عضو فراکسیون نمایندگان ولایی گفت:اعتقاد بنده این است که قطعاما با پذیرش FATF متحمل تحریم‌های جدیدی خواهیم شد،ما تحریم‌های خارجی را داریم، اما با ورود به FATF و پذیرش این موضوع مادچار تحریم‌های داخلی خواهیم شد.
کد خبر: ۹۰۶۵۷۷۴
|
۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،حجت الاسلام نصرالله پژمان فر، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو در مشهد، گفت: بعضا کسانی که برای تصویب FATF اصرار دارند خیلی اشراف به این کنوانسیون ندارند و از اصل و تاریخچه‌ی این موضوع متاسفانه اطلاع دقیقی ندارند.

پژمان فر افزود: بسته‌ی FATF ورود به ۴۱ معاهده را برای اعضا الزامی کرده است، که ما تقریبا ۴۰ مورد را پذیرفتیم البته با احتساب پالرمو که در مجمع تشخیص مصلحت باید بررسی شود، تنها موضوع باقی مانده فقط حمایت مالی از تروریسم است که این مسئله هم قرار است به مجلس برای بررسی بیاید.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی اضافه کرد: من واقعا نمی‌دانم کسانی که اصرار دارند FATF تصویب شود با چه استدلالی معتقد هستند که پیوستن به این معاهده می‌تواند مشکلات اقتصادی ما را حل کند.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها وعده‌هایی به ما دادند که به واسطه‌ی پذیرش FATF در ایران، تحریم‌ها را برمی دارند، اما همانطور که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در موضوع برجام وعده دادند و مسئولین ما بر اساس همان وعده‌ها آمدند اعلام کردند که تمام تحریم‌ها به واسطه‌ی ورود به برجام برداشته می‌شود، این موضوع هم مثل برجام پشتوانه‌ای ندارد.

پژمان فر اظهار داشت: قطعا اروپا اگر هم بخواهد تحریم‌ها را بردارد بدون همکاری با آمریکا صرفا می‌تواند تحریم‌های محدودی را بردارد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در خصوص ایجاد تحریم‌های جدید با تصویب FATF گفت: اعتقاد بنده این است که قطعا ما با پذیرش FATF متحمل تحریم‌های جدیدی خواهیم شد، امروز ما تحریم‌های خارجی را داریم، اما با ورود به FATF و پذیرش این موضوع ما دچار تحریم‌های داخلی هم خواهیم شد و این تحریم‌های داخلی هم سو با تحریم‌های خارجی می‌باشد.

وی افزود: با پذیرش FATF فعالیت‌های پولی و بانکی ما باید در راستای این موضوع قرار بگیرد و ما باید بر اساس این معاهده و تعریف FATF عمل کنیم، قطعا تعریف جمهوری اسلامی ایران از تروریست با تعریف آن‌ها یکی نیست و این مسئله خود باعث تحریم‌های داخلی می‌شود.

پژمان فر در خصوص نگرانی دولت از موضوع خود تحرمی‌ها هم گفت: دولت هم نگران بحث خود تحریمی‌ها است به همین واسطه دولت یک اعلامیه تفضیلی آماده کرده است که این موضوع را حل کند، اما صحبت این است که آیا این اعلامیه تفضیلی می‌تواند این نگرانی‌ها را برطرف کند یا خیر؟! جواب کاملا مشخص است که این اعلامیه‌ها هیچ کارکرد حقوقی نخواهد داشت.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی اضافه کرد: ما به عنوان مخالف برای به تصویب رسیدن FATF بار‌ها اعلام کردیم حاضر هستیم که بیایم و مناظره‌ای داشته باشیم و دلایل خود را در این موضوع اعلام کنیم، اما متاسفانه مدعیان و کسانی که پیگیر تصویب این موضوع هستند به غیر از یکسری فعالیت‌های تیتری و رسانه‌ای هیچ قدم دیگری برای شفافیت نظرات خود بر نداشته اند.

وی در خصوص تلاش‌ها برای تصویب FATF هم گفت: در چند روز اخیر لابی‌های گسترده‌ای در مجلس برای تصویب FATF انجام شده است و دولت سناریویی فراهم کرده است که با ایجاد حرکاتی در بحث نوسانات قیمت ارز در زمینه‌ی فضای عمومی و روانی جامعه‌ها بتواند تاثیر گذار باشد و جامعه را ترغیب به حمایت از تصویب FATF کند.

پژمان فر بیان کرد: ما انتظار داریم که FATF مثل موضوع برجام نشود که یک سری از افراد بیایند و بگویند که تعهد می‌دهیم که تمام تحریم‌ها برداشته شود و بعد از مدتی هیچ کدام پاسخگو نباشد، امروز ما ۱۱ تن اورانیوم غنی شده را از دست دادیم و خسارت مالی مسلمی را از این مسئله دیدم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در پایان گفت: قطعا مدافعان تصویب FATF باید در آینده در پیشگاه ملت پاسخگو باشند.

ارسال نظرات