اگر کشور دیگر به غیر از عربستان دچار این حادثه شده بود قطعا توسط آمریکایی‌ها تحریم می‌شد و فشار زیادی بر آن کشور وارد می‌شد؛عربستان پیشنهاد حق‌السکوت 5میلیارد دلاری در مورد خاشقچی به ترکیه داد.
کد خبر: ۹۰۶۷۹۵۸
|
۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج،  جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص سرنوشت نامعلوم جمال خاشقچی، خبرنگار عربستانی گفت: سکوت عربستان در قبال این اتفاق در حقیقت ماهیت دولت عربستان و حامیان او را برملا و افشا می‌کند این در حالی است که آن‌ها پیش از این در عرصه حقوق بشر و دموکراسی مطالب اندکی می‌گویند، اما در خصوص برخورد با مخالفین سکوت اختیار می‌کنند.  


وی با اشاره به سرکوب مخالفین در عربستان گفت: منطقه قطیف در این کشور که شیعه نشین است توسط دولت سعودی خراب و مردم زیادی کشته شدند و شخصیتی مثل شیخ نمر به شهادت رسید، اما در قبال این اتفاق دنیا تنها سکوت کرد.  

قنادباشی با اشاره به جنایات صورت گرفته در خصوص خبرنگار عربستانی گفت: خاشقچی روزنامه نگار آمریکایی است که موقتا به ترکیه آمده بود و پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در ترکیه از سرنوشت او هیچ خبری در دست نیست.  

این کارشناس مسائل خاورمیانه دلیل سکوت آمریکا و عربستان در قبال این حادثه را آرام شدن افکار عمومی دانست و یادآور شد: اگر کشور دیگر به غیر از عربستان دچار این حادثه شده بود قطعا توسط آمریکایی‌ها تحریم می‌شد و فشار زیادی بر آن کشور وارد می‌شد، اما این در حالی است که آمریکایی‌ها در قبال متحد خود سکوت می‌کنند البته این مسئله موضوع جدیدی نیست، چون خود آمریکایی‌ها نیز در نابود کردن بشریت ابایی ندارند و زندان ابوقریب و گوآنتانامو نیز محصول دست آمریکایی‌ها در جهان است.  

وی با اشاره به اشتباه استراتژیک عربستان در پیشنهاد رشوه به ترکیه در خصوص این اتفاق گفت: سعودی به ترکیه پیشنهاد رشوه پنج میلیارد دلاری داد تا در قبال این اتفاق سکوت کنند.  

قنادباشی با اشاره به واکنش آمریکا در قبال این اتفاق نیز گفت: آمریکا نیز از یک طرف واکنش نیم بندی نسبت به این حادثه نشان داد تا در انتخابات پیش روی ایالات متحده این موضوع داستان ساز نشود و از طرف دیگر چندان به آن اهمیت نداد تا به این مسئله دامن زده نشود.  

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه این روزنامه نگار سعودی همواره سعی می‌کرد مدافع عربستان باشد، گفت: آن‌ها از سربه نیست کردن خاشقچی به دنبال این بودند که از آینده وی می‌ترسیدند و در حقیقت این ترور نگرانی از آینده است، چون خاشقچی روابط خوبی با آمریکایی‌ها داشت و مقامات عربستان با توجه به اینکه ولیعهد کشورشان توسط آمریکا و انگلیس تعیین می‌شود نگران این بودند که آمریکا با استناد به اطلاعاتی که از این روزنامه نگار دریافت می‌کند فرد دیگری را به عنوان ولیعهدی در عربستان انتخاب کند. برای آمریکایی‌ها تفاوتی ندارد که سعودی راس کار باشد یا غیرسعودی و آن‌ها صرفا به دنبال منافع خود در این کشور هستند.
ارسال نظرات