معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: راهپیمایی اربعین بزرگداشت مقدس‌ترین حماسه تاریخ بشریت است.
کد خبر: ۹۰۶۸۶۸۷
|
۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در همایش "اربعین میراث معنوی مشترک جهان اسلام" با تاکید بر اینکه اربعین بزرگداشت مقدس‌ترین حماسه خونین تاریخ است، گفت: مرحوم شهید مطهری از اربعین به عنوان عزاداری مقدس برای عاشورا یاد کرده است. همچنین استاد محمد رضا حکیمی در یکی از آثارشان عاشورا را پیش از آنکه حسینی بداند حسنی می‌داند.

وی افزود: شاید این جمله ایشان بدین معنا باشد که امام حسن(ع) و قبل از ایشان امیرالمومنین علی(ع) و تا قبل‌تر از ایشان پیامبر اکرم(ص) علم مبارزه با جاهلیت و جهالت را برافراشتند. جاهلیتی که در زوایای پیدا و پنهان برخی مسلمانان و کسانی که اسلام را به ظاهر پذیرفته بودند وجود داشت.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اسلام جایگزین جاهلیت نشد بلکه با آن مبارزه کرد. جاهلیت چهره رشد خود در دوران امام حسین(ع) به عالم نشان داد اما امام حسین(ع) این جاهلیت دوباره جان گرفته را به زمین زد.

فقهی‌زاده با بیان اینکه جهل به معنای نادانی نیست، اظهار کرد: جهل یعنی عصبیت و انحراف از اعتقادات که در سپاه دشمن دیده شد. اما عاشورا فرهنگ جوانمردی و کرم است.

وی افزود: امام صادق(ع) در بیانی درباره هدف قیام حضرت سیدالشهداء(ع) می‌فرماید: عاشورا جلوه تقابل دو نظام اندیشه‌ای و اخلاقی بود از یک سو ایثار و از سوی دیگر استعثار. ایثار یعنی دیگری را به خود ترجیح دادند و استعثار خود را به دیگران ترجیح دادن

فقهی‌زاده عاشورا را فرهنگ ایثار و زندگی، زندگی مومنانه در برابر دنیاطلبی دانست و گفت: سپاه دشمن در عاشورا سپاهی دنیاطلب و اکتفا به مذاهب دنیایی بود این در حالی است که لشکر امام حسین(ع)  یک صحنه از زندگی مومنانه را به تصویر کشید.
ارسال نظرات