خبرهای داغ:
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه معتقد است: ایران با پذیرش FATF در نهایت سرنوشتی مانند پاکستان خواهد داشت و از لیست سیاه خارج نخواهد شد.
کد خبر: ۹۰۶۸۸۵۰
|
۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، «دیوید لویس» دبیر اجرایی کارگروه FATF روز گذشته در مصاحبه‌ای درباره در پاسخ به سوالی درباره خروج ایران از لیست سیاه این کارگروه گفته است  "هیچ تضمینی وجود ندارد که ایران با اجرای خواسته‌های کارگروه  FATF از لیست سیاه این کارگروه خارج شود.

وی همچنین تاکید کرده است که ایران باید استثناهایی را که برای برخی گروه‌ها در نظر گرفته بردارد. این اظهارات در شرایطی بیان شده که مجلس شورای اسلامی هفته گذشته و در نشستی پر حاشیه لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یا CFT  را با هدف خروج ایران از لیست سیاه FATF تصویب کرد. 

در همین زمینه، حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اظهارات دیوید لویس گفت: با وجود اینکه شروط  مجلس برای تصویب بندهای کارگروه FATF با معیارهای درخواستی این کارگروه تعارض چندانی نداشت، اما شاهد هستیم که مسئولان این کارگروه، حتی شروط حداقلی مجلس را نیز برنمی‌تابند. 

وی افزود: به طور طبیعی زمانی که ما بخواهیم نظر غربی‌ها را در رابطه با مفاد FATF  تامین کنیم تا از لیست سیاه آنها خارج شویم سرنوشتی بهتر از کشور پاکستان پیدا نمی‌کنیم. کشور پاکستان نیز در سالهای اخیر علی‌رغم اینکه به تمامی  خواسته‌های FATF عمل کرده‌ ولی همچنان در لیست کشورهای با ریسک بالای اقتصادی قرار دارد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: با این تفاسیر انتظاری که  از شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصحلت نظام  در قبال  تایید این لایحه می‌رود این است که منافع ملی را به طور جدی مدنظر قرار دهند. 

ترقی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه در جلسه بررسی لایحه الحاق ایران به  CFT خاطرنشان کرد: وقتی که آقای ظریف در جلسه بررسی تصویب لایحه CFT به صراحت اعلام کردند که هیچ تضمینی نیست که با الحاق ایران به CFT گشایشی در روابط تجاری ایران با کشورهای غربی ایجاد شود، چه نیازی است که ما با عضویت در این کنوانسیون بین المللی خود را درگیر اجرای محدودیت‌های کارگروه FATF کنیم.

وی ادامه داد: اگر هدف ما از اجرای دستورالعمل‌های این کارگروه تنها از بین بردن بهانه‌های آمریکا باشد قطعا دچار اشتباه راهبردی شده‌ایم. چرا که تجربه تاریخی نشان می‌دهد بهانه‌های واهی آمریکا علیه ایران هیچ‌گاه تمامی ندارد. بنابراین با توجه به عدم تاثیرگذاری، حضور ما در این کارگروه بر تعاملات اقتصادی ایران با دیگر کشورها، تصویب لوایح مرتبط با کارگروه FATF به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها