خبرهای داغ:
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: اینکه برخی از مباحث بعد از چندین سال درس خواندن به شیوه مطلوب برای طلاب آگاه‌سازی نمی‌شود، نشان می‌دهد که در برنامه درسی خود خلا‌هایی داریم که این خلا‌ها باید رفع شود.
کد خبر: ۹۰۶۵۵۲۴
|
۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳
خلا‌های برنامه درسی حوزه رفع شود/طلاب حوزه‌ها ثمرات انقلاب هستند
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی عصر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی که در سالن اجتماعات این مؤسسه برگزار شد، با بیان اینکه طلاب فعلی حوزه‌های علمیه محصولات انقلاب اسلامی هستند، اظهار کرد: شرایط کنونی حوزه‌ها با شرایط قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست؛ امروزه به برکت انقلاب اسلامی روحانی بودن به یک شغل آبرومندانه تبدیل شده است که با عمل درست به این شغل، انسان به سعادت می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه برخی از علما با دور بودن از نگاه‌های مادی به جایگاه‌های والایی رسیده‌اند، اضافه کرد: طلاب نباید به روحانی بودن خود فقط به عنوان یک شغل نگاه کنند چراکه این نگاه موجب نرسیدن به هدف اصلی می‌شود و انسان را از اوج گرفتن دور می‌کند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی خاطرنشان کرد: انسان در هر نقطه‌ای قرار دارد می‌تواند به مسیر اصلی بازگردد و با آزادگی خود به سمت خداوند متعال اوج بگیرد، اما عامل اصلی در تحقق این هدف، داشتن همت و اراده و لازمه آن نیز باور داشتن مسیر و هدف است.

وی با تاکید بر اینکه شناخت انسان نسبت به خود و جهان هستی در رسیدن به هدف بسیار مؤثر است، گفت: در دروس عادی حوزه‌های علمیه نمی‌توانیم به این نوع شناخت برسیم و خواندن صرف از منابع حدیثی و روایی نیز کافی نیست.

مصباح یزدی با بیان اینکه انسان باید خود را به صورت مستمر مورد ارزیابی و شناسایی قرار دهد، مطرح کرد: اینکه برخی از مباحث بعد از چندین سال درس خواندن به شیوه مطلوب برای طلاب آگاه‌سازی نمی‌شود، نشان می‌دهد که در برنامه درسی خود خلا‌هایی داریم که این خلا‌ها باید رفع شود.

وی یادآور شد: زندگی دنیا با هیچ عدد بزرگی قابل مقایسه نیست و همه ما نسبت به این حقیقت آگاه هستیم، اما این اعتقاد در شیوه زندگی ما تاثیری ندارد درحالی‌که اگر توجه لازم را داشتیم از فرصت‌های زندگی خود به شیوه مطلوب‌تر استفاده می‌کردیم.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه دنیا ارزش خواسته‌های مادی را ندارد، گفت: طلاب باید به دنبال پر کردن خلا‌های زندگی خود باشند و در این مسیر نیز به خواسته‌های معنوی خود توجه کنند.

وی با بیان اینکه تشخیص وظایف اخروی انسان کار بسیار دشواری است، عنوان کرد: انسان در مرحله نخست باید به دنبال رفع مشکلات و موانع خود باشند تا در مرحله دیگر بتواند نسبت به افراد اطراف خود تاثیرگذاری داشته باشند.

مصباح یزدی با اشاره به اینکه طلاب باید مراقب مسیر حرکت خود باشند، اضافه کرد: افرادی که ابزار دنیا را در اختیار دارند قرار نیست از شرایط مطلوبی برخودار باشند، به هر میزانی که به دنیا دلبسته باشیم به همان میزان نیز دل کندن از دنیا نیز برای ما سخت‌تر است؛ ما باید مراقب باشیم تا به گونه‌ای رفتار نکنیم که فردا پشیمان شویم.
ارسال نظرات