مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین خبر داد:

خدمت رسانی۸۰ موکب فرهنگی با حضور ۱۰۰۰ مبلغ در عراق

مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین گفت: ۱۰۰۰ مبلغ روحانی از خراسان رضوی برای حضور در ۸۰ موکب فرهنگی در عراق برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین سازماندهی شده‌اند.
کد خبر: ۹۰۶۸۰۰۳
|
۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ حجت‌الاسلام حمید احمدی،  در نشست تخصصی کارکرد‌ها اجتماعی و تربیتی پیاده روی زیارت اربعین که در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: برای مراسم و حماسه بزرگ پیاده روی اربعین حسینی کمیته‌های مختلفی تشکیل می‌شود و بعثه مقام معظم رهبری مسئول کمیته فرهنگی پیاده روی اربعین حسینی را بر عهده دارد و ۲۰ نهاد در این کمیته عضویت دارند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های وسیع فرهنگی برنامه ریزی شده و روحانیون به صورت افتخاری در پیاده روی اربعین نقش آفرینی خواهند کرد، افزود: حدود ۱۰۰۰ مبلغ روحانی از خراسان رضوی برای حضور در ۸۰ موکب فرهنگی در عراق سازماندهی شده اند و در اماکنی خاص همچون مسجد کوفه، مسجد سهله روحانیونی مستقر شده اند و شبه کاروان‌هایی را تشکیل می‌دهند.

حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه فعالیت‌های آموزشی یکی دیگر از شاخه‌های فعالیت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین است، ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام شده آموزش مبلغان روحانی، مدیران و مسئولان و زائران را در دستور کار خود قرار داده است.

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین افزود: فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی و انتشار محتوای فرهنگی از دیگر اقدامات کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین است.

حجت الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی رئیس سابق پژوهشکده حج و زیارت نیز عنوان کرد: یکی از مهمترین نماد‌های حضور شیعه در جهان پیاده روی اربعین است. شیعیان جهان به صورت خودجوش از بیش از ۷۲ ملیت در دومین اجتماع بزرگ جهان اسلام حاضر می‌شوند.

وی با بیان اینکه در پیاده روی اربعین به غیر از مسئله مذهب اهداف اساسی دیگری نهفته شده است، ادامه داد: اگر زیارت امام جسین (ع) هدف باشد اهداف دیگری ناظر به امام حسین (ع) مانند ظلم ستیزی، مبارزه با فساد حاکمان و طاغوت در پیاده روی اربعین مورد توجه قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام موسوی بیان کرد: در ایامی که همه رسانه‌های جهان به پیاده روی اربعین متوجه هستند فرصتی را در اختیار داریم تا حقیقت پیام سیدالشهدا (ع) را به همه جهان ارسال کنیم. ثبت پیاده روی اربعین در آثار فرهنگی یونسکو ظرفیتی را فراهم می‌کند تا پیاده روی اربعین کانونی باشد برای کسانی که در جهان به دنیال معنویت هستند.

وی پرداختن صرفا احساسی و هنری به پیاده روی اربعین به جای کار پژوهشی را یکی از کاستی‌های حوزه مطالعاتی پیاده روی اربعین عنوان کرد و گفت: نداشتن سابقه پژوهشی از پیاده روی اربعین و مجذوب شدن پژوهشگران به حوزه‌های ادبی حماسه اربعین را می‌توان از علل نبود کار‌های پژوهشی در این حوزه دانست.

این پژوهشگر علوم دینی افزود: پرداختن به مشروعیت و پاسخ به شبهات توسل در پیاده روی اربعین، معرفی ظرفیت و ابعاد پیاده روی اربعین، آسیب شناسی حواشی شکل گرفته در حاشیه پیاده روی اربعین و آینده پژوهی اربعین از جمله عرصه‌های پژوهشی است که می‌تواند مورد توجه پژوهشگران قرار بگیرد. کلان پروژه‌ای می‌تواند توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برای موضوعات مطرح شده تعریف شود و سپس در قالب پروژه‌های خرد موضوعات مورد مطالعه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: نشست‌های تخصصی در حوزه پیاده روی اربعین به عنوان قدرت نرم شیعی به نتایجی باید منتهی شود که استمرار داشته باشد.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه روش پژوهش مسئله محور بهترین روش مطالعه مسائل پیاده روی اربعین است، افزود: مسائل درون شیعی و درون اسلام را می‌توانیم احصا کنیم و مطالعه کنیم ظرفیت‌های اربعین چه راهکاری برای این مسائل می‌تواند داشته باشد. نباید انتظار داشت ظرفیت پیاده روی اربعین تمامی مسائل و مشکلات جامعه را حل کند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار