خبرهای داغ:
نگارستان اعتماد این روزها میزبان مجسمه‌هایی از بهزاد اژدری است که با اشاره به گذر زن ایرانی از سنت به مدرنیته به مسایل مختلف درباره زنان می پردازد و آنها را نقد و تحلیل می کند.
کد خبر: ۹۰۶۸۲۵۹
|
۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،بهزاد اژدری که مجسمه‌های سرامیکی‌اش را با موضوع زن ایرانی در نگارستان اعتماد به نمایش گذاشته است به خبرنگار مهر گفت: آثار به نمایش درآمده شامل ۱۸ مجسمه است که زن ایرانی را در دوران کنونی و گذشته نشان می‌دهد و هدف من نشان دادن گذر زن ایرانی از سنت به مدرنیته بوده است.

وی اظهار کرد: این نمایشگاه با عنوان «از...به» یعنی زن ایرانی از کجا به کجا رسیده و امروزه در چه وضعیتی است، برگزار شده و در این نمایشگاه چالش‌ها و پیروزی‌های زن ایرانی دستمایه خلق مجسمه قرار گرفته‌ است.

اژدری در سخنانش با تاکید بر اینکه نمایشگاه «از...به» به مسایل زن ایرانی که منشا جامعه‌شناختی، عرفی، قانونی، روانشناختی و... دارد می‌پردازد، گفت: این آثار نسبت زن ایرانی با جهان امروز را مطرح می‌کند و به عبارتی در این نمایشگاه به مسایل مختلف درباره وضعیت زن ایرانی پرداخته شده است.

وی درباره ویژگی این آثار که از سال ۱۳۹۵ تولید شده‌اند، بیان کرد: آثاری که در این نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته است در جاهایی چند موضوع و در برخی جاها پرسش‌هایی را مطرح می‌کنند. این مجسمه‌ها در برخی مواقع طرح مساله می‌کنند و در جایی دیگر فقط یک موضوع را به نمایش می‌گذارند.

این هنرمند مجسمه‌ساز درباره دلایل پرداختن به این موضوع تشریح کرد: اخبار، اطلاعات و شواهدی که در جامعه وجود دارد باعث شد تا تصمیم بگیرم روی این موضوع کار کنم. ما امروزه اتفاق‌های خوبی از پیروزی زن ایرانی در زمینه علمی، هنری و ورزشی شاهد هستیم و اینکه در سطح ملی و بین‌المللی موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند که در کنار مسایلی مثل بالاترین مصرف لوازم آرایش دنیا، جراحی‌های زیبایی که ما را در دنیا رتبه‌دار کرده و حقوق مدنی پارادوکسی را بوجود آورده است.

وی افزود: این پارادوکس از سویی زن ایرانی را به سمت اعتلا می‌برد و از سویی دیگر به افولش در برخی از زمینه‌ها که به واسطه تلاشش برای تغییر شکل و ظاهرش یا کوشش‌هایی که دارد تا برخی سنت‌ها را بنیان گذارد یا از دل تاریخ بیرون بکشد و به صورت مد در آورد، منجر می‌شود. این ویژگی باعث شد تا برای من پارادوکسی بوجود بیاید و بخواهم آن را به مخاطب یادآوری کنم.

اژدری درباره ضرورت پرداختن به زن ایرانی در عصر حاضر اظهار کرد: وضعیت زن امروز، موضوعی جامعه‌شناختی و روان‌شناسی اجتماعی است و هنرمند بیشتر از همه متوجه این تغییرات و ویژگی‌ها می‌شود و چون مسایل و دغدغه زن زیاد است و تغییر بنیان‌های جامعه از طریق زنان شکل می‌گیرد پرداختن به آن بسیار اهمیت دارد. ضمن اینکه من معتقدم انقلاب فرهنگی از دامن زنان آغاز می‌شود و اگر قرار باشد انقلابی رخ دهد باید انقلاب فرهنگی باشد که زنان آن را بوجود می‌آورند.

وی افزود: نمایشگاه «از...به» نقد روان‌شناختی، اجتماعی و حتی انتقاد به قوانین درباره زنان دارد. معتقدم در کنار پیشرفت‌هایی که زنان در زمینه فرهنگی، علمی، هنری و ورزشی کسب کرده‌اند یکسری محدودیت‌ها از سوی عرف، سنت، دولت، جامعه و مردان و ... در حال تحمیل شدن به آنها است البته گاه خود زنان دامن‌زننده به این مسایل شده اند.

این هنرمند مجسمه ساز در پایان درباره دلایل انتخاب سرامیک  برای مجسمه‌سازی تصریح کرد: این ماده هم حجم و هم نقش است یعنی می‌توانیم با آن حجم یعنی مجسه بسازیم با این تفاوت که این مجسمه‌ها می‌توانند نقش و رنگ داشته باشند. بسیاری از ایده‌های من با حجم متجلی نمی‌شد بنابراین نیاز به نقش و رنگ داشتم و همین امر باعث شد تا از سرامیک به عنوان متریال برای مجسمه‌هایم استفاده کنم./خبرگزاری مهر

ارسال نظرات