آقابابا مهم‌ترین ویژگی‌های مؤمن را صفت "غیرت" معرفی کرد و افزود: خیلی از معضلات سیاسی و اجتماعی در گروی صفت غیرت است؛ اگر غیرت ملی و یا غیرت فردی در یک جامعه افول کند، به سوی پستی و سقوط حرکت خواهد کرد.
کد خبر: ۹۰۶۶۹۶۱
|
۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام علی آقابابا با حضور در خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه مؤمن در تمام ابعاد زندگی باید مراقبت داشته باشد،‌ گفت: مؤمن باید در سخن گفتن، نوع پوشش، انتخاب رفیق، انتخاب همسر،‌ نسبت به نماز و کیفیت آن و ... مراقبت داشته باشد. در واقع سبک زندگی مؤمنان باید سبک زندگی قرآنی باشد. 

وی از مهم‌ترین ویژگی‌های مؤمن را صفت "غیرت" معرفی کرد و افزود: خیلی از معضلات سیاسی و اجتماعی در گروی صفت غیرت است؛ اگر غیرت ملی و یا غیرت فردی در یک جامعه افول کند، جامعه به سوی پستی و سقوط حرکت خواهد کرد. 

آقابابا با بیان اینکه صفت غیور متصف به خداوند متعال است، تصریح کرد: خداوند نسبت به مؤمنان غیورانه رفتار می‌کند و فرد غیرتمند را دوست می‌دارد. به عنوان نمونه در مقابل رفتار کافران که قصد دارند نور خدا را خاموش کنند، اینگونه می‌فرماید: «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ؛ مى‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه خدا گر چه کافران را ناخوش افتد نور خود را کامل می‌کند». پیامبر(ص) در یک روایت فرمود:‌ «اِنّی لَغَیُورٌ وَاللّه َ عَزَّوَجَلَّ اَغْیُر مِنّی وَ اِنَّ اللّه َ تَعالی یُحِبُّ مِنْ عِبادِهِ الْغَیورِ؛ به راستی که من غیرتمندم و خدای عزوجل، از من غیرتمندتر است و خداوند متعال، بندگان غیرتمند خویش را دوست می دارد.»

وی افزود: می‌توان غیرت را در سه بخشِ غیرت ملی،‌ غیرت ناموسی و غیرت دینی تقسیم‌بندی کرد. به عنوان نمونه ورزشکارانی که در خارج از کشور افتخارآفرینی می‌کنند،‌ نمونه بارز یک فرد غیرتمند است. یا زمانی که سرود ملی خوانده می‌شد،  شاهد بودیم که اشک از چشمان آنان سرازیر می‌شد. بنابراین کسی که نسبت به کشور خودش حساس و مراقب باشد، صاحب غیرت است. 

آقابابا ستارخان و باقرخان را دو نمونه از افرادی معرفی کرد که دارای غیرت ملی بودند و در این باره گفت: هدفمان از مطالعه تاریخ باید عبرت‌گیری از آن باشد.  تاریخ ما معرّف افرادی است که با غیرتشان مقابل دشمنان ایستادند. نمونه بارز آنان ستارخان و باقرخان بودند. ستارخان کسی بود که یک لحظه حاضر نشد به روس‌ها باج دهد و در برابر پیشنهاد همکاری آنان در میدان شهر آمد و فریاد زد ای مردم، ستارخان زیر بیرق یک نفر سینه می‌زند، آن هم بیرق ابوالفضل(ع) است. همچنین در تاریخمان، شخصیت رئیس علی دلواری به عنوان فردی غیرتمند می‌درخشد. طوری ایستادگی کرد که یک وجب از بوشهر را دشمن نتوانست غصب کند. او کسی بود که بعد از این که انگلیس بوشهر را تصرف کرد، با شجاعتی بی‌مثال به مقابله با آنان پرداخت و شکست‌های سنگینی بر آنان وارد کرد. 

ارسال نظرات