قبادی:

روش‌ها و تکنیک‌های سنتی در حوزه لباس عاشورایی را احیا می‌کنیم

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در نشست خبری سومین نمایشگاه لباس عاشورایی بر ضرروت احیای روش‌ها و تکنیک‌های سنتی در این حوزه تاکید کرد.
کد خبر: ۹۰۶۸۶۸۶
|
۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری سومین نمایشگاه لباس عاشورایی در معاونت هنری وزارت ارشاد برگزار شد.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این نشست طی سخنانی گفت: نمایشگاه لباس عاشورایی رویدادی مبتنی بر حماسه و مقاومت است ما در حوزه مد و لباس فعالیتهای تخصصی داشته‌ایم که خوشبختانه ثمربخش بوده است. لباس عاشورایی نیز مانند موعظه و منبر نقش کتمان‌ناپذیری در سوگواری ایام محرم دارد .

قبادی با اشاره به لزوم تولید محتوا و انتشار منابع کافی در حوزه مد و لباس عاشورایی خاطرنشان کرد: متأسفانه جامعه مد و لباس کشور در این زمینه ضعیف است ما می‌بایست دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها را با این موضوع آشنا کنیم. در گذشته لباس سیاه بدون هیچ مفهوم خاصی صرفا به عنوان لباس عزا استفاده می‌شد، اما ما می‌خواهیم در این زمینه الگوسازی کنیم.

وی با بیان اینکه مقوله لباس عاشورایی با نیازسنجی و نیازمحوری فاصله دارد تاکید کرد: در تعدادی از دانشگاه‌ها نیازسنجی در این زمینه انجام شده، اما بسیاری از دانشگاه‌ها هنوز آمادگی لازم را ندارند. ما این رویداد را با توجه به نمادشناسی در حوزه لباس عاشورایی مورد توجه قرار می‌دهیم و روش‌ها و تکنیک‌های سنتی را احیاء می‌کنیم. ما دارای منابعی قوی در حوزه شکل لباس عاشورایی هستیم مثل لباس‌های سیاه بلند که در گذشته استفاده می‌شد و اکنون به فراموشی سپرده شده است و ما در پی احیای آن هستیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس عنوان کرد: مسابقه طراحی لباس عاشورایی با بیش از 400 اثر اعم از تصویر و لباس برگزار شد و طبق پیش‌بینی ما بیش از 150 اثر در نمایشگاه به معرض نمایش عموم قرار داده می‌شود. ما نمایش آثار کاربردی را به طور خاص مدنظر قرار می‌دهیم. همچنین برگزاری کارگاه‌های تخصصی و نشست‌ها نیز طی این رویداد پیش‌بینی شده است. تاکنون 50 اثر به طراحی و نمایش رسید و تعدادی هم تولید شد.

*مجموعه عاشورا سرشار از نماد و ایده است

محبوبه الهی دبیر علمی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی در ادامه گفت: مجموعه عاشورا سرشار از نماد و ایده است، اما متأسفانه این حوزه به لحاظ علمی مورد غفلت قرار گرفته است ما نیاز به پژوهشگران، اساتید و صاحبنظرانی داریم تا اتفاقات بهتری در این نمایشگاه رخ دهد.

الهی با اشاره به رونمایی از 50 طرح لباس عاشورایی ادامه داد: تاکنون برخی از این طرحها به تولید انبوه رسیده است. تصویرسازی لباس عاشورایی در دو مرحله اجرا شد و نهایتا 20 نفر به مرحله دوم راه یافتند که نفرات برگزیده از میان آنها طی نمایشگاه معرفی می‌شوند.

وی افزود: شرکت کنندگان به شکل گروه‌های متشکل از طراح، الگوساز و دوزنده کار می‌کنند تا محصول را با شرایط و شئون محرم ارائه دهند. در کارگاه‌ها اساتید به صورت علمی به آموزش روشها می‌پردازند. متأسفانه طی سالهای گذشته برخی افراد ناآگاه نمادهایی را به صورت نادرست برای لباس‌های عاشورایی در نظر گرفته‌اند که ما درصدد رفع این معضل هستیم. تمام هدف ما این است که جریان مساعدی در حوزه لباس عاشورایی را شاهد باشیم که در جامعه طراحان پارچه و لباس کارساز باشد.

ا
ارسال نظرات