خبرهای داغ:
عضو هيئت علمي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان اردبيل:
عضو هيئت علمي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان اردبيل در جلسه خانه نخبگان علمي بسيج از اجراي طرح پرورش گل محمدي جهت استخراج اسانس و گلاب گيري و همچنين جذب سرمايه گذار در اين حوزه خبر داد.
کد خبر: ۹۰۶۸۴۹۶
|
۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
اجراي طرح پرورش گل محمدي در استان اردبيل 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از اردبيل؛ داود حسن پناه در جلسه خانه نخبگان علمي بسيج كه شامگاه سه شنبه در سازمان بسيج علمي، پژوهشي و فناوري استان برگزار شد، گفت: در كنار صنعت كشاورزي به پارامترهايي از جمله صرفه جويي در مصرف آب، زيبايي، صادرات به نفع استان و بازدهي فراوان بايد توجه كرد.

وي از اجراي طرح پرورش گل محمدي در استان اردبيل با هدف گلاب گيري و اسانس گيري خبر داد و تصريح كرد: براي پرورش گل محمدي در استان اردبيل سرمايه گذار هم جذب شده است و توسعه كشت اين محصول در راستاي اسانس و گلاب گيري يكي از اهداف مهم ماست و يارانه خريداري نهال گل محمدي به ميزان 30 الي 50 درصد و وام 6 درصدي براي كشت اين محصول توسط سازمان جهاد كشاورزي ارائه مي شود.

عضو مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان اردبيل گفت: گل محمدي در سال اول سودي ندارد، اما از سال دوم با برداشت گل و جدا كردن پاجوش و در نتيجه توليد نهال هاي جديد مي توان به سوددهي رسيد و ميزان گل برداشتي در هر هكتار حداقل 3 تن و حداكثر 6 تن است.

وي افزود: از سال چهارم استخراج اسانس از گل هاي محمدي امكان پذير است و از هر هكتار زمين گل محمدي 1 ليتر اسانس برداشت مي شود كه معادل 365 بشكه نفتي درآمد دارد و بايد نهال مناسب با شرايط هر منطقه كشت شود.

در ادامه اصغر شكيبا با اعلام خبري در رابطه با راه اندازي گردشگري سلامت تصريح كرد: از 2 ماه گذشته تمهيداتي در راستاي گردشگري سلامت و ارتقاي بخش كشاورزي استان با همكاري كشور تركيه انجام گرفته است و جلسه مشتركي بين استاندار و كشور همسايه در استان انجام گرفت و سفر اخير استاندار به كشور تركيه هم در راستاي همين برنامه ها بوده است.

وي افزود: با توجه به پتانسيل هاي بالاي استان اردبيل در زمينه گردشگري سلامت برنامه اي در خصوص سرمايه گذاري در آبدرماني و هتلينگ جهت اداي وظيفه بين المللي در نظر گرفته شده است.

شكيبا از ايجاد نمايندگي  كنفدراسيون بين المللي محصولات كشاورزي و غذايي جمهوري اسلامي ايران در استان اردبيل خبر داد و  گفت: كنفدراسيون محصولات كشاورزي و غذايي كه در 44 كشور شعبه و نمايندگي دارد كه مبادلات اقتصادي در حوزه محصولات كشاورزي در اين كنفدراسيون انجام مي گيرد و توافقنامه ايجاد نمايندگي آن در استان اردبيل در كشور ايران به امضا رسيده است و تحت عنوان برند آن مي توانيم مبادلات اقتصادي داشته باشيم.

عضو خانه نخبگان اظهار كرد: حدود 380  حلقه آبهاي گرم و سرد معدني در كشور ما وجود دارد و اگر آكادمي بين المللي يا مركز مطالعات آب هاي گرم  و سرد معدني در استان اردبيل راه اندازي شود، در توسعه استان مي تواند نقش بسيار مهمي داشته باشد.

وي خاطر نشان كرد: بهره مندي مردم از گردشگري سلامت مستلزم تربيت نيروي انساني توانمند است كه اين موضوع در راستاي اشتغالزايي مي تواند موثر واقع شود.

ارسال نظرات