خبرهای داغ:
سرهنگ تقی خانی گفت: بیش از ۷۰ درصد سوانح جاده ناشی از خطای انسانی است و این امر لزوم تمرکز به عامل انسانی را می طلبد و حل این مشکلات در گرو اقدامات زیرساختی فرهنگی است.
کد خبر: ۹۰۶۶۴۵۲
|
۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، به مناسبت گرامیداشت هفته ناجا، همایش طلایه داران فرهنگ ترافیک (همیاران و پلیس یار نوجوان و ادب فرهنگ یاران ترافیک) با حضور مسوولان انتظامی استان در مدرسه آینده سازان برگزار شد.
 
سرهنگ دوم حسین تقی خانی رئیس بازرسی پلیس راهور استان قزوین در این مراسم با اشاره به ورود اولین خودرو و فرهنگ ترافیک به ایران بیان کرد: حدود صد سال از ورود اولین اتومبیل به کشور می گذرد و امروز ۳۳ میلیون وسیله نقلیه در سطح معابر ما در حرکت است که به تفکیک بیش از ۲۱ میلیون خودرو و بیش از یازده و نیم موتور سیکلت می باشد.
 
وی گفت: متاسفانه فرهنگ ترافیک متناسب با میزان خودروهای موجود در کشور وجود ندارد و سالانه حدود یک میلیون نفر به تعداد کاربران اضافه می شود و شیوه رانندگی در کشور ما کاملا تهاجمی است و در سایر کشورها کمتر با این شیوه مواجه هستیم. 
 
رئیس بازرسی پلیس راهور استان قزوین اظهار کرد: تخلفات رانندگی بین همه رده های جامعه وجود دارد و متاسفانه در حین ارتکاب این تخلفات نه تنها از این شرمسار نیستیم بلکه از این که پلیس در جریان این تخلف ما قرار نگرفته به خود می بالیم. 
 
سرهنگ تقی خانی با اشاره به میزان فوتی و مجروحان حوادث جاده ای عنوان کرد: میزان مجروحان حوادث جاده ای به صورت روزانه و مستمر در هر روز ۴۳ نفر فوتی و ۹۰۰ نفر مصدوم می باشد و ایران جزو پنج کشور پر خطر رانندگی در دنیاست.
 
وی افزود: با توجه به تعامل آموزش و‌ پرورش با پلیس، می توان گفت تقریبا هیچ سرفصل آموزشی برای کودکان در مدارس در حوزه ترافیک پیش بینی نشده است و با توجه به این امر که ذهن ها شکل گرفته و الگوبرداری از فرهنگ ترافیکی از والدین به کودکان منتقل می شود در حالیکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته این مهم سرلوحه حوزه آموزش می باشد. 
 
این مسوول انتظامی تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد سوانح جاده ناشی از خطای انسانی است و این امر لزوم تمرکز به عامل انسانی را می طلبد و حل این مشکلات در گرو اقدامات زیرساختی فرهنگی است.
 
سرهنگ تقی خانی اضافه کرد: اولین و‌موثرترین جایگاه را در آموزش در وهله اول خانواده، سپس آموزش و پرورش و رسانه ها به عهده دارند.
 
وی گفت: برابر بررسی های انجام شده می توان با آموزش به موقع و پایدار، ۹ درصد تلفات جاده ای را کاهش داد یعنی با این کار از مرگ ۴۴۰ نفر و مجروحیت ۲۷ هزار نفر در حوادث رانندگی جلوگیری کرد.
 
این مسوول انتظامی با اشاره به تعداد همیاران پلیس در کشور یادآور شد: بیش از ۱۰ میلیون نفر همیار پلیس و صد هزار نفر فرهنگ یار پلیس در کنار نیروی انتطامی فعالیت می کنند که عامل موثری در کاهش تصادفات جاده ای شناخته می شوند و از آغاز طرح همیار پلیس از یازده سال گذشته تا امروز، ۱۸ درصد کاهش تخلفات داشته ایم. 
 
وی بیان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۶ هزار نفر از هموطنان ما جان خود را از دست دادند و چه بسا بسیاری از آنها دانش آموزان بودند که قربانی تصادفات جاده ای شده اند.
 
سرهنگ تقی خانی ضمن توصیه به همیاران پلیس ۹ تخلف را به عنوان ‌خط قرمز برای آنها برشمرد و اضافه کرد: همیاران ۹ تخلف شامل سرعت غیرمجاز، حرکات نمایشی،خوردن و آشامیدن در حین رانندگی، عدم استفاده از موبایل، صحبت کردن،
رانندگی در حین خواب آلودگی، بی توجهی به علایم رانندگی، عدم‌استفاده از کمربند ایمنی، سبقت غیرمجاز را به عنوان خط قرمز خود قرار داده و این ‌موارد را با قاطعیت به رانندگان هشدار دهند.
1010/

ارسال نظرات
پر بیننده ها