چرا صفحات کتاب در طول زمان به زردی می روند؟

اکثر کاغذ از چوب ساخته شده است که عمدتا از سلولز و اجزای چوب طبیعی به نام لیگنین تشکیل شده است،(سلولز) در نور منعکس کننده چشمگیر است و ما آن را سفید می دانیم.به همین دلیل است که کاغذ سفید است.
کد خبر: ۹۰۶۴۹۲۵
|
۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  خبرگزاری علم و فناوری؛ اگر به برداشت های قدیمی روزنامه نگاه کنید، اسناد کاغذی پیرامون و کتاب هایی که از ابتدای آنها گذشته است، متوجه خواهید شد که آنها احتمالا رنگ زرد دارند.

اما چرا محصولات کاغذی قدیمی این رنگ طلایی را عوض می کنند؟

سوزان ریچاردسون، استاد شیمی در دانشگاه کارولینای جنوبی، گفت: این کتابها نه به خاطر بور بودن، بلکه به جای آن کاغذ از اجزایی است که در طول زمان زرد ساخته می شوند - حداقل زمانی که در معرض اکسیژن قرار می گیرند.

اکثر کاغذ از چوب ساخته شده است که عمدتا از سلولز و اجزای چوب طبیعی به نام لیگنین تشکیل شده است که دیوارهای سلولی گیاهان را به سادگی و سخت و سخت می کند. سلولز - یک ماده بی رنگ - در نور منعکس کننده بسیار چشمگیر است، به این معنی که ما آن را سفید می دانیم. به همین دلیل است که کاغذ سفید است.

اما وقتی که لیگنین در معرض نور و هوا قرار می گیرد، ساختار مولکولی آن تغییر می کند. لیگنین یک پلیمر است ، به این معنی که آن را از دسته های یک واحد مولکولی مشابه با هم پیوند داده اند.

 در مورد لیگنین، این واحدهای تکرار، الکل هایی هستند که از اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده اند و ذرات اتمی کربن در آنها پر شده است.

اما لیگنین، و به طور جزئی سلولز، حساس به اکسیداسیون است - به این معنی آن را به راحتی جمع آوری مولکول اکسیژن اکسیژن، و آن مولکول ها ساختار پلیمر را تغییر دهید.

مولکول های اکسیژن اضافی اوراق قرضه را که این زیرمجموعه های الکل را با هم نگه می دارند شکست می دهد و ناحیه مولکولی به نام chromophores را ایجاد می کند. Chromophores (به معنی«حامل های رنگی» یا «حامل های رنگی» در یونانی) طول موج نورانی را که چشم ما به عنوان رنگ آن درک می شود، نشان می دهد. در مورد اکسیداسیون لیگنین، این رنگ زرد یا قهوه ای است.

به گفته ریچاردسون، تولید کنندگان کاغذ به طور معمول سعی می کنند که با استفاده از فرایند سفید کردن، لیگنین را تا حد ممکن حذف کنند. لیگنین بیشتر حذف می شود، دیگر کاغذ سفید باقی خواهد ماند.

او گفت: "اما روزنامه - که ارزان می شود - دارای بیشترین میزان لیگنین در آن است تا یک صفحه کتاب معمولی، به طوری که یک رنگ زرد رنگ قهوه ای سریع تر از سایر انواع کاغذ تبدیل می شود."

جالب توجه است، تولید کنندگان کیسه های کاغذی قهوه ای و کیسه های حمل و نقل مقوا استفاده از لیگنین به دلیل آن را باعث می شود محصولات خود را sturderer. این محصولات کاغذی سفید نمی شوند، آنها را بسیار داغ تر از یک روزنامه معمولی نگه می دارد، بلکه به اندازه کافی سفت می شود تا یک کیسه ای با یک کارتن شیر و سایر مواد غذایی را در اختیار بگیرد.

شما می توانید سالنامه دبیرستان خود را در شرایط بی نظیر حفظ کنید، در صورتی که هرگز اکسیژن و نور را به طور نامحدود نگه می دارید.

"اکسیژن دشمن است." "کتاب را در یک جعبه کاملا مهر و موم نگه دارید و اکسیژن را با نیتروژن، آرگون و یا غیر مستقیم جایگزین کنید (به این معنی که واکنش شیمیایی واضح نیست) گاز، و شما تنظیم شده است."

در حالی که شرایط غنی از اکسیژن برای کاغذ بد است، نور خورشید و سطوح بالای رطوبت نیز می تواند تاثیر منفی بر حفظ کاغذ داشته باشد. به عنوان مثال، هر کتابی که توسط اکسیژن احاطه شده است، زرد خواهد شد، حتی اگر در یک اتاق تاریک نگه داشته شود. او گفت: "نور خورشید فقط فرایند اکسیداسیون را سرعت می بخشد."

اطمینان از این که برداشتن روزنامه های ما یکنواخت و قابل خواندن است، یک چیز است، اما محافظان، بایگانی سازندگان و کتابداران جنگ دائمی را علیه تضعیف و اکسیداسیون کاغذ می کنند. حفظ اسناد مهم تاریخی، هر چیزی از یک اراده غیرقابل انکاری برای اعلامیه آزادی- نیازمند آگاهی از اینکه عوامل محیطی می تواند به محصولات کاغذی آسیب برساند.

ارسال نظرات