عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرد:
عضو بسیج هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه با کاهش نتایج منفی ناشی از بلایا می­تواند سبب افزایش آمادگی خانواده ­ها شود، گفت:آموزش در کودکان سبب یادگیری و ایجاد تغییر رفتار پایدار درافراد می­ شود.
کد خبر: ۹۰۶۷۱۰۴
|
۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، به مناسبت روز کودک و ایمنی در هفته جهانی کودک خبرنگار بسیج جامعه پزشکی در گفتگویی با خانم دکتر زهرا عباسی دولت آبادی، عضو بسیج هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به بررسی آموزش سلامت در حوادث و بلایا پرداخت که مشروح آن به شرح زیر است.

وقوع انواع حوادث و بلایا مانند، زلزله، سیل، خشکسالی، آلودگی هوا و حوادث ترافیکی در حال افزایش است. در اثر وقوع این رخدادها، جوامع دچار خسارات جسمی، روانی، معنوی، اقتصادی و زیست­ محیطی می­ شوند.

در این بین گروه­های آسیب­ پذیر از جمله کودکان در مقایسه با سایر اعضای جامعه دچار تلفات بیشتری می­ شوند. از جمله اقدامات مهم در مدیریت خطر حوادث و بلایا درکشورها براساس سیاست­های بین ­المللی همچون "چارچوب سندای"، انجام اقدامات در راستای کاهش پیامدهای منفی ناشی از حوادث در گروه­های خاصی همچون کودکان است. این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا تلاش شده است تا از طریق اقدامات مناسب همچون آموزش­های هدفمند و تخصصی، کودکان را جهت روبرویی با این شرایط توانمند و آماده کنند.

وی افزود این آمادگی علاوه بر کاهش نتایج منفی ناشی از بلایا می­تواند سبب افزایش آمادگی خانواده ­ها شود. کودکان می­توانند همچون یک حلقه­ ی زنجیر، رابطی میان متخصصین و اعضای خانواده و جامعه باشند. آموزش در کودکان سبب یادگیری و ایجاد تغییر رفتار پایدار در افراد می­ شود.

از سوی دیگر کودکان، آموزش­های دریافت کرده را می­ توانند با زبانی ساده و روشی اثربخش به سایرین منتقل کنند. بدین ترتیب در درازمدت توانمندسازی و آموزش کودکان سبب آمادگی جامعه و کاهش پیامدهای منفی ناشی از رخداد حوادث و بلایا خواهد شد. در کشور ایران پس از زلزله بم در خصوص توجه به کودکان و پیشگیری از بروز عوارض جسمی و روانی ناشی از بلایا اقدامات ارزنده­ای همچون تدوین "استانداردهای حمایت از کودکان در شرایط بحرانی" صورت گرفته است.

در کشور ایران نیز لازم است مانند بسیاری از کشورهای دنیا مانند ژاپن در خصوص برنامه­ ریزی طولانی­ مدت آموزش تخصصی کودکان در حیطه­ ی کاهش خطر حوادث و بلایا و مدیریت آن توجه شود و برنامه­ ریزی با همکاری و مشورت متخصصین انجام شود.

ارسال نظرات