خبرهای داغ:
کتاب «دسته یک» توسط جمعیت المعارف در لبنان به زبان عربی ترجمه و منتشر شد.
کد خبر: ۹۰۶۷۹۸۵
|
۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب «دسته یک» که شامل بازروایی خاطرات شب عملیات والفجر8 در جاده فاو- ام القصر است, توسط جمعیت المعارف لبنان به زبان عربی ترجمه و منتشر شد.

این کتاب سال 91 توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده و تاکنون 16 چاپ از آن وارد باز نشر شده است. اکنون این کتاب در بازار نشر و کتابفروشی‌های لبنان در دسترس مردم این کشور قرار گرفته است.

دسته یک، یکی از دسته‌های گروهان یکم از گردان حمزه لشکر 27 محمد رسول الله(ص) بود که در عملیات والفجر هشت در جاده ام القصر در عمق هفده کیلومتری جبهه دشمن و در نزدیکی مرز عراق با کویت در شب 24 بهمن 1364 با بخشی از ارتش متجاوز عراق درگیر شد.

گردان حمزه آن شب با دو گردان پیاده- مکانیزه دشمن جنگید و طرفین درگیری، متحمل تلفاتی سنگین شدند. این درگیری ساعت 22و20 دقیقه شروع شد و هجده نفر از دسته یک شهید شدند.

باغ، بی نشان، برادرخوانده، کلاه آهنی، ققنوس،گلستانه، ساعت مچی، سایه‌ها، خون، دز، سوت، امانتی، روز نوشته‌ها، دفتر یادگاری، شب خرچنگ و جاده سوم عنوان‌های شانزده فصل این کتاب حجیم و خوشخوان هستند.

در پایان هر فصل اسناد و عکس هایی درباره آنچه گفته شده آمده است تا بر اعتبار و استناد کتاب بیافزاید. نام راوی، رسته، سمت، تاریخ و محل نخستین مصاحبه در ابتدای هر فصل و مستنداتی که شامل نام و نام‌خانوادگی، اسناد مکتوب، عکس و اسناد غیر مکتوب، بیوگرافی و در برخی فصل‌ها مصاحبه با خانواده شهید در پایان هر فصل آمده است.

 تحقیق، پژوهش و نگارش«دسته یک» که توسط اصغر کاظمی انجام شده,سه سال به طول انجامیده است. این کتاب سه بخش دارد و در شانزده فصل تدوین شده است.درهریک ازفصل‌ها خاطره‌ای خواندنی و داستانی از زبان رزمندگان روایت می‌شود. در یگان‌های پیاده،کوچک‌ترین واحد نظامی و رزمی، دسته است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها