رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سیریک از برگزاری پنجمین سوگواره استانی نوحه‌های نشسته محلی(پامنبری) هرمزگان در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۹۰۶۶۰۴۲
|
۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری بسیج هرزگان به نقل از خبرگزاری شبستان،مصطفی کریمی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سیریک عنوان کرد: پنجمین مرحله استانی سوگواره نوحه های نشسته محلی ۲۰مهر ماه سال جاری در شهر بندری کوهستک شهرستان سیریک برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه این سوگواره با حضور 16 گروه نوحه خوان از شهرهای مختلف استان هرمزگان و به مدت یک روز برگزار می شود، افزود: حفظ و پاسداشت آیین و سنن عزاداری و سوگواری و انتقال آن به نسل های آینده و معرفی این آیین و سنن ازجمله اهداف برگزاری این سوگواره است.

 

کریمی تصحیح نسخ نوحه های سنتی، گردهمایی، تبادل تجربه، تجلیل از پیشکسوتان نوحه خوانی و ترغیب نوجوانان و جوانان برای ورود به نوحه های نشسته را از دیگر اهداف برگزاری این سوگواره برشمرد.

 

وی با بیان اینکه هر گروه نوحه خوان شامل 15 تا 20 نفر است، گفت: هر گروه نوحه خوان شرکت کننده در سوگواره مجاز به خواندن 2 نوحه است.

نوحه هایی که در این سبک از عزاداری خوانده می شوند متعلق به شاعران مرثیه سرای مینابی از جمله مرحوم ملا حسین مسیحا و مرحوم حسینعلی قضایی مینابی است.

 

گفتنی است؛ سینه زنی نشسته(پامنبری) که قدمت آن به بیش از ۲۰۰ سال پیش بر می گردد، در چهاردهمین اجلاس پیرغلامان حسینی در سال ۹۵ به شماره ۱۲۹۰ به عنوان اثر معنوی، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ارسال نظرات