خبرهای داغ:
زهرا باقری
مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور:
اصلانی عظمت بیشتر سفر حج را اجتماعی بودن آن دانسته و افزود: حج یک امر اجتماعی و عبادت دسته جمعی است و اساس اینکه حج در یک زمان معین قمری تعیین شده است، تمرینی برای امت واحده شدن مسلمانان جهان است.
کد خبر: ۹۰۶۴۸۸۳
|
۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، مینو اصلانی، مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور، در خصوص سفر معنوی حج، گفت: این سفر، به ویژه حج تمتع، سفری بسیار خاص و بی نظیر است که ممکن است فقط یک بار در زندگی هر کسی اتفاق بیفتد، لذا برای شناخت حج و کسب معرفت و بهره مندی از این فضایی که خداوند در اختیار انسان گذاشته، باید کارهای زیادی انجام شود تا جسم و روح آمادگی این سفر را پیدا کند.

وی با انتقاد از توجه به بحث مالی گفت: تنها استطاعت مالی شرط این سفر معنوی نیست، اما متاسفانه در حال حاضر این بُعد برای مردم پراهمیت شده است و باعث شده که عظمت سفر حج در اذهان عمومی کاهش پیدا کند.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور تشریح کرد: سرزمین مکه نقطه اتصال زمین و آسمان است، زمینی خاص که آغازگر تشکیل زمین بود و هبوت انسان در آن اتفاق افتاد و عروج انسانی پیامبر اسلام(ص) از این نقطه صورت گرفت؛ زمینی بسیار خاص که باید با آمادگی روحی و معرفتی به این سرزمین وارد شد و برای این آمادگی باید سال ها زمان صرف کرد.

وی در مورد برگزاری کلاس های آموزشی حجاج گفت: علی رغم این که کلاس ها طولانی است و 5 الی 6 ماه پیش از سفر، آغاز می شود و شرکت در آن ها الزامی است اما محتوا و غنای لازم را برای آماده کردن روح و معرفت ایجاد نمی کند و عمدتا توجه به انجام ظاهری مناسک انجام می شود، حال آنکه توجه به بعد معنوی سفر و نیز نحوه ارتباط با مسلمانان جهان در این سفر اهمیت فوق العاده ای دارد.

اصلانی عظمت بیشتر این سفر را اجتماعی بودن آن دانسته و افزود: حج یک امر اجتماعی و عبادت دسته جمعی است و اساس اینکه حج در یک زمان معین قمری تعیین شده است به نظر من تمرینی برای امت واحده شدن مسلمانان جهان است.

وی ادامه داد: اما فضای سیاسی حاکم بر کشور عربستان، این اجازه را نمی دهد که این اتفاق به صورت کامل شکل گیرد، بنابراین لازم است که  زائران کشور ایران در این سفر با دیگر زائران ارتباط های ساده و محبت آمیز برقرار کرده و واقعیت قلوب مسلمین اتفاق بیفتد.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور، افزود: بسیاری از حجاج ایرانی با یک آموزش کوتاه، به راحتی می توانند با زائرین سایر کشورها ارتباط برقرار کنند و وحدت اسلامی اتفاق بیفتد، اما باید سطح بندی فرهنگی و آموزشی حجاج در این خصوص نیز اتفاق بیفتد تا فراخور توانمندی هر فرد، بتوانند در این سفر حضور جدی و فعال داشته باشند.

وی حضور در شبکه های مجازی را بسیار مهم دانسته و افزود: یکی از تفسیرهای آیه «فاستم کما امرت» همین است که تنها در مسیر الهی استقامت کردن کافی نیست بلکه باید بقیه را هم آماده کنی، یکی از این راه ها انتشار احساسات قلبی در قالب دلنوشته ها و پیام هایی است که حجاج با قرارگرفتن در فضای بسیار خاص مکه پیدا می کنند و با انتشار آن ها این حس را به سایر مردم انتقال دهند.

اصلانی در پایان تاکید کرد: پس از بازگشت از سفر حج، کار حاجی تازه شروع می شود، او باید معنویت حاصل از این سفر را به همراه انتشار یافته های خود به دیگران، حفظ کند.

ارسال نظرات