عملیات کپه کاری با استفاده از بذرهای سازگار با مناطق اقلیمی مازندران در 500 هکتار مراتع ییلاقی انجام خواهد شد.
کد خبر: ۹۰۶۶۶۱۴
|
۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، نعمت الله کوهستانی با بیان اینکه اجرای عملیات کپه کاری در مراتع با هدف اصلاح و احیاء مراتع تخریب شده، افزایش تولید علافه، جلوگیری از فرسایش خاک و ... انجام می شود گفت: عملیات کپه کاری با استفاده از بذرهای سازگار با مناطق اقلیمی مازندران در 500 هکتار مراتع ییلاقی انجام خواهد شد.
رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با اشاره به اینکه برای موفقیت اجرای این طرح، مناطق کپه کاری شده تا زمان استقرار نهال، قرق خواهد شد از دامداران خواست: تا اطلاع ثانوی از ورود دام خودداری کنند.
کوهستانی با اشاره به انجام کپه کاری در زمین های مرتعی بصورت تپه ماهور و کوهستانی که گیاهان خوش خوراک و با ارزش در آن مراتع کاهش یافته است افزود: روش کپه کاری احتیاج به ماشین های کشاورزی نداشته و با استفاده از تیشه، چاله های کوچکی ایجاد و بذرهای مرتعی و علوفه ای دیم در آن ها کاشته شده و روی چاله ها با مقداری خاک با توجه به عمق مناسب برای بذرها ، پوشانده می شود.
رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با بیان اینکه برای جلوگیری از حرکت خاک پشته ی مقابل چاله، بهتر است شیب چاله به داخل باشد گفت: تعداد و فاصله چاله ها در مراتع مختلف، متفاوت بوده و بین 5/1 تا 2 متر است.
کوهستانی با اشاره به اینکه تعداد بذرهای کاشته شده در هر چاله، حداکثر 10 و حداقل 5 عدد باشد از پیش بینی افزایش تولید با اجرای روش کپه کاری بین 200 تا 300 کیلو در هر هکتار خبر داد.
رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری، سطح مراتع تحت پوشش این اداره کل را 387 هزار و 870 هکتار اعلام کرد و افزود: از این میزان 66 درصد مراتع خوب و بقیه متوسط و ضعیف هستند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها