مسئول سابق سازمان بسیج سازندگی:
مسئول سابق سازمان بسیج سازندگی گفت: در حالی که قبل از انقلاب فقط 25 درصد روستاها از آب شرب بهداشتی برخوردار بودند، در حال حاضر بیش از 90 درصد روستاها از آب لوله‌کشی بهداشتی برخوردار هستند.
کد خبر: ۹۰۶۵۷۱۰
|
۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۹
 

به گزارش  خبرگزاری بسیج، سردار مجید خراسانی مسئول سابق سازمان بسیج سازندگی امروز در بیست و پنجمین نشست شنبه‌های انقلاب اسلامی در مسجد صاحب الزمان(عج) روستای گل حصار شهر ری گفت: با وجود اینکه در رژیم گذشته روزانه 6 میلیون بشکه نفت صادر می‌شد و جمعیت کشور حدود 25 میلیون نفر بود، اما به روستاها و عشایر توجه نمی‌شد. اکنون فروش نفت به حدود یک سوم کاهش یافته و جمعیت به 82 میلیون نفر رسیده و به برکت انقلاب اسلامی تحول چشم‌گیری در روستاها و مناطق عشایر ایجاد شده است. 

وی افزود: قبل از انقلاب 200 کیلومتر راه روستایی آسفالت در کشور وجود داشت، در حال حاضر حدود 100 هزار کیلومتر راه روستایی ایجاد شده است. قبل از انقلاب از 65 هزار روستا فقط 25 درصد از آب شرب بهداشتی برخوردار بودند که اکنون به بیش از 90 درصد روستاها رسیده است. 

سردار خراسانی افزود: در حوزه برق روستایی قبل از انقلاب فقط 4 هزار روستا برق داشتند و اکثر روستاییان فکر نمی‌کردند که نیاز به برق داشته باشند، اما اکنون بیش از 56 هزار و 700 روستا یعنی بیش از 90 درصد روستاها دارای برق هستند. 

مسئول سابق سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه ایران دومین دارنده ذخایر گازی دنیا است، گفت: قبل از انقلاب شاید فقط یک روستا از نعمت گاز برخوردار بود، در حال حاضر 26 هزار روستا یعنی حدود 86 درصد روستاها از نعمت گاز برخوردار هستند. قبلاً برای تهیه نفت سفید در صف می‌ایستادیم، اکنون شیر گاز در اکثر روستاها وصل شده است.

سردار خراسانی گفت: قبل از انقلاب شاید هیچ روستایی از مخابرات و ارتباطات برخوردار نبود، امروز 55 هزار روستا دارای مخابرات و فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

وی افزود: عده‌ای این شبهه را مطرح می‌کنند که دنیا پیشرفت کرده و این هنر انقلاب نیست، اما در پاسخ باید گفت بنده در سال 56 به عراق و عربستان سفر کردم در همان بالای کوه صفا و مروه در مکه گوسفند می‌چراندند یا در مسجدالنبی بین مسجد پیغمبر و بقیع بازارهایی پر از پَر مرغ و ضایعات میوه و محل زباله قرار داشت که به برکت انقلاب اسلامی آنها هم یاد گرفتند و اکنون این محل‌ها پاک و تمیز شده است. 

مسئول سابق سازمان بسیج سازندگی افزود: امروز 45 هزار روستا تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفته، قبل از انقلاب فقط 9 مدرسه شبانه‌روزی روستایی وجود داشت که امروز 930 مدرسه شبانه‌روزی روستایی توسط بنیاد برکت ایجاد شده و صد درصد روستاها تحت پوشش خدمات صدا و سیما قرار دارد. 

سردار خراسانی افزود: امام خمینی (ره) با نهادسازی مانند ایجاد کمیته امداد امام خمینی (ره)، جهاد سازندگی، بنیاد مسکن و سایر نهادهای انقلابی توجه به محرومان و روستاییان را در اولویت قرار داد.

وی در مورد اینکه باید در آینده چه کنیم، گفت: باید «روستای اسوه» درست کنیم، چون هنوز برای انقلاب الگوسازی نکردیم، دهه آینده انقلاب باید روستاهای اسوه درست کنیم. 

مسئول سابق سازمان بسیج سازندگی تأکید کرد: جنبش مردمی، ارائه خدمات در 40 سالگی انقلاب اسلامی با ایجاد روستاهای اسوه الگو ارائه کند و در بسته‌های فرهنگی و خدماتی به روز برای روستاییان شامل بسترهای اینترنت، بهداشت و سایر خدمات باید در روستاهای اسوه به مردم ارائه شود.

سردار خراسانی با انتقاد از انحلال نهاد جهاد سازندگی، گفت: امروز ضمن تقویت خدمات بسیج سازندگی باید جهاد سازندگی را احیا کنیم و این پیشنهاد را به مقام معظم رهبری ارائه می‌کنیم، زیرا نهاد جهاد سازندگی را دشمنان دانا و دوستان نادان منحل کردند و اگر جهاد سازندگی ادامه پیدا می‌کرد، امروز در کشورهای مسلمان عراق و سوریه خدمات شایانی ارائه می‌کردند

وی افزود: اگر رهبری با احیای جهاد سازندگی موافقت کنند، به شرط اینکه عملکرد تخصصی داشته باشد می‌تواند زنجیره تأمین برای روستاها و با برنامه‌ریزی ارائه محصول از مزرعه تا بازار خدمات اشتغال به روستاییان ارائه کند.

وی گفت: در حال حاضر محصول روستاییان مانند پرتقال در روستا مثلاً کیلویی 500 تومان و در بازار 10 هزار تومان است و این به خاطر نبود زنجیره تأمین است که باید در این زمینه مطالعات تخصصی و کاربردی با ایجاد زنجیره تأمین و عرضه محصولات از مزرعه تا بازار تهیه شود.

سردار خراسانی افزود: استراتژی رژیم قبل این بود که مناطق محروم و روستاها همچنان محروم بمانند مثلاً شهر سنندج و یاسوج چهره روستایی داشتند، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی چهره اکثر روستاها تغییر کرده و خدمات زیادی به روستاییان ارائه شده است. 

مسئول سابق سازمان بسیج سازندگی گفت: دشمن با تحمیل جنگ هشت ساله و پس از آن بازسازی پس از جنگ توانست 20 سال ما را سرگرم کند اما پیام انقلاب اسلامی به کشورهای دیگر صادر شده است. در حال حاضر به تبعیت جهاد سازندگی در کشورهای سوریه، جهادالبناء و در سایر کشورها بسیج مردمی شکل گرفته است. 

پس از این سردار نعمان غلامی در سخنانی گفت: خدماتی که بسیج سازندگی به زلزله‌زدگان سرپل ذهاب ارائه شد 7 هزار کانکس که توسط مردم تهیه شده بود به وسیله جهادگران بسیج سازندگی بین مردم توزیع و برای آنها نصب شد. 

وی افزود: چند هزار جهادگر بسیجی خدمات پزشکی، مهندسی و سایر خدمات بهداشتی به مردم ارائه می‌کنند و در هر گروه یک متولی برای روستا تعیین شده است و قرار است برخی از روستاها طی 5 سال با مدیریت جهادی تبدیل به روستاهای الگو شوند. 

ارسال نظرات