خبرهای داغ:
در همایش روز ملی روستا و عشایر در استان قم، وضعیت روستا‌های استان و مشکلات این روستا‌ها توسط دهیاران قمی مطرح شد.
کد خبر: ۹۰۶۷۴۷۷
|
۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
امکان تبدیل بخش کهک به قطب گردشگری قم/ پرداخت ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات به روستاییان بخش مرکزی
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، همایش روز ملی روستا و عشایر ظهر امروز در تالار معصومیه فرمانداری قم برگزار شد.

حسین دهقان نصیری دهیار روستای سراجه در ابتدای این همایش با اشاره به وضعیت بخش مرکزی قم اظهار کرد: ۳۴ هزار نفر در روستا‌های این بخش ساکن هستند و بخش دارای سه درمانگاه بهداشتی و هفت پاسگاه انتظامی است، اتوبان قم- تهران، اتوبان قم- کاشان و اتوبان قم- گرمسار در بخش مرکزی قرار دارند.

وی ادامه داد: روستاییان بخش مرکزی قم به دامداری و کشاورزی مشغول هستند و در این بخش باغات انار و پسته وجود دارد، مناطق محروم بخش مرکزی در حال توسعه است و از مردادماه سال جاری تاکنون ۲۵ میلیارد تسهیلات اشتغال روستایی به کارآفرینان بخش مرکزی پرداخت شد.



امکان تبدیل بخش کهک به قطب گردشگری قم

مهدی جعفری دهیار روستای دستجرد هم در ادامه همایش با اشاره به وضعیت بخش کهک اظهار کرد: این بخش به دلیل داشتن روستای فردو در کشور شناخته شده است، بخش کهک قابلیت گردشگری دارد و روستا‌های خوش و آب و هوا و جاذبه‌های طبیعی و وضعیت اقلیمی موجب سرازیر شدن جمعیت زیادی به این بخش شده است.

وی ادامه داد: جمعیت بخش کهک حدود ۲۰ هزار نفر است، جمعیت این بخش در روز‌های تعطیل به دلیل حضور گردشگران پنج برابر می‌شود و این مساله افزایش زیرساخت‌ها و خدمات را در بخش ضروری می‌کند، باید بوستان‌های بین راهی و ایمن سازی راه‌ها در بخش کهک احداث شوند.

دهیار روستای دستجرد افزود: امکان تبدیل بخش کهک به قطب گردشگری استان قم و حتی منطقه کشور وجود دارد.



تعدد دستگاه‌های تصمیم گیر درباره روستا‌ها

مهدی کربلایی نیز در این همایش توسعه کشور را در گروی توجه به کشاورزان دانست و تصریح کرد: اقتصاد و تولید در روستا‌ها مغفول قرار گرفته است، در صورت توجه به مساله اقتصادی توسعه روستا‌ها هم رخ می‌دهد.

دهیار روستای خلج آباد ادامه داد: شاهد تعدد دستگاه‌های تصمیم گیر در خصوص روستا‌ها هستیم و این مساله موجب موازی کاری در روستا‌ها می‌شود، روستا‌ها به دلیل عدم وجود امکانات بهداشتی و آموزشی کافی، جذابیت خود را از دست دادند؛ و این مساله مهاجرت روستاییان به شهر‌ها را به دنبال دارد.



لزوم تغییر الگوی کشت در روستا‌های قم

مهدی صادقی استاندار قم در بخش دیگر همایش با بیان اینکه سهم روستا‌ها در تولید ناخالص کشور را بالا دانست و تصریح کرد: باید با کمک خود روستاییان طرح‌های همه جانبه برای توسعه روستا‌ها را اجرا کنیم، نقش هر روستایی در این فرآیند منطقی باید دیده شود.

وی ادامه داد: روستا‌های استان قم به دلیل شرایط اقلیمی مشکلاتی را دارند، از جمله با مشکل کم آبی در این استان مواجه هستیم و به همین دلیل باید به دنبال تغییر الگوی کشت در روستا‌های قم باشیم تا علاوه بر حفظ اشتغال، منابع آب زیرزمینی استان قم حفظ شود.

استاندار قم افزود: اقدامات خوبی در چند سال اخیر در روستا‌های استان در زمینه گازرسانی و ایجاد اشتغال و تکمیل زنجیره تولید صورت گرفته، البته این کار‌ها تمام نیاز‌های روستاییان قم را برطرف نکرده است، اما توسعه روستا‌های استان ادامه دارد.

صادقی توقعات روستاییان استان قم را پایین دانست و تصریح کرد: باید مشکلات روستاییان استان حل شود تا شاهد ارتقای روستا‌های قم باشیم.

وی ادامه داد: نرخ با سوادی در روستا‌های استان قم ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. به مساله آسیب‌های اجتماعی در روستا‌های استان باید توجه شود تا شاهد کاهش این آسیب‌ها در روستا‌های قم باشیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها