سند خشکسالی با مشارکت ۵۰ نفر از محققان و پژوهشگران آماده شد

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت:سند خشکسالی با مشارکت ۵۰ نفر از محققان و پژوهشگران طی دو سال آماده شد
کد خبر: ۹۰۶۶۹۸۴
|
۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، مراد سپهوند  امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، بیان داشت: برخلاف برخی اظهار نظر‌ها که در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران لرستان مطرح شد، سند خشک‌سالی استان زمستان ۹۶ تدوین و از این سند توسط استاندار رونمایی شد.

سپهوند تأکید کرد: می‌توان گفت: کارکنان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سربازان گمنام علمی و پژوهشی هستند که با مسائل پشت پرده و باندبازی‌ها کاری ندارند.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات کشاورزی یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین دستگاه پژوهشی استان بوده که دهه ۴۰ فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: در حال حاضر ۱۷۰ نیرو در این مرکز کار‌های تحقیقاتی و پژوهشی را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات دو ایستگاه تحقیقاتی در بروجرد و خرم‌آباد، ۳ مرکز آموزش در خرم‌آباد، بروجرد و الیگودرز، دو مزرعه تحقیقات و دو باغ مهم فلاحت و گیاه‌شناسی زاگرس را دارد.

سپهوند با بیان این مطلب که مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بازوی علمی و فنی سازمان جهاد کشاورزی است، اظهار کرد: محققان مرکز برای اولین بار توانستند اولین رقم شبدر عطار را در سراسر کشور تهیه کنند، همچنین رقم لوبیا سفید الماس و رقم لوبیا قرمز دادفر که از ارقام پر محصول بوده و نسبت به آفات مقاوم هستند و این مرکز همچنین مرزه خوزستان و زعفران را به لرستان آورد که گام مهمی در اقتصاد استان است.

به گفته سپهوند متولی تولید ۲۵ هزار تن بذر اصلاح‌شده برای کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان است.

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع باغ فلاحت نیز ورود کرد و گفت: اگر نبود تلاش مرکز تحقیقات باغ تاریخی و فرهنگی فلاحت و زمین‌های حواشی از دست ما خارج و به دست زمین خوران و رانت‌خواران می‌افتاد.

وی ادامه داد: برخورد با زمین خواران و رانت خواران و حفاظت از اراضی یکی از اولویت‌ها و موضوعات مهم مد نظر این مرکز است.

وی در خصوص اعتبار سند خشک‌سالی نیز بیان کرد: اعتبار تعیین شده ۹۰ میلیون تومان بود که به‌حساب متمرکز وجوه درآمد خزانه دولت جمهوری واریز شده است که ۲۰ تا ۳۰ درصد آن را مرکز تحقیقات کشور برداشت می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه سند خشکسالی با مشارکت ۵۰ نفر از محققان و پژوهشگران طی دو سال آماده شد، افزود: همچنین ۲۲۵ راهکار و پیشنهاد نیز علاوه بر تدوین سند تهیه شد سپس سند به همه دستگاه‌ها ارسال شده و ما منتظر پیشنهاد‌ها از سوی آن‌ها بودیم، اما کسی مکتوب نامه‌ای به ما ارائه نکرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با اشاره به این مطلب که این سند در ۸ بخش تعریف شده است، بیان کرد: ۵۰ سال در حق آب‌وخاک این استان کوتاهی شده و نمی‌شود انتظار معجزه از سند خشک‌سالی داشت بلکه باید سال‌ها تلاش کرد تا روند اصلاح شود.

به گفته سپهوند برای تدوین سند قراردادی ما بین جهاد کشاورزی استان و مدیریت بحران منعقد شده و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان به‌عنوان مشاور و مدیریت بحران به‌عنوان ناظر انتخاب شدند.

این مسئول در بخش پایانی صحبت‌های خود در راستای همایش ملی اثرات خشک‌سالی و راهکاری مدیریت گفت: در این همایش قرار است نیرو‌های علمی کشور حضور پیدا کنند همایشی که به‌عنوان سومین استان برگزار می‌شود در این همایش معاونت عمرانی به‌عنوان قائم‌مقام رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش ملی اثرات خشک‌سالی و راهکار‌های مدیریت انتخاب شدند.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار