خبرهای داغ:
برای اولین بار در استان خوزستان، جهادگران خوزستانی با حضور در روستاهای مختلف نسبت به برگزاری اردوی جهادی دامپزشکی اقدا کردند.
کد خبر: ۹۰۶۶۶۱۷
|
۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰

اردوی جهادی دیگر برای شهروندان ایرانی غریبه نیست و به نام آشنایی تبدیل شده که پای ثابت کارهای خیریه دانشجویی است؛ دانشجویانی نیک اندیش که برای بهبود اوضاع در مناطق محروم به فعالیت های گوناگون عمرانی، علمی، آموزشی و حتی فرهنگی می پردازند.

دانشجویان جهادی همواره در راستای امیدبخشی، ایجاد نشاط و روحیه در مناطق محروم، روستایی، صعب العبور و حاشیه تلاش بسیاری دارند؛ آنها به این مناطق می روند تا بذر امیدواری را در دل ها کاشته و با فعالیت های جهادی خود رنگ و بوی تازه ای به این مناطق ببخشند.

تعدادی از دانشجویان علوم پزشکی خوزستان دور هم گرد آمده و در قالب گروه جهادی به مردم خدمت رسانی می کنند؛ آنها این بار اما رسیدگی به دام های اهالی روستاهای مختلف استان را در کانون توجه خود قرار داده اند.

شاید وقتی نام فعالیت جهادی به گوش می رسد، فعالیت عمرانی بیشتر به ذهن متبادر شود ولی این بار دانشجویان علوم پزشکی خوزستان از تخصص خود در حوزه دامپزشکی بهره گرفته و برای بررسی وضعیت سلامت دام و حیوانات اهلی روستایی پای کار آمده و حتی تا معرفی به بیمارستان دامپزشکی و قبول پرداخت هزینه هم پیش رفتند.

تقابل با ناامیدی در اردوی جهادی

مصطفی حیدری دانشجوی ۲۲ ساله دانشگاه شهید چمران در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: تا به حال حدودا در ۶ اردوی جهادی در شهرهای اروندکنار و صیدون شرکت و فعالیت هامی عمرانی و فرهنگی انجام دادم.

 

وی ادامه می دهد: در اردوهای جهادی آبرسانی به آبادان و خرمشهر هم حضور داشتم.

این دانشجوی جهادگر یادآور می شود: در اردوهای جهادی اولین حس و حالی که آدم تجربه می کند لمس واقعی میزان فقر و مشکلات در مناطق محروم است چون تا قبل از آن فکر می کردیم که همه زندگی مشابه با ما دارند.

حیدری در خصوص اثرگذاری اردوهای جهادی می گوید: برگزاری این دوره ها بر اهالی مناطق محروم هم تأثیرات مستقمی دارد که از مهمترین آن ها می توان به تقابل با حس ناامیدی اشاره کرد.

این دانشجوی جهادگر در پایان تأکید می کند: به نظرم این اردوها باعث ایجاد روزنه امید در مناطق محروم می شود؛ همچنین اینکه دیگر فکر نمی کنند هیچ کسی به فکر آنها نیست؛ در نهایت نیز افرادی که مدام در حال ابراز نارضایتی نسبت به وضع موجود هستند باید خودشان وارد میدان کار شده و با روحیه جهادی فعالیت کنند.

مشکلات بر مسئولان اثر ندارد

نامش حسین معرف است و خیلی بر این مسئله تأکید دارد که حس و حال اردوهای جهادی اهمیتی ندارد ولی بدانید که بچه های جهادی اگر از وجود مشکلی خبر داشته باشند و اقدامی نکنند، قطعا اذیت می شوند.

وی می گوید: نمی دانم چرا این وجود مشکلات خیلی روی مسئولان اثرگذار نیست ولی بچه های جهادی به مناطق محروم می روند و از صمیم قلب فعالیت های مختلف از جمله عمرانی، فرهنگی، آموزشی، علمی و مشاوره را انجام می دهند.

معرف در آخر با تأکید بر اینکه در اردوهای جهادی «می سازیم تا با هم ساخته شویم» سرلوحه کار است، می گوید: بر اساس منویات مقام معظم رهبری پیام اردوهای جهادی همدلی و همزبانی است.

تشکیل گروه جهادی دامپزشکی برای اولین بار

مسئول اردوی جهادی دامپزشکی خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: فعالیت اردوی جهاد دامپزشکی از ترم پیش اواخر بهمن ماه سال ۹۶ در دانشگاه شهید چمران شروع و به عنوان جزئی از زیر مجموعه های بسیج دانشجویی گروه بسیج جهادی دانشگاه شهید چمران اهواز محسوب می شود.

 

علی آقابابایی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر گسترده تر شدن اردوهای جهادی ادامه می دهد: پیرو تحقق منویات مقام معظم رهبری تلاش کردیم تا علاوه بر اجرایی شدن فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی، مشاوره، علمی، آموزشی و خانواده در مناطق نسبت به فعالیت در زمینه تخصصی خودمان (دامپزشکی) را نیز با جدیت پیگیری کنیم.

وی یادآور می شود: از سال گذشته وارد بخش بالینی علوم درمانی شده و درمان را آغاز کردیم؛ با هدف تقویت این گروه ها، هفت اردوی گروه جهادی دامپزشکی را در خوزستان برگزار کردیم.

مسئول اردوی جهادی دامپزشکی خوزستان خبر می دهد: این گروه اردوی جهادی اولین گروه خوزستانی است که در حوزه تخصصی دامپزشکی برای اولین بار در سطح کشور اردوی جهادی دامپزشکی برگزار کند.

ویزیت دام های بیمار

آقابابایی با اشاره به محرومیت های بسیار زیاد خوزستان در حوزه دامپروری و دامپزشکی در خوزستان می گوید: بنا داریم تا این اردوهای جهادی دامپزشکی را گسترش و تعداد اردوی بیشتری را در سطح استان برگزار کنیم.

وی با اشاره به در پیش رو بودن اردوهای جهادی دامپزشکی برای چند منطقه از قبل شناسایی شده بیان می کند: برای اجرایی شدن اردو در مناطق ابتدا با بسیج سازندگی خوزستان هماهنگ و بعد از اخذ مجوز نسبت به حضور در مناطق محروم و روستایی اقدام می کنیم.

مسئول اردوی جهادی دامپزشکی خوزستان با اشاره به سفر این گروه به شهرهای سوسنگرد، هویزه، دغاغله، صیدون و باغملک برای برگزاری اردوی جهادی دامپزشکی عنوان می کند: برنامه های اردوی جهادی دامپزشکی به صورت هفتگی و روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می شود؛ در این اردوها با حضور در مناطق محروم، دام‌های بیمار را از چرای گله منع و بعد هم معاینه و ویزیت می کنیم.

آقابابایی با اشاره به ارائه خدمات درمانی و ویزیت دام های بیمار اضافه می کند: در حد توان دام ها را درمان و حتی آمپول های مورد نیاز را تجویز و پس از طی دوره درمان نیز پیگیر نتیجه بخش بودن آن خواهیم بود.

درمان رایگان برخی دام های بیمار

وی با اشاره به در اولویت بودن روستائیانی که تنها یک رأس دام دارند، می گوید: برخی از اهالی تنها یک گاو یا گاومیش دارند و همان هم برایش روزی بخش است؛ بنابراین نباید چنین افرادی در اولویت نباشند؛ به این افراد معرفی نامه اعطاء می شود تا در صورت بروز مشکل دام را در بیمارستان دامپزشکی اهواز بدون دریافت هزینه درمان کنند.

 

مسئول اردوی جهادی دامپزشکی خوزستان با اشاره به عدم انجام خدماتی مثل جراحی در روستاها عنوان می کند: موارد این چنینی را به بیمارستان دامپزشکی اهواز ارجاع می دهیم. همچنین مشاوره برای پرورش محصول بهتر نیز به روستاییان ارائه می شود تا از دام های خود نهایت بهره مندی را داشته باشند.

آقابابایی در پایان با تقدیر از بسیج سازندگی برای تقبل هزینه داروها اظهار می کند: تعداد افراد حاضر در هر اکیپ گروه اردوی جهادی دامپزشکی حدود ۱۵ نفر است.

ثبت نام ۲۰۰ نفر برای حضور در اردوی جهادی

رئیس بسیج اردوهای دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: گروه جهادی این دانشگاه در چند بخش متمرکز و غیر متمرکز است؛ بخش متمرکز دو بار در طول سال در مناطق تعیین شده مانند اروندکنار، باغملک و بخش صیدون و همچنین اردوی غیر متمرکز در طول ترم به مدت دو روز آخر هفته در مناطق محروم اهواز برگزار می شود.

مهدی طرفی با اشاره به انجام اشتغالزایی در این اردوهای جهادی می افزاید: عدم همکاری مسئولان مناطق از دهیار و بخشدار تا فرماندار یکی از مشکلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می کنیم.

وی بیان می کند: برای همکاری اصلا پشتیبانی لازم انجام نمی شود؛ اکنون متأسفانه با افزایش قیمت دلار هزینه مصالح چندین برابر شده و با این بودجه ای که در اختیار داریم، قادر به پرداخت آن نیستیم.

 

رئیس بسیج اردوهای دانشگاه شهید چمران اهواز یادآور می شود:  خوشبختانه خیریه هایی هستند که به برگزاری هرچه باشکوه تر اردوها کمک می‌کنند ولی مسئولان به آن صورت که باید همکاری ندارند و روحیه جهادی دانشجویی را درک نمی کنند.

طرفی عنوان می کند: به شعار «می سازیم تا ساخته شویم» اعتقاد کامل داریم؛ بنابراین خودسازی را از خود شروع و شرایط و مشکلات مناطق محروم را برای دانشجویان تبیین می کنیم.

وی اضافه می کند: آنها باید بدانند وقتی در آینده قبول مسئولیت کردند، مراقب این مناطق محروم باشند.

رئیس بسیج اردوهای دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان با تأکید بر محرومیت زدایی به عنوان یکی از اهداف اصلی اردوهای جهادی می گوید: حدود۲۰۰ نفر برای حضور در این اردوهای جهادی دانشگاه چمران اهواز نفر نام نویسی و برای برگزاری اردوی جهاد سازندگی سازماندهی می‌شوند.

استقبال دامپزشکی از اردوهای جهادی

همچنین مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: از برگزاری اردوهای جهادی خیلی استقبال و با کسانی که قصد خدمت رسانی به قشر محروم و ضعیف جامعه را دارند، همکاری لازم را خواهیم داشت.

 

کنارکوهی با تأکید بر لزوم کنار مردم بودن ادامه می دهد: کار اصلی دامپزشکی در روستاها و مناطق صعب العبور است؛ با این شرایط فعالیت باید اعلام کرد که ۸۰ درصد کار پشت صحنه فعالیت‌های همکاران اداره کل دامپزشکی و خدمات رسانی به روستاها است.

وی عنوان می کند: گاها شاید با کمبود اعتبارات مواجه باشیم ولی هرگز نگذاشتیم خدمات رسانی همکاران به جامعه هدف کاهش پیدا کند و چه بسا برخی مواقع گسترده تر هم شده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح می کند: بخش دیگری از کار دامپزشکی نظارت بر کشتارهای شهری است که باید به شدت نسبت به آن حساس باشیم.

کنارکوهی در پایان می گوید: پذیرای همه جهادگران هستیم و در حد توان نیز امکانات مورد نیاز آنها را در اختیارشان قرار خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار بسیج ، تجربه ثابت کرده که گاها دست به ابداع زدن در هر بخشی نتایج بسیار خوب و اثربخشی به دنبال دارد؛ دانشجویان جهادگر اهوازی با خلاقیت خود نسبت به راه اندازی گروه جهادی دامپزشکی اقدام کردند.

گروهی که مشابه آن در کشور نبوده و شاید به ذهن دیگران متبادر نشده که روستاییان علاوه بر حمایت در بخش های عمرانی، فرهنگی و آموزشی یا هر حوزه دیگری به سلامت دام هایشان هم نیاز دارند چون اصلی ترین منبع درآمد آنها محسوب می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها