتی و غیرانتفاعی می‌گوید و می‌افزاید: کتب آموزشی به گونه‌ای تألیف شده‌اند که دانش‌آموزان خودشان به تنهایی از پس درک آن‌ها بر نمی‌آیند. به طور مثال کتاب سواد رسانه‌ای کتابی است که برای تدریس آن نیاز به فیلم‌های آموزشی و اسلاید و عکس هست و بدیهی است، مدارس دولتی که فاقد امکانات و وسایل کمک آموزشی هستند، نمی‌توانند به خوبی مطالب را به بچه‌ها منتقل کنند و ساختار آموزش‌و‌پرورش و تألیف کتب درسی هم دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها را به سمت مدارس غیرانتفاعی و مؤسسات آموزشی و کلاس‌های کنکور سوق می‌دهد و این مسئله به شکاف آموزشی بیشتر دامن می‌زند./زهرا چيذری
ارسال نظرات