چند وقت پیش آمریکا اعلام کرد که می خواهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را جزء لیست گروه های تروریستی قرار دهد و پس از انتشار این خبر ، واکنش وزارت خارجه منفعلانه بود و رئیس جمهور هم پاسخ در خوری ندادند و در نهایت فرمانده سپاه پاسداران اعلام کرد که اگر سپاه در لیست گروه های تروریستی قرار بگیرد ، پایگاه های خود را تا شعاع 2 هزار کیلیومتر دور کنید چرا که علیه منافع ما اقدام کرده اید ما هم علیه منافع شما اقدام می کنیم .
کد خبر: ۹۰۶۶۹۷۲
|
۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج ، مصطفی برزگر: این روزها مجلس شورای اسلامی پذیرای یک مهمان ناخوانده به نام FATF است که عده ای حضور این مهمان در مجلس را ناخوشایند می دانند و عده ای هم از وجود این مهمان راضی و خرسند هستند.

با تصویب کنوانسیون FATF در مجلس شورای اسلامی ، عده ای زیادی از مردم به نشانه اعتراض به تصویب این کنواسیون جلوی درب مجلس اعتراض کردند و نماینده های مجلس هم درگیر همین موضوع بودند و بعضی از آنها با در دست داشتن شعار هایی از جمله " منطق به کنواسیون رای مثبت خواهد داد" و عده ای دیگر هم با در دست داشتن شعار " تصویب FATF = خود تحریمی".

 نکته ی جالب این است که یکی از نماینده ها با لباس روحانیت و با در دست داشتن شعار و حالتی خندان مدام در مجلس چرخیده و نظر مثبت خود را با تصویب کنوانسیون اعلام می کند و اما یک سوال مهم آیا کنوانسیونِی که اینگونه عده ای مخالف آن و عده ای موافق آن است، آیا خوب است یا بد؟ آیا به نفع مردم و نظام است یا خیر؟ حال ما باید روشن کنیم که کنوانسیون FATF از اقتصاد ما چه خواسته ای دارد؟

 در حال حاضر اقتصاد کشور دو بخش دارد: یکی بخش تحریمی و یکی هم بخش غیر تحریمی ، بخش تحریمی ، آن بخشی است که در لیست SDN آمریکا قرار گرفته است، مثل بخش هایی از وزارت اطلاعات ، بخش هایی از وزرات دفاع ، وزارت ارشاد و ... ، و FATF می خواهد تلاش کند که بخش های تحریمی اقتصاد جمهوری اسلامی همواره در تحریم بماند و هیچ منفعتی شامل حال اقتصاد نشود.

 با این حال حامیان کنوانسیون FATF به دنبال چه چیزی هستند ؟ و از چه چیزی دفاع می کنند؟

 حامیان کنوانسیون FATF حرف های زیادی را مطرح می کنند و ما باید به حرف یکی از آنها که اشراف کامل دارد اعتنا کنیم و در حال حاضر کسی که بیشترین اشراف را در این زمینه دارد محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه است که برخلاف ماجرای برجام ، که با جان و دل از آن حمایت کرد و اعتقاد داشت که به بهبود اوضاع کمک می کند، از کنوانسیون FATF دفاع نکرده و جمله ای با عنوان " نه من نه رئیس جمهور تضمین نمی دهیم که با تصویب کنوانسیون FATF اوضاع بهتر شود بلکه اعتقاد داریم که اگر در این خصوص اقدامی صورت نگیرد ممکن است وضعیت بدتر شد" با این حال با سخنان وزیر امور خارجه ، چرا افرادی همچنان به دنبال تصویب کنوانسیون FATF هستند؟ بخاطر اینکه وضعیت بدتر شود؟ یا ...

 اما مخالفین تصویب کنوانسیون FATF ادعا دارند که در 8 خرداد سال 96 بانک کشاورزی در یک نامه به زیر مجوعه های خودش اعلام کرده است که حق ارائه خدمات به سازمان ها و کسانی که در لیست SDN هستند ندارند و همچنین ادعا دارند که دولت در سالهای گذشته 37 بند از 41 بند برنامه های کنوانسیون FATF را اجرا کرده است و با وجود اینها و پذیرش برجام ، دلار از 3200 تومان به 19000هزار تومان و سکه از 2 میلیون به 5 میلیون و پراید هم به مرز40 میلیون رسیده است.

 حال با این وجود وزیر امور خارجه اعلام می کنند که " FATF نقطه ی مثبتی ندارد ولی باید اجرا کنیم تا وضعیت بدتر نشود. آیا وضعیت بدتر از این هم جود دارد؟ یکی مهمترین منتقدین تصویب کنوانسیون FATF ، سید یاسر جبرائیلی ، ادعا دارد که به بهانه ی اجرای FATF در جمهوری اسلامی ایران ، اطلاعات دقیق 400 صرافی را در اختیار آمریکا قرار دادند و اکنون در تمام جهان ممنوع المعامله شده اند و ضربات سنگینی را به آنان و کشور وارد کرده اند.

میبینیم تمام ادعا ها در مورد افزایش قیمت دلار و قیمت سکه و قیمت پراید و همچنین دادن اطلاعات صرافی ها به آمریکا به بهانه اجرا نکردن FATF صحت دارد ولی چرا هنوز دنبال تصویب این کنواسیون هستند؟ نکته ای دیگر وجود دارد و این است که FATF باعث می شود که کشورهای حامی تروریسم سرکوب و تحریم شوند ولی آیا نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ، حامی تروریست است؟ کشوری که دست تروریست و حامیانشان را از منطقه کوتاه کرد، آیا تروریست است؟ ایرانی که تروریست های داعش که خود آمریکایی ها ادعا دارند داعش تروریست است، را سرنگون و نابود کرد آیا تروریست است؟

 چند وقت پیش آمریکا اعلام کرد که می خواهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را جزء لیست گروه های تروریستی قرار دهد و پس از انتشار این خبر ، واکنش وزارت خارجه منفعلانه بود و رئیس جمهور هم پاسخ در خوری ندادند و در نهایت فرمانده سپاه پاسداران اعلام کرد که اگر سپاه در لیست گروه های تروریستی قرار بگیرد ، پایگاه های خود را تا شعاع 2 هزار کیلیومتر دور کنید چرا که علیه منافع ما اقدام کرده اید ما هم علیه منافع شما اقدام می کنیم . اما ماجرای مهمان ناخوانده(FATF) اینجا جالب می شود که ادعا دارد که که مانع حمایت از تروریست ها می شود ولی جالب تر این است که اعضای ناظر کنوانسیون FATF ، اسرائیل عربستان هستند و قید شده است که هیچ الزامی وجود ندارد که اعضای ناظر آنچه که کنوانسیون FATF را تصویب کرده اجرا کنند. به این معنا که عربستان و اسرائیل می توانند از گروههای داعش و جیش الظلم حمایت کنند ( کما اینکه در حال حاضر حمایت می کنند) اما جمهوری اسلامی حق ندارد از هم پیمانان خود از جمله حشد الشعبی عراق، انصارالله یمن ، حزب الله لبان حمایت کند و جالب تر اینکه FATF اطلاعات مالی مارا در اختیار آنان قرار می دهد ولی آیا FATF حاضر می شود اطلاعات مالی آنان را دراختیار جمهوری اسلامی قرار دهد؟

 مگر خود ترامپ اعلام نکرده است که داعش توسط آمریکا به وجود آمده است، اما آیا FATF با آمریکا برخورد کرده است؟با این حال خیلی آسان است تشخیص داده شود که مهمان سرزده آیا واقعا به دنبال امنیت، رفاه ، اقتدار کشور است یا امنیت کشور را نشانه گرفته است.

 

ارسال نظرات