یک کارشناس مسائل فرهنگی گفت: مهم‌ترین پیام واقعه عاشورا و امام حسین(ع) این است که زیر بار ظلم نرویم.
کد خبر: ۹۰۶۸۶۹۲
|
۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴

حجت‌الاسلام محمد صادق رضوی‌راد کارشناس مسائل فرهنگی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ با اشاره به جایگاه فرهنگ اربعین در فرهنگ اسلامی گفت: در فرهنگ اسلامی و معارف دینی ما، عدد چهل جایگاه خاصی دارد چله نشینی برای رسیدن به مقام های معنوی وعرفانی  معروف است.

وی ادامه داد: حفظ چهل حدیث، در روایات بسیار مورد سفارش شده که هر کس چهل حدیث حفظ کند روز قیامت فقیه محشور می‌شود، کمال عقل انسانی در چهل سالگی است دعای چهل مومن در حق انسان باعث آمرزش انسان می شود، و به فرموده پیامبر(ص) اگر کسی چهل روز برای خدا عمل خالص انجام دهد حکمت از قلبش بر زبانش جاری می شود، همینطور به تعبیر قرآن میقات حضرت موسی(ع) در چهل شب به کمال و اتمام خود رسید، رسول گرامی اسلام در سن چهل سالگی مبعوث به رسالت گردید.

این کارشناس مسائل فرهنگی با تاکید بر اهمیت زیارت اربعین تصریح کرد: اربعین یعنی گذشت چهل روز از شهادت امام حسین(ع) و یارانش که یکی از نشانه‌های مومن زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین است.

حجت‌الاسلام رضوی‌راد با بیان اینکه دشمنان اسلام با شهادت امام حسین(ع) تلاش داشتند تا اسلام را از بین ببرند، گفت: دشمنان تلاش داشتند تا برای رسیدن به مقصود خود، حادثه عاشورا فراموش شود.

وی افزود: بعد از واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و یارانش، اهل بیت امام حسین (ع) را به عنوان اسیر ابتدا به کوفه سپس با عبور از شهرهای مختلف به شام بردند، آنها هدفشان این بود دیگر کسی جرأت پیدا نکند علیه حکومت یزید اقدامی کند.

این کارشناس مسائل فرهنگی به نقش امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در زنده نگه داشتن پیام عاشورا گفت: حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در عین حالیکه مصائب بزرگی دیده بودند از این فرصت استفاده کردند، در کوفه، شام و مجلس یزید با خطبه‌ها و سخنان خود، دستگاه فاسد یزید را رسوا کردند.

حجت‌الاسلام رضوی‌راد با بیان اینکه بازگشت کاروان اسرا در روز اربعین به کربلا عاملی در ماندگار شدن اربعین حسینی بود، گفت: امروز هم شاهدیم که در اربیعن حسینی اجتماع میلیونی عزاداران و ارادتمندان به امام حسین(ع) با جمعیت انبوه بیش از 20 میلیونی تشکیل می‌شود یقینا این اجتماع بزرگ این پیام حسینی را به جهانیان نشان می‌دهد.

وی پیام امام حسین(ع) را همان پیام نبی اکرم(ص) عنوان و تصریح کرد: پیام امام حسین(ع) همان پیام رسول خدا حضرت محمد(ص) است که در قرآن بیان شده است. سخنان امام حسین(ع) برگرفته از قرآن بود و پیام قرآن، هدایت و نجات بشیریت است؛ نجات بشریت از جهالت و گمراهی، ظلم و ستم و نجات انسان از تبعیض و بی‌عدالتی، پیام قرآن گسترش عدالت و قسط است.

این کارشناس مسائل فرهنگی امام حسین(ع) را منادی اسلام و قرآن دانست و افزود: لذا پیام امام حسین(ع) ایمان، اخلاص، ایثار، آزادگی و عزت، امر به معروف و نهی از منکر، عبادت و بندگی خدا است. پیام امام حسین(ع) این است که زیر بار ظلم نرویم.

حجت‌الاسلام رضوی‌راد در پاسخ به این پرسش که «چگونه انسان در اربعین خود را به امام حسین(ع) نزدیک می‌کند»، گفت: از نظر ظاهر همین است که در اربعین، اگر توانست به زیارت امام حسین(ع) برود و آن حضرت را زیارت کند؛ اگر هم نتوانست در روز اربعین زیارت نامه اربعین بخواند که مفاهیم بلندی دارد.

وی ادامه داد: اما از نظر درونی و معنوی نزدیک شدن به امام و زیارت آن حضرت این است که راه امام حسین(ع) را بشناسد و از آن حضرت تبعیت و پیروی کند. سبک زندگی انسان باید حسینی باشد در همه روز و حال زائر امام حسین(ع) به حساب می آید.

این کارشناس مسائل فرهنگی به مفاهیم مطرح شده در زیارت نامه اربعین اشاره کرد و گفت: زیارت اربعین یکی از مهم ترین محورهای حیاتی فرهنگ شیعه است که همواره شیعیان راستین با این نشانه در طول تاریخ شناخته شده و می‌شوند. با مرور اجمالی به فرازهایی از اربعین می توان مفاهیم بلندی را دریافت کرد با اینکه عبارت آن کوتاه است اما محتوایی ظریف و عمیق دارد.

حجت‌الاسلام رضوی‌راد تصریح کرد: در این زیارت کوتاه چندین بار از واژه‌های مقدس جهاد و شهادت و جان نثاری در راه ارزش‌های الهی سخن به میان آمده است و این نشانگر اهمیت موضوع جهاد و شهادت در مکتب حیات بخش تشییع است. البته در نظام ارزشی اسلام، شهادت در راه خدا یک معیار اصیل و معنوی است که بر سایر امتیازات و اعمال صالح فرد مسلمان تاثیر گذار است.

وی افزود: اگر روحیه شهادت طلبی و جهاد در راه خدا که منبع اصلی آن عاشورا است در جامعه وجود داشته باشد، آن جامعه عزت پیدا می‌کند این مفهوم در زیارت اربعین وجود دارد.

این کارشناس مسائل فرهنگی تصریح کرد: زیارت اربعین به ما می‌گوید مانند امام حسین(ع) و یارانش باید از مرگ نترسید و شهادت در راه خدا را اوج بندگی و آزادگی بدانیم. انسان شهادت طلب با ایستادگی آگاهانه در مقابل ظالمین وستمگران، و مقاومت هوشمندانه عزت پیدا می‌کند؛ اگر به شهادت رسید جایگاهش قرب و بهشت الهی است اگر حیات و زندگی اش ادامه پیدا کرد عزت پیدا کرده و آزاد زندگی می‌کند.

حجت‌الاسلام رضوی‌راد تاکید کرد: انسان مجاهد و شهادت طلب که در مقابل ظالمین می ایستد، اگر کشته شود به عزت ابدی رسیده و اگر زنده ماند ظالمین را  تنبیه می کند و هیچ قدرت مادی نمی تواند در مقابل او بایستد.

وی به دیگر نکته عنوان شده در این زیارت اشاره کرد و افزود: نکته دیگر زیارت اربعین تجدید عهد و پیمان با امام حسین(ع) که با زیارت آن حضرت و سلام به آن حضرت محقق می شود؛ و این اتصال را نه فقط در اربعین بلکه در همه ایام باید حفظ کرد چراکه  به فرموده پیامبر امام حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است.

این کارشناس مسائل فرهنگی تصریح کرد: مطلب دیگر بیان این نکته که می‌فرماید حسین خونش را در راه خدا داد تا بندگان خدا را از جهالت و سردرگمی و گمراهی نجات دهد. این هم نکته بسیار مهمی است که هرگاه جامعه دچار جهل و سرگردانی شود، باید آزادگان قیام کنند و آن جامعه را نجات دهند.

حجت‌الاسلام رضوی‌راد ادامه داد: مطلب مهم دیگر اینکه در روز عاشورا تاریک دلان مقابل امام حسین(ع) ایستادند که فریب دنیا را خورده بودند و آخرت خود را با دنیای ناچیز و پست معامله کرده بودند و فریب خوردگانی که در چاه هوا و هوس‌ها افتاده بودند باعث شدند که امام حسین(ع) مظلومانه به شهادت برسند و خدا و رسول خدا را به خشم آوردند و مستوجب لعن ابدی و عذاب الهی شدند.

وی با تاکید بر اینکه باید مواظب باشیم تا دنیا و گرایش به دنیا ما را از مسیر حق و حقیقت و مسیر نورانی امام حسین (ع) خارج نکند، افزود: باید بدانیم شیطان در کمین است امروزه شیاطین در کمین هستند و هوای نفس هم راه فریب را هموار می کند باید مواظب باشیم امروز دام‌های فراوانی جلوی راه‌مان است که از مسیر ایمان خدا خارج شویم.

این کارشناس مسائل فرهنگی تصریح کرد: اگر بخواهیم همواره در مسیر حق باشیم، باید پیرو راه عاشورا و اربعین حسینی باشیم و آن پیام‌های جاودان امام حسین(ع) است. پیام های امام حسین (ع) را در جامعه خودمان و جامعه بشری گسترش دهیم همین شعار محوری«هیّات مِنَّا الذّله» را محقق کنیم، هیات که زیر بار ذلت جهانخواران و قلدران برویم هیهات که با ستمگران سازش کنیم این شعار ماندگار امام حسین(ع) عمل کنیم و به جهانیان برسانیم اگر جوامع بشری بیدار شوند و به این شعار عمل کنند.

حجت‌الاسلام رضوی‌راد خاطرنشان کرد: ظلم و ظالم از بین خواهد رفت آمریکا و اسرائیل و آل سعود خائن از بین خواهند رفت؛ پس این وظیفه حسینیان است که این شعار را محقق کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات