خبرهای داغ:
عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: رئیس مجلس در جلسه هیأت رئیسه گفته است که اگر شورای امنیت حزب‌الله و حماس را تروریست معرفی کند ما از «FATF» خارج می‌شویم؛ ما ترامپ نیستیم که به‌راحتی بتوانیم از هر قراردادی خارج شویم.
کد خبر: ۹۰۶۶۲۴۹
|
۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
ما ترامپ نیستیم که از هر قراردادی خارج شویم/پذیرش «FATF» بستن راه‌های دور زدن تحریم است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، احمد امیرآبادی فراهانی شنبه شب در نشست بصیرتی که با عنوان «خود تحریمی ممنوع» در مسجد امیرالمؤمنین (ع) برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به اینکه فردا مجلس در مورد «CFT» به رأی‌گیری خواهد پرداخت، اظهار کرد: در هنگام تصویب برجام هم پیشنهاد شفافیت آرای نمایندگان را مطرح کردیم، اما قبول نکردند و فردا هم نیز این شفافیت را نمی‌پذیرند تا بهره‌برداری سیاسی خود از آرای خود که شفاف نیست را انجام دهند.

وی اضافه کرد: این عبارتی که ما عضو «FATF» می‌شویم غلط است چراکه عضو «FATF» شدن حق وتو داشتن است، اما موضوع این است که ما همه شرایط «FATF» را می‌پذیریم، اما عضو نمی‌شویم درحالی‌که عضو یک نهاد بین‌المللی شدن هم کارکرد‌های خاصی را به دنبال دارد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما ۴۰ بند «FATF» را پذیرفته‌ایم و فقط «cft» مانده است که بحث‌های مختلفی در مورد آن وجود دارد، هر چند مسؤولان باید توضیح دهند که ۴۰ بند قبلی که پذیرفته‌اند کدام دستاورد را برای کشور به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: اکنون یک خط انحرافی به حزب‌اللهی‌ها می‌دهند و می‌گویند که انقلابی‌ها، حزب‌الله و حماس را عزیزتر از ملت ایران می‌دانند این موضوع نادرست است چراکه که حماس و حزب‌الله هیچ ربطی به «FATF» ندارند و ما با نیرو‌های جبهه مقاومت مبادله بانکی نداریم، مشکل اصلی این است که بعد از پذیرفتن این کنوانسیون بین‌المللی تحریم‌ها چه می‌شود؟، ما با پذیرفتن «FATF» نمی‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و فردا مردم می‌گویند چرا دارو و گندم کشور تامین نمی‌شود.

امیرآبادی یادآور شد: اینکه مبادلات مالی خود را خارج از عرف بین‌المللی انجام دهیم و عضو این کنوانسیون هم باشیم به معنای زیرپا گذشتن موارد این قرارداد است که این موضوع تبعات بدی را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: طرفداران «FATF» باید به ما پاسخ دهند که چه تضمینی وجود دارد که بعد از پذیرفتن «CFT» تغییر مثبتی در کشور رخ دهد؛ از دید کشور‌های استکباری مرکز پولشویی ایران است به همین علت برخی در داخل لیست صرافی‌هایی که با سپاه همراهی می‌کنند را به «FATF» داده و آن‌ها نیز این صرافی‌های مهم را تحریم می‌کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با پذیرفتن «FATF» ملت درگیر تحریم می‌شوند، مطرح کرد: اگر فضای سوئد و هلند را داشتیم می‌توانستیم به پذیرش «CFT» رأی دهیم، اما ایران در شرایط تحریم قرار دارد و شرایط ایران اسلامی با شرایط آن کشور‌ها قابل مقایسه نیست.

وی اضافه کرد: اگر ما جای عربستان به یمن حمله کرده بودیم چه بلایی سر ما می‌آورند، رئیس مجلس در جلسه هیأت رئیسه گفته است که اگر شورای امنیت حزب‌الله و حماس را تروریست معرفی کند ما از «FATF» خارج می‌شویم؛ ما ترامپ نیستیم که به‌راحتی بتوانیم از هر قراردادی خارج شویم.

امیرآبادی خاطرنشان کرد: ۳۷ کشور باید اجماع داشته باشند تا بتوانیم از لیست خاکستری «FATF» به سمت سفید حرکت کنیم؛ اگر آمریکا به ما رأی ندهد هیچ کاری نمی‌توان کرد. سابقه چین و روسیه هم نشان داده که گاهی این کشور‌ها هم مقابل آمریکا کوتاه می‌آیند، ما نمی‌توانیم اعتماد کنیم و اعتمادی هم به این کنوانسیون بین‌المللی نداریم و ورود به آن‌ها را به ضرر کشور می‌دانیم.

وی با تاکید بر اینکه موضوع اصلی دور زدن تحریم‌های کنونی آمریکاست، گفت: پذیرفتن شرایط «FATF» به این معناست که همه اطلاعات خود را در اختیار دشمن قرار داده و راه‌های دور زدن تحریم‌ها را بر خود بسته‌ایم، به همین علت در شرایط کنونی ما مخالف پذیرفتن این قرارداد هستیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها