تلاش برای تامین آب مورد نیاز تمامی اراضی کشاورزی کردستان

نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با تشریح آخرین مراحل پروژه انتقال آب به شهرستان‌های قروه و دهگلان از تلاش برای تامین آب مورد نیاز تمامی اراضی کشاورزی کردستان خبر داد.
کد خبر: ۹۰۶۸۴۷۹
|
۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، شهرستان‌های قروه و دهگلان از شهر‌های مستعد کشاورزی استان کردستان محسوب می‌شوند که در دشت وسیعی در سی و پنج کیلومتری و نود و سه کیلومتری شرق سنندج و شمال غربی همدان قرار دارند و از آغاز در طول جاده سنندج به طرف همدان توسعه یافته اند.

این شهرستان‌ها دارای چشمه‌های معدنی و جاذبه‌های گردشگری بسیاری هستند که از آن جمله می‌توان به چشمه باباگرگر، سد سنگ سیاه و سراب کوثر اشاره نمود، اما در طی سال‌های اخیر کمبود آب شهرستان‌های قروه و دهگلان به معظلی برای مردم این شهر‌ها تبدیل شده است.

از سویی افزایش حفر چاه‌های کشاورزی و از سویی دیگر مصرف بی رویه باعث شده است تا شاهد کاهش سفره‌های آب زیر زمینی در این شهرستان‌ها باشیم.

اما طی سال‌های گذشته صحبت‌های بسیاری را در خصوص پروژه انتقال آب از سد قوچم و آزاد به سمت شهرستان قروه شنیده ایم که در همین خصوص ابتدا گفتگو می‌کنیم با خسرو کریمی پناه رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان قروه تا بیشتر از ضرورت موضوع مطلع شویم


کریمی پناه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در شهرستاان قروه هزار و ۷۶۲ حلقه چاه کشاورزی داریم که دارای پروانه بهره برداری از اداره منابع آب هستند

وی با بیان اینکه ۲۸ هزار هکتار اراضی زیر کشتشهرستان قروه آبی هستند، افزود: در شهرستان قروه بالغ بر ۱۴۵ هزار هکتار اراضی دیم داریم که با تبدیل این اراضی به آبی میزان تولید محصولات کشاورزی تا حدود ۳ برابر افزوده می‌شود
مدیر جهاد کشاورزی قروه خاطر نشان کرد: محدودیت منابع آب‌های زیرزمینی و افت شدید چاه‌های کشاورزی که منجر به خشک شدن برخی چاه‌های کشاورزی در منطقه و به ویژه دشت چهاردولی گردیده است چنانچه از محل‌های دیگر تامین نشود ظرف ۳ یا ۴ سال آینده بسیاری از چاه هابی منطقه را نیز با کم آبی و خشکی مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: لذا اجرای سامانه انتقال اب از سد‌های ازاد و قوچم به دشت‌های قروه و دهگلان ضروری است که قطعا با این کار کشاورزی در سطح منطقه رونق می‌گیرد و بسیاری از اراضی دیمی نیز به زیر کشت آبی خواهد رفت

در همین ارتباط گفتگویی داریم با نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی تا از آخرین جزییات اجرای این طرح مطلع گردیم که دعوت می‌شود تا خواننده این گفتگو باشید:

علی محمد مرادی صبح امروز و در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به آخرین مراحل انتقال آب به شهرستان‌های قروه و دهگلان اظهار داشت: ما در مجلس به دنبال تصویب قانونی بودیم که بتوانیم آب مورد نیاز شهرستان‌های قروه و دهگلان را تامین نماییم.

وی افزود: هم اکنون تخصیص آب شرب قروه و دهگلان و ۳۶۰ روستای این دو شهرستان از وزارت نیرو گرفته شده است و بر اساس ماده ۳۵ تبصره ۳ در برنامه ششم توسعه ما توانسته ایم آب سد قوچم را برای این دو شهرستان دریافت کنیم و این پروژه زمان بر در مدت زمان کوتاهی به نتیجه رسید.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سفر محمد باقر نوبخت به استان کردستان در راستای اجرای این پروژه نیز بوده است، ادامه داد: اجرای این پروژه به ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بر اساس گفتگو‌های صورت گرفته با آقای نوبخت و برنامه ریزی انجام شده همراه با آقای نصراللهی زاده در برنامه و بودجه سال آینده این ردیف بودجه لحاظ می‌شود تا پروژه آبرسانی به روستا‌ها و این ۲ شهرستان اجرایی گردد.

وی با بیان اینکه هیچ نوع تخصیصی برای این انتقال باقی نمانده بود و تلاش‌های بسیاری در این خصوص صورت گرفت افزود: با اجرای این طرح ۱۰۰۰ حلقه چاه در این ۲ شهرستان بسته خواهد شد و آب مورد نیاز کشاورزی از این طریق تامین می‌گردد که مانع از هدررفت سفره‌های آب زیر زمینی خواهد بود.

مرادی ادامه داد: ما به دنبال این بودیم تا بتوانیم این پروژه را به صورت زیربنایی و اصولی پیگیری نماییم که زمینه لازم برای مقابله با بحران بی آبی در منطقه ایجاد شود.

نماینده مردم قروه و دهگلان از تلاش برای تامین آب کشاورزی سراسر استان کردستان خبر داد و گفت: هم اکنون آب مورد نیاز برای ۱۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان کردستان تخصیص یافته است که به دنبال ان هستیم تا بتوانیم این میزان را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت کمیسیون کشاورزی استفاده نمود، افزود: متاسفانه سد سنگ سیاه در منطقه قروه و دهگلان دارای آب مناسبی نیست و در تلاش هستیم تا بتوانیم آب را از دیگر سد‌های استان به سد سنگ سیاه انتقال دهیم.

مرادی در خصوص اجرای این طرح گفت: نقشه نهایی اجرای طرح انتقال آب تاکنون به پایان نرسیده است، اما ما مانع از انتقال آب به دیگر استان‌ها شده ایم و ایستگاه اصلی که وظیفه پمپاژ آب به قروه و دهگلان را بر دوش دارد در محدوده شهر دهگلان قرار داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایستگاه آخر این طرح هنوز مشخص نشده است افزود: این آب، آب مورد نیاز استان کردستان است و به گونه‌ای برنامه ریزی می‌شود که مورد مصرف مردم استان کردستان نیز قرار بگیرد.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات
آخرین اخبار