توافق هسته‌ای نیز یک توافق شخصی بین من و «جان کری» یا بین رئیس جمهور اوباما و حسن روحانی نیست، بلکه توافقی بین المللی میان هفت کشور و اتحادیه اروپا است که در قطعنامه شورای امنیت نیز درج شده است.
کد خبر: ۹۰۶۶۵۲۷
|
۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با خبرنگار ارشد بین‌المللی شبکه بی بی سی در نیویورک به پرسش‌های او درباره موضوعات مختلف پاسخ داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما، گفتگو ظریف با خبرنگار بی بی سی به شرح زیر است:

BBC. چه اندازه نگران هستید که توافق هسته‌ای ایران فروبپاشد؟
ظریف: خب این احتمال وجود دارد، اما این نه تنها گام رو به عقب برای ایران، بلکه شکست برای جامعه بین‌المللی، قوانین بین‌المللی و سازمان ملل خواهد بود. آنچه اکنون با آن روبرو هستیم قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و یکی از اعضای دائم این شورا نه تنها قطعنامه‌ای را که خودش به آن رأی داده و درواقع، به شورای امنیت ارائه و بر سر آن مذاکره کرده است، نقض می‌کند، بلکه کشور‌هایی را که قصد دارند این قطعنامه را اجرا کنند، مجازات می‌کند. این، نخستین بار است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. بنابراین، سقوط برجام نه تنها یک پسرفت، بلکه رویه (بد) بسیار جدی در نظام بین‌المللی خواهد بود.

BBCاکنون که توافق به تار مویی بسته است، اروپا سازوکار ویژه‌ای فراهم کرده است تا به شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های نفتی اجازه دهد از طریق دور زدن دلار آمریکا، استفاده از سایر ارز‌ها و پرهیز از تحریم‌های آمریکا، با ایران تجارت داشته باشند. عملی کردن این سازوکار نیز دشوار خواهد بود.

ظریف: بله، این کار دشوار خواهد بود، زیرا دلار آمریکا نقش فراگیر در نظام مالی بین‌الملل دارد. این کار دشوار خواهد بود، اما تصمیم بسیار روشن است: آیا جامعه بین المللی به آمریکا اجازه سلطه خواهد داد یا نه. البته آمریکا در گذشته سلطه داشت، اما بر اساس مجموعه‌ای از قوانین و نه بر اساس موارد دیکته شده که هر چند روز یک بار تغییر می‌کنند.

BBCهفته گذشته در سازمان ملل، از شما حمایت‌های زیادی شد. بسیاری از اعضای شورای امنیت سازمان ملل از شما حمایت سیاسی کردند، اما همان طور که می‌دانید شرکت‌ها و غول‌های تجاری بزرگ نظیر «ایرباس» و «توتال» فرانسه هم اکنون نیز سرمایه گذاری‌های چند میلیارد دلاری خود در ایران را به علت نگرانی از تحریم‌های آمریکا، لغو کرده اند.

ظریف: بدون شک، همان طور که گفتم آمریکا در نظام مالی بین‌المللی، نقش گسترده‌ای دارد و به چالش کشیدن آن مستلزم (زمان و تلاش) زیاد خواهد بود؛ اما ایران لزوما نیاز ندارد با کسانی که در معرض (تحریم های) آمریکا قرار دارند، تعامل داشته باشد. شمار زیادی از شرکت‌ها در عرصه فناوری‌های پیشرفته و مطرح، هیچ گونه در معرض (تحریم هایی) آمریکا نیستند. اگر اروپا بتواند جایگزین‌هایی بیابد، آنگاه ما (تعامل) با این شرکت‌ها را آغاز خواهیم کرد و اطمینان دارم به محض اینکه غول‌های تجاری ببینند که حضور در ایران، منطقی است و خطری ندارد، آن‌ها نیز همین کار را خواهند کرد، زیرا ایران امن‌ترین، ایمن‌ترین و باثبات‌ترین اوضاع را در منطقه (غرب آسیا) دارد و همه به حضور در آن علاقه دارند.

BBC دونالد ترامپ هشدار بسیار جدی داد که هر کس ایران را منزوی نکند، با پیامد‌های شدید روبرو خواهد شد. اکنون تکلیف کشوری مانند انگلیس که بیش از هر چیز دیگر، به دنبال حفظ روابط تجاری و سیاسی خود با ایران است، چیست؟ آن‌ها (مقامات انگلیس) در این زمینه چه به شما گفتند؟

ارسال نظرات