امام جمعه مشگین شهر گفت: پیرغلام حسینی و مداح گرانقدر حاج صدیف خان محمدی در دوران زندگانیشان برای اهل بیت و امام حسین (ع) با اخلاص و با ارادات مرثیه سرایی کرده و اشک ریخته، باید مراسم نکوداشت این شخصیت تبدیل به یک فرهنگ و آیین ملی شود.
کد خبر: ۹۰۶۹۴۲۹
|
۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱
مراسم نکوداشت حاج صدیف خان محمدی باید به یک آیین ملی تبدیل شود
 
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، حجت الاسلام رضا باوقار در دیدار با حاج صدیف خان محمدی پیرغلام حسینی و مداح مشگین شهری، اظهار داشت: امروز وظیفه داریم از پیرغلامامان حسینی تجلیل بعمل آوریم چرا که تجلیل از پیرغلام حسینی تجلیل از حسینیت است لذا نیاز ما به این عزیزان بسیار زیاد بوده و باید این شخصیت های دینی  را به جامعه معرفی نماییم.
 
وی افزود: مداحان و پیرغلامان حسینی نیاز به تجلیل ندارند چرا که عمری را این راه در رسای اهل بیت علیهم السلام روضه خوانی و مرثیه سرایی کرده اند به دستگاه آقا ابا عبدالله الحسین علیه اسلام خدمت بزرگی کرده اند و این خدمات ارزنده بایستی برای نسل جوان بازخوانی و معرفی شود.
 
امام جمعه مشگین شهر تصریح کرد: این مداح اهل بیت چه در جبهه های  دوران هشت سال دفاع مقدس چه در دوران انقلاب خسته نشده اند و خستگی را با نوای یا حسین خسته کرده است و این عزیز افتخاری برای منطقه مشگین شهر، استان اردبیل و ایران است.
 
وی گفت: همه ما آماده این شده ایم برای مراسم نکوداشت حاج صدیف خان محمدی چرا که این مداح گرانقدر در دوران زندگانیشان برای اهل بیت و امام حسین (ع) با اخلاص و با ارادات مرثیه سرای کرده و اشک ریختند، باید این نکوداشت تبدیل به یک فرهنگ و آیین ملی شود.
 
مراسم نکوداشت حاج صدیف خان محمدی 29 مهر ماه در مشگین شهر برگزار می شود
مراسم نکوداشت حاج صدیف خان‌محمدی  روز یکشنبه ۲۹ مهرماه سالجاری در مصلی امام خمینی(ره) شهرستان مشگین‌شهر به صورت ملی برگزار می‌شود.
 
مراسم نکوداشت حاج صدیف خان محمدی باید به یک آیین ملی تبدیل شود
 
گذری بر زندگی پیرغلام حسینی صدیف خان محمدی
 
حاج صدیف خان‌محمدی در سال ۱۳۲۳ در یک خانواده حسینی در روستای «مجنده» از توابع شهرستان مشکین شهر واقع در استان اردبیل دیده به جهان گشود.

وی از سن ده سالگی در محضر شیخ یوسف افقهی برای نوحه‌خوانی مشغول شد در این مدت مشوق وی پدر و مخصوصاً مادرش بودند.

پدر بزرگ این مداح مشهور آذری که به ملا غفار غفاری شهرت داشت مدّاح و مجاهد بزرگی بود که به دست اشرار به شهادت رسید.

حاج صدیف در سن ۱۲ سالگی در عرض یک سال پدر و مادرش را از دست داد؛ وی نوحه خوانی را به طور جدی از دوازده سالگی در مشگین شهر و در دسته طفلان آغاز کرد و در ۱۵ سالگی در مسجد امیرالمومنین (ع) این شهر با بزرگسالان مشغول نوحه خوانی شد و در موقع حساس نوجوانی و شرایط بدی که با فوت شدن پدر و مادرش در خانواده ایجاد شده بود با تشویق برادرش به مداحی پرداخت.

حاج صدیف به مرور زمان شناخته‌تر شد و در اکثر شهر‌های ایران مداحی کرد و همچنین در جنگ تحمیلی نیز حضوری گسترده داشته و این مداح به نام که شهرت جهانی دارد از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی هستند.

حاج صدیف در طول مداحی مدتی را هم از محضرفقیه وارسته حضرت آیت الله شیخ یوسف افقهی مشگینی (ره) بهره‌های معارف را برده اند و در استان زنجان از وی به عنوان نابغه مداحی یادمی کنند؛ دو بیتی‌های این مداح بزرگ جزوء ماندگارترین اثرات وی یاد می‌شود.

اگر به آثار حاج صدیف گوش داده شود به سبک خاص و جذاب وی در مداحی پی برده می‌شود، صدای گیرا و انتخاب اشعار حماسی از ویژگی‌های بارز این مداح است، «قضیه امان نامه» «مصیبت هنده» «مجلس ولید» «امّ حبیبه» «خطبه حضرت زینب در مجلی یزید» از جمله آثار وی بوده و کمتر کسی پیدا کرد که آثاری از وی را گوش نداده باشد.

حاج صدیف بیشتر در کشور‌های قفقاز و آسیای میانه و روسیه به مداحی می‌پردازد که به عنوان مثال وی محرم ۸۶ را در روسیه برای ترکان آذربایجانی آن کشور مداحی کرد.
ارسال نظرات