خبرهای داغ:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، با تأکید بر این که پسته قم پسته‌ای سلامت و کاملا پاک است، گفت: بسیاری از باغات پسته قم در پنج سال گذشته، حتی یک بار از سموم شیمیایی استفاده نکردند و مصرف شان کود‌های دامی و مرغی بوده است.
کد خبر: ۹۰۶۶۵۸۱
|
۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸
عدم استفاده از کود‌های شیمیایی در باغات پسته /پیش بینی برداشت ۳۵۰۰ تن پسته در قم
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محمدرضا طلایی با اشاره به فرارسیدن فصل برداشت پسته، اظهار کرد: در ابتدا باید گفت که به دلیل کویری بودن استان قم و همین طور چالش‌های این استان در بحث کم آبی، در چند سال اخیر توسعه باغات و به ویژه باغات پسته به دلیل کم آب بر بودن، در دستور کار بخش کشاورزی استان قم قرار گرفت.

وی با بیان این که باغات پسته به دلیل کم آب بر بودن، می‌تواند جایگزین خوبی برای باغات انار استان قم باشد که همین موضوع اولویت باغات استان قم شد و این تغییر رویه انجام گرفت، گفت: به هر حال روند توسعه باغات پسته در پنج سال گذشته، شرایط خوبی را پیدا کرده، به نحوی که کل باغات پسته استان قم تا قبل از پنج سال گذشته، حدود ۳ هزار الی ۳۵۰۰ هکتار بود، اما طبق آخرین آمار در این زمینه که مربوط به ۶ ماهه اول سال ۹۷ است آمار باغات پسته استان قم از مرز ۱۲ هزار هکتار گذشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با بیان اینکه در دو سال گذشته، باغاتی که سن بالا و برای مثال بالای هشت سال بودند، عملکرد ۳.۵ تا ۶ تن برداشت محصول در یک هکتار را داشتند که نشان دهنده عملکرد بسیار بالایی است، گفت: میانگین برداشت محصول در باغات بارور استان قم با اینکه غالبا درختان جوان بوده وبه اوج باردهی نرسیده‌اند، بیش از یک تن است و این محصول با توجه به قیمتی که دارد، ارز آوری مناسبی هم برای استان و کشور داشته است.

طلایی اضافه کرد: امسال بسیاری از باغات پسته کشور، دچار خسارت سرما و بارش‌های نابهنگام بهاری شد، ولی الحمدالله وضعیت استان قم در این زمینه، وضعیت خوبی است و الان هم پیش بینی می‌کنیم که از باغات استان، بیش از ۳۵۰۰ تن محصول پسته برداشت شود.

وی با بیان اینکه روند برداشت محصول پسته از باغات استان قم شروع شده و ادامه دارد، گفت: امیدواریم با ظرفیت خوبی که باغات پسته استان قم دارد، امسال بیشتر از هر سال بتوانیم آن را به کشور بشناسانیم و ان‌شاءالله بازار خوبی هم در خارج پیدا کرده و ادامه دار هم باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در ادامه سخنان خود با بیان اینکه صادرات پسته در کل کشور، توسط چند نفر انجام می‌شود، گفت: وقتی پوست گیری پسته در باغات انجام می‌شود در بسته‌های ۴۰ تا ۵۰ کیلویی تحویل صادر کنندگان قرار می‌گیرد و در نهایت از طریق اتاق بازرگانی کار صادرات انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به کیفیت پسته‌ای که ما در استان قم داریم، عمدتا کشور‌های اروپایی و کشور‌های حاشیه خلیج فارس از مصرف کننده‌های عمده پسته ما هستند.

طلایی در بخش آخر سخنان خود با تأکید بر پاک و سالم بودن باغات پسته قم گفت: از طریق روش‌های غیرشیمیایی مثل تله‌های شکار حشرات و آفات مضر، کارت‌های زرد شکارگر، استفاده از سموم هورمونی به جای شیمیایی و... مناطق و باغاتی داریم که در پنج سال گذشته، حتی یک بار از سموم شیمیایی استفاده نکردند از این رو، پسته‌ای هم که در استان قم تولید می‌شود، پسته‌ای سلامت و کاملا پاک است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها