اساتید بسیجی دانشگاه‌های خراسان رضوی ، در بیانیه‌ای پیوستن به FATF را با شرایط موجود غیرمعقول و مغایر عزت ، مصلحت و منافع ملی ، اقتصادی ، سیاسی دانسته و از مجلس شورای اسلامی خواستند نقش تاریخی خود را در انجام وظیفه به طور صحیح و معقول به خوبی ایفا نماید .
کد خبر: ۹۰۶۶۰۸۱
|
۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲

بیانیه بسیج اساتید دانشگاه های استان خراسان رضوی در خصوص FATF

به  گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور ، متن بیانیه اساتید بسیجی دانشگاه‌های استان خرسان رضوی به شرح زیر است:

 

سیاست‌گذاران ایالات متحده در حوزه بین‌الملل و مسائل جهانی معتقد هستند که بدون سلطه بر ایران از طریق پایان بخشی به تفکر و روحیه انقلابی نمی‌توان در منطقه غرب آسیا به سلطه انحصاری دست یافت. بنابراین از منظر سیاستمداران آمریکایی ، انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین مانع بر سر راه سلطه آمریکا بر جهان ارزیابی می‌شود. با توجه به چنین نگاهی در آمریکا ، آنچه موجب عصبانیت دشمنان شده ، قدرت یابی روز افزون جمهوری اسلامی ایران در منطقه است . آمریکا برای مقابله و رویارویی با ایران از هیچ تلاشی فروگذار نکرده، البته دسیسه آنها با شکست مواجه شده است . آخرین تلاش جبهه استکبار تغییر استراتژی و بردن اتاق جنگ اقتصادی به وزارت خزانه‌داری آمریکا و اعلان یک جنگ تمام عیار اقتصادی علیه کشورمان است . در این راستا، آمریکا و هم‌پیمانانش سعی می‌کنند با فشار بر مسئولین برای پذیرش FATF ، گامی موثر برای رسیدن به خواسته‌های خود بردارند .

 

هرچند که FATF را یک موضوع بین‌المللی عنوان می‌کنند ولی به گفته گلاسر، معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا، FATF فرآیندی است که در آن با قرار گرفتن کشور‌ها در آن و وادار کردن آنها به اجرای برنامه اقدام ، کشورها به رعایت خواسته‌هایی ملزم می‌شوند که در نهایت اقدامات و اهداف آمریکا را برآورده کند.

 

متأسفانه همزمان با صدور بیانیه کارگروه مبارزه با تأمین مالی تروریسم و مبارزه با پول شویی (FATF) ، آیین‌نامه اجرای قانون مبارزه با پول‌شویی در هیئت دولت در تاریخ ۱۴ آبان ۹۶ تصویب شد . در ماده ۱۶ این آیین نامه آمده است : در اجرای ماده ۱۶ قانون و سایر قوانین مرتبط ، وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌تواند نسبت به مبادله اطلاعات ، همکاری با سایر کشورها و سازمان های بین المللی مرتبط اقدام نماید.

 

 با توجه به آن چه که در بالا مطرح شد پذیرش FATF و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، خطری بزرگ امنیت و اقتصاد و استقلال مارا تهدید می کند . در ذیل به برخی از الزامات و لایه های پنهان FATF می پردازیم.

 

۱-  توقیف و مسدود کردن اموال ۲۳۰ شخصیت حقوقی و حقیقی کشورمان که در لیست تحریم آمریکا قرار گرفته اند توسط مقام قضایی کشورمان (به استناد ماده ۱۶ آیین نامه اجرایی که در بالا ذکر شد)

 

۲-  مبادله اطلاعات امنیتی بانکی با کشورها و سازمان های مرتبط بین المللی علی الخصوص وزارت خزانه داری آمریکا ( مرکز اتاق جنگ اقتصادی علیه کشورمان)

 

۳-  الزام نصب نرم افزار تحریم یاب که به موجب آن بانک‌های کشور ملزم می شوند که از ارائه خدمت به نهاد های تحریمی موجود در فهرست تحریم ممانعت نمایند که در این خود به نوعی تحریم است ! 

 

 ۴-  با پذیرش FATF عملا در بین بانک ها و موسسات مالی یک رقابت در جهت مقابله با نظام شکل می گیرد .

 

۵-  دسترسی به نرم افزار بانک مرکزی که این خود به گفته دیوید کوهن ، معاون وزیر خزانه داری آمریکا ، یکی از مهم ترین ابزار برای پیاده سازی تحریم های بانکی علیه ایران است.

 

۶- پذیرش قرائت تروریسم و پول شویی از دیدگاه غرب که با مبانی حاکمیتی ما همخوانی ندارد و حداقل پیامد آن قرار گرفتن کشور های مظلوم ، تحت ستم و آزادی خواه در لیست حامیان تروریسم است.

 

۷- عضویت رسمی دارای حق رأی اسرائیل و عربستان در  FATFدر سال آینده و به تبع آن تلاش آنان برای اینکه ایران کماکان در لیست سیاه باقی بماند.

 

در آخر باید به این توجه داشت که ریشه تحریم های بانکی ، تحریم های مرتبط با دلار است که از سال ۱۳۵۹ وضع شده و تاکنون هیچ گاه حتی با امضای برجام نیز این تحریم ها لغو نشده است .

 

بنابراین ریشه تحریم های بانکی در FATF نیست بلکه در قوانین مربوط به دلار می باشد که حتی بعد از تصویب FATF مرتفع نخواهد شد.

 

بسیج اساتید دانشگاه‌های استان خراسان رضوی پیوستن به FATF را با شرایط موجود غیرمعقول و مغایر عزت ، مصلحت و منافع ملی ، اقتصادی ، سیاسی و ... می داند و از مجلس شورای اسلامی که بایستی عصاره فضائل ملت باشد انتظار است که نقش تاریخی خود را در انجام وظیفه به طور صحیح و معقول به خوبی ایفا نماید .

 

  والسلام علی من اتبع الهدی

سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی

                                                                                                              خراسان رضوی  

ارسال نظرات