رئیس دانشگاه آزاد ناحیه جنوب و غرب استان قزوین:
اساتید دانشگاههای آزاد جنوب و غرب استان قزوین برعملیاتی کردن تحقیقات و تجاری سازی آن تمرکز کرده اند.
کد خبر: ۹۰۶۴۷۹۷
|
۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴

 به گزارش سرویس بسیج علمی، دکتر رضا شعبان نژاد در گفت و گوی اختصاصی خود با اشاره به نقش بی بدیل دانشگاه‌ها در تولید علم گفت: مقالات اساتید دانشگاه معمولا برگرفته از تحقیقاتی است که انجام می‌دهند و در حال حاضر، تمرکز اساتید دانشگاه‌های آزاد ناحیه جنوب و غرب استان قزوین بر این است که بتوانند تحقیقات خود را به مرحله عملیاتی شدن برسانند.

تجاری سازی و ثروت اندوزی علمی ذائقه مردم را شیرین می کند 

شعبان نژاد اظهارکرد: جهت نگارش مقالات قوی؛ تشویق موثری صورت نپذیرفته است و بروکراسی شدید در فرآیند چاپ مقالات و همچنین پروسه های زمانی، باعث شده اساتید به نگارش مقالات تمایل کمتری نشان دهند.

وی افزود: جهت بالا بردن سطح و تعداد مقالات، در گام اول باید زمینه های پژوهشی بیشتری برای اساتید فراهم کنیم و دوم اینکه؛ پروپوزالهای بیشتری در رابطه با موضوع تحقیقات داشته باشیم؛ تا طرح پژوهشی خود را به سر انجام برسانیم .

دکتر شعبان نژاد، با بیان فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دانشگاه ها باید نیاز کشور را برطرف کنند، عنوان کرد: در فضای دانشگاه این موضوع مطرح است که دانشگاهها، نقش هدایتگری و مدیریت پژوهش را دارند و باید در راستای سیاستها و رسالتهایشان، فعالیتهای معاونت پژوهشی خود را تعریف کنند.  

وی ابراز کرد: دغدغه معاونت پژوهشی دانشگاههای آزاد اسلامی ناحیه جنوب و غرب استان قزوین، شناسایی استعدادها و توانمند سازی دانشجویان و اساتید است؛ بنحوی که به عملیاتی شدن  ایده ها  و حتی تجاری شدن آنها و رفع نیازهای جامعه کمک موثری بنماید .

وی با اشاره به اینکه بیشتر طرح های پژوهشی انجام شده در واحد بوئین زهرا در زمینه شیمیایی است، عنوان کرد : اخیرا در دانشگاه آزاد واحد بوئین زهرا، یکی از تیم های صنعتی ما توانست؛ با بازیافت ضایعات شیمیایی، حلالی با خلوص متفاوت از 80% تا 99% تولید کند.

وی افزود: واحد تاکستان نیز یک مرکز تحقیقات مکانیک و یک مرکز تحقیقات کشاورزی دارد که در این واحد هم، تیم صنعتی ما؛ توانست دوربین های حرارتی قطعه عقب ماشین های سایپا را تولید کند؛ که همین امر باعث همکاری این تیم صنعتی با شرکت سایپا شیشه شد.

دکتر شعبان نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار که چه گامی در راستای ایجاد و تقویت شرکت های دانش بنیان برداشته اید، ابراز داشت: اخیرا یک شرکت دانش بنیان ما، در زمینه آبیاری زیرسطحی فوق هوشمند که آب را به سطوح ریشه در اعماق زمین می رساند و با عدم تبخیر آب و مانع رشد علف میشود به تصویب معاونت علمی ریاست جمهوری رسید. در حال حاضر دو شرکت دانش بنیان دیگر هم در مرحله داوری جهت تصویب هستند.

شعبان نژاد با تاکید بر نقش دانشگاه به عنوان پلی ما بین پژوهشگران و مسئولین، خاطر نشان کرد: این پل می تواند ایده ها را به عمل تبدیل کند و نهایتا باعث ثروت اندوزی علمی و تجاری سازی شود تا مردم از شیرینی این تحقیقات و پژوهش ها بهره مند شده و ذائقه شان شیرین شود.

ارسال نظرات