خبرگزاری بسیج: بعد از پایان هشت سال جنگ تحمیلی و پذیرش قطعنامه 598 قیمت دلار و سکه و به تبع آن بسیاری از کالاها از جمله لوازم خانگی، خودرو و غیره به طور ناگهانی کاهش چشمگیر و چند برابری پیدا کرد به طوری که بسیاری از افرادی که سرمایه خود را به دلار تبدیل کرده بودند، بر اثر شوک بازار سکته کردند و دار فانی را وداع گفتند.
کد خبر: ۹۰۶۵۷۹۴
|
۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴

آن روزها شایع شده بود که تعداد فوتی های مربوط به ماجرای پذیرش قطعنامه 598 آنقدر زیاد است که اموات مربوط به این ماجرا را در قطعه ای به نام قطعه 598 بهشت زهرا(س) دفن کردند. چند ماه پیش برای تهیه گزارشی در مورد ماجرای قطعنامه 598 و سکته کردن بسیاری از هموطنان و دفن آنها در قطعه 598 مصاحبه ای با دکتر خال مدیر عامل سازمان بهشت زهرا(س) داشتم که او موضوع نامگذاری قطعه 598 را نفی کرد این در حالی است که اصل ماجرای سکته کردن افراد زیادی که دلار خریده و سکه و خودرو و سایر کالاها را انبار کرده بودند واقعیت داشت و آمار فوتی های سقوط دلار هم بالا بود.

  متاثر از ماجرای قطعنامه 598 پیش بینی می شد که صعود بی قید و قانون دلار و سکه، در ماه ها اخیر واقعی نیست و «فواره چون بلند شود عاقبت سرنگون شود» و به قول مولانا «عاقبت این نردبان افتادنیست و هر که از نردبان بالاتر رود وقتی که نردبان سقوط کند لاجرم استخوان او بدتر خواهد شکست.»

 این همه در مجالس و محافل و نشست های خانوادگی و فامیلی و دوستانه قال الباقر (ع) و قال الصادق (ع) و حدیث و آیه گفتیم و هشدار دادیم گوش شنوایی نبود و اغلب مباحثه کنندگان گفته های شبکه های مجازی را مستند می دانستند اما گفته های حقیر مبتنی بر مستندات را نمی پذیرفتند. از آنجا که در بحث رسانه، «منبع خبر» یکی از اصول مهم کار خبری است، بسیار تاکید کردیم که کانال های تلگرامی و فضای مجازی منبع موثقی برای استناد به اخبار نیست و بسیاری از اخبار و گزارش هایی که در این پدیده نوظهور فضای مجازی منتشر می شود مستند نیست. در تایید این مطلب در یکی از برنامه های حالا خورشید گزارشی از یک برنامه سیاه بازی در یکی از شهرستان های اطراف اصفهان پخش شد که دو نفر در یک کانال که حدود 80 درصد شهروندان این شهرستان نیزعضو آن هستند به صورت نمایشی اقدام به انجام معامله صوری می کردند و قیمت دلار را 18 هزار و 500 تومان اعلام کردند و به گونه ای وانمود می کردند که این قیمت ثبات ندارد و تا ظهر احتمال تغییر قیمت وجود دارد. مردم از همه جا بی خبر آن شهرستان هم صبح که چشمان خود را باز می کنند از بازار نابسامان ارز شوکه شده و تلاش می کنند تا قیمت دلار بالاترنرفته هر چه در توان دارند ارز خریداری کنند و اینگونه بود که دو نفر در تاریکی پشت میز نشسته و سرنوشت یک شهر را آن طور که خودشان دوست دارند رقم می زنند.

 روزنامه ها، نشریات مختلف و خبرگزاری ها و شبکه های مختلف صدا و سیما ماهیت حقیقی و حقوقی دارند و مکان و منبع و دفتر و مدیر و سایر مشخصات آن شفاف و آدرس دار هستند اما در فضای مجازی اغلب اخباری که منتشر می شود منابع واهی و غیر واقعی داشته و هیچ منبع موثق و سرچشمه ای که خبر را منتشر کرده وجود ندارد گاهی هم که به منابعی اشاره می شود برای گمراه کردن مخاطب بوده و هیچ مسئولیتی بر عهده کسی نیست و قاعدتا کسی هم مسئولیتی را نمی پذیرد. پس از سقوط دلار مشخص شد که عده ای از طریق تلگرام اقدام به تشویش اذهان عمومی و ایجاد آشوب در بازار ارز می کردند که رئیس پلیس هم از دستگیری 15 سایت در این ارتباط خبر داد.

  اوایل امسال بود که دکتر احمد توکلی کارشناس اقتصادی و رئیس پیشینِ مرکز پژوهش‌های مجلس و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای اختصاصی با نگارنده با انتقاد از سیاست دولت ها در زمینه بازی با قیمت دلار، اظهار داشت: در اواخر دولت دهم، برای جبران کسری صندوق، دولت تصمیم به بالا بردن فیتیله دلار گرفت اما بسیاری از جناح ها مخالف این سیاست بودند و ما هم به شدت مانع اجرای این برنامه شدیم اما همان کسانی که مخالف افزایش قیمت دلار در زمان احمدی نژاد بودند، در دولت جدید تصمیم به جبران کمبودهای دولت با تکیه بر سیاست ارزی گرفتند که ما باز هم جلوی آن ایستادیم. اما فارغ از گفته های آقای توکلی می بینیم که این اتفاق رخ داد و دلار از 3000 و اندی به حدود 22تا 23 هزار تومان رسید و بعد از مدتی کش و قوس به راحتی و یک شبه شرایطی پیش آمد که کمر دلار شکست تا آنجا که صرافی ها 11 هزار تومان می خریدند و 13500 تا 14000 تومان می فروختند. بازار ارز برای صاحبان دلار به قدری نگران کننده شد که همه فروشنده بودند و صرافی ها هم خریدار نبودند لذا بانک مرکزی در اطلاعیه ای اعلام کرد که بانک ها می توانند دلارهای مردم را بخرند. در همین واپسین روزها و بعد از سقوط دلار بود که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری از مردم به خاطر مشکلاتی که متحمل شدند عذر خواهی می کند و رئیس جمهوری هم در سخنانی می گوید: مردم نگران کمبود کالاهای اساسی نباشند و همه چیز به وفور در کشور وجود دارد؛ اما آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟ بی وفا حالا که افتادیم از پا چرا؟ آقای رئیس جمهور باید خیلی زودتر و پیش از اینها قبل از اینکه دلار در بازار جولان بدهد و مفسدان و سوء استفاده گران اقدام به افزایش قیمت کالاها و ارزاق عمومی و خدمات کنند باید مستقیم با مردم به گفت و گو می نشست و همانطور که اردوغان از مردم ترکیه خواست طلاها و دلارهای خودشان را برای مبارزه با آمریکا به دولت تحویل دهند رئیس جمهوری کشورمان هم باید در یک برنامه ویژه و مستقیم از همه شبکه های تلویزیونیبا مردم صحبت و مردم را به صبر و تقوا توصیه می کرد در حالی که دکتر روحانی بعد از آرام شدن بازار ارز از افترا ها و تهمت هایی که به خاطر دست داشتن دولت در بالا رفتن قیمت دلار مطرح شد گلایه می کند.

  آنچه در این مدت وظیفه ما به عنوان اصحاب رسانه بود، اطلاع رسانی و مبارزه با شایعات و نشر اخباری که به فرمایش حضرت آقا اخبار مثبت و دلگرم کننده بود با تکیه بر نص صریح قرآن که خداوند به قلم سوگند داده است، انجام دادیم و تصمیم به دعوت مردم و اقشار مختلف به حفظ آرامش و رعایت حال افراد ضعیف، مستغصف، مستاجر، کارگر و ... کردیم.

گزارش هایی  از گلایه خانواد9 های شهدا منتشر کردیم از چشمان خشک شده  31 سال  مادری که ناله‌ هایش بوی انتظار می‌ داد و آرزو داشت حتی یک بند انگشت پسرش را بیاورند نوشتیم و گفتیم اگر مسئولان به خاطر میز و صندلی و پست و مسئولیت قسم خون شهدا را بخورند و کسانی که بر روی خون شهدا سرسره بازی می کنند قیامت جلوی آنها می گیریم نوشتیم.

  با کسبه ای که انصاف را در معاملات رعایت می کنند برای تشویق سایرین مصاحبه کردیم و در یادداشتی طی چند هفته گذشته اعلام کردیم که به یکدیگر رحم کنیم تا خداوند به ما رحم کند اما گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البته به جایی نرسید فریاد بود و بالاخره شد آنچه باید می شد.

ما از زمین خوردن دیگران دلشاد نمی شویم اما خود کرده را تدبیر نیست؛ بعد از هر سربالایی سرازیری هم هست و خداوند می فرماید «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا» ( بعد از هر سختی راحتی و آسایش هم هست) اما بعد از زمستان هم رو سیاهی به زغال می ماند بعد از سقوط دلار بسیاری از هموطنان بر خلاف کسانی که یک شبه میلیاردر شدند بر خاک سیاه نشستند افرادی که دار و ندار و حتی خانه خود را به طمع سود سرشار چندین برابری فروختند بیچاره شدند و احتمالا پرونده هایی در دادگستری در زمینه های ورشکستگی، بدهکاری و ... به دنبال این اتفاق تشکیل خواهد شد و آمار پرونده های دادسرا ها هم افزایش پیدا خواهد کرد اما آیا به کسانی که کالا ها را به امید سود چند برابری در انبار ها و خانه ها دپو و احتکار کردند و با انبار کردن شیرخشک با جان هزاران کودک بازی کردند و کسانی که رب 5000 تومانی را 18000 تومان فروختند باید رحم و دلسوزی کرد؟ به کسانی که انبار احتکاری هزاران حلقه لاستیک خودرو و کامیون آنها کشف شد و اینها باعث اخلال در فعالیت کامیونها و تحریک افزایش قیمت سیفیجات و سیب زمینی و گوجه و مایحتاج مصرفی و کالاهای اساسی شدند باید رحم کرد؟  آیا با کسی که به فکر هموطن و خواهر و برادر خود نیست و به هیچ کس رحم نمی کند باید رحم کرد؟ ترحم بر دلالان و محتکران خیانت به مردم است.

نکته آخر اینکه حکایت همچنان باقیست؛ ماجرا تمام نشده و آتش زیر خاکستر است. هنوز کسانی بر طبل بی ثباتی بازار می زنند و شایع می کنند که اصل تحریم ها از آبان ماه شروع می شود. دلالانی که وعده می‌دهند با اجرای فاز دوم تحریم‌های امریکا از 13 آبان، دلار به‌زودی به 30هزار تومان و حتی بالاتر هم خواهد رسید.

 این را از وضعیت مغازه عمده فروشی - خرده فروشی محله مان متوجه شدم که در هنگام سقوط دلار صف جلوی مغازه اش مدتی خلوت شده بود در حالی که روزهای قبل از پایین آمدن قیمت دلار جلوی مغازه اش صف 20-30 نفری خرید برنج، روغن، شکر، حبوبات، رب، مواد شوینده و ... به طور دائم در تمام ساعات روز تشکیل شده بود و چند روزی خلوت بود اما بعد از ظهور این شایعه مجددا مشتری هایش به صف شدند.

 نباید فراموش کرد که یک اتفاق سیاسی و یا توافق به راحتی می‌تواند اوضاع را دگرگون کند. ما افتخار می کنیم غنی ترین فرهنگ های چند هزار ساله مربوط به ما ایرانیان است و شعر سعدی: «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند» بر سر در سازمان ملل نصب شده و به فرهنگ خودمان می بالیم؛ اما چگونه می شود که با نوسان بازار ارز به جان هم می افتیم و به همدیگر رحم نمی کنیم و گوشت و پوست و استخوان همدیگر را می خوریم!. بیاییم در برابر این هجمه ها خویشتنداری کنیم و به  اندازه نیاز روزانه یا هفتگی خودمان خرید کنیم، هنوز خدا را شکر قحطی نیامده و  قرار نیست کسی از گرسنگی بمیرد؛ به یکدیگر رحم کنیم تا خداوند به ما رحم کند.

از پیامبر خدا (صلی الله و علیه وآله) نقل شده که فرمودند: "هر کس به مسلمانان رحم نکند، خداوند به وی رحم نمی کند." (نهج الفصاحه، ص745 ، ح2885 )

خداوند در آیات متعدد قرآن در سوره هاى اعراف (7)، آیه 156 و آیه 151 و یوسف (12)، آیه 64 و آیه 92) خود را با صفت رحم و شفقت و مهربانى معرفى کرده است.  

 و مسلمانان حقیقى و پیروان واقعى اسلام را در سوره های (فتح (48)، آیه 29، و سوره حدید (57)، آیه 27 و بلد (90)، آیه 17) تمجید مى کند و مى فرماید: مومنین به همدیگر مهربان و رئوف و به یکدیگر دلسوز و غمخوار هستند .

علی اشرف خانلری

 

ارسال نظرات