مشاور عالی معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اعلام آمادگی بانک مرکزی ایران برای معاملات تجاری بین ایران و سوریه با پول ملی ۲ کشور گفت: تأسیس بانک‌های مشترک بین ۲ کشور در دستورکار قرار دارد.
کد خبر: ۹۰۷۰۱۰۸
|
۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۶

 

به گزارش  خبرگزاری بسیج، حسن دانایی‌فر امروز در همایش توسعه همکاری‌های تجاری تهران و سوریه گفت: کمتر کسی فکر می‌کرد که ما امروز چنین شرایطی را در سوریه داشته باشیم زیرا با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و کارهای مشترک، خوشبختانه ما در سوریه به پیروزی رسیدیم و این نشان می‌دهد که هرگاه ما با هم کار مشترک انجام داده‌ایم به نتیجه رسیده‌ایم.

وی افزود: امروزه که دوره پساداعش را می‌گذرانیم، لازم است کار مجدد اقتصادی و کار ماندگار اقتصادی را با هم شروع کنیم.

مشاور عالی معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: لذا در این شرایط من می‌خواهم برخی چراها را مطرح کنم، چرا علی‌رغم روابط سیاسی گسترده بین دو کشور روابط اقتصادی بین دو کشور کم است و حجم مبادلات بین دو کشور ایران و سوریه تنها ۱۶۰ میلیون دلار است که این رقم، رقم پایینی است و قابل دفاع نیست و این یک موضوعی است که باید آن را دنبال کنیم.

وی با طرح این سؤال که چرا ایران و سوریه بانک مشترک ندارند، اضافه کرد: چرا شرکت‌های ما در آنجا ثبت نشده‌اند؟ و چرا این نشست اولین نشست تجاری بین دو کشور است؟

دانایی‌فر اظهار داشت: اولین نشست هم خوب است و باید از این فرصت به نحو شایسته استفاده کرد.

مشاور عالی معاون اول رئیس‌جمهور  ادامه داد: امروز دور هم جمع شده‌ایم تا یک نقشه راه متناسب با تجربه‌ها با هم تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه ارتباطات اقتصادی ما از قبیل ارتباطات بیمه‌ای، بورسی، ‌بانکی، صنعتی به دلایل مختلف تاکنون قطع بوده است، گفت: اما در ارتباطات سیاسی و گردشگری هیچ‌گاه ارتباطات ما قطع نبوده و حتی بین دو کشور روابط دانشگاهی وجود داشته است.

دانایی‌فر اظهار داشت: من به عنوان نماینده دولت در این جلسه اعلام می‌کنم که ما آماده‌ایم در زمینه‌های مختلف با سوریه همکاری کنیم.

مشاور عالی معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به زمینه‌های تولید مشترک بین دو کشور گفت: در روز چهارشنبه هفته گذشته با رئیس کل بانک مرکزی در مورد معامله با پول ملی دو کشور جلسه‌ای برگزار شد و رئیس بانک مرکزی در این خصوص اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با تأکید بر ضرورت معامله با پول‌های ملی دو کشور اظهار داشت: این یکی از خلاءها میان دو کشور ایران و سوریه است که البته طی جلساتی که با رئیس کل بانک مرکزی برگزار شده تأسیس بانک‌های مشترک و شعب آن در دستورکار قرار گرفته است.

دانایی‌فر به فعال‌سازی موافقت‌نامه‌های ترجیحی برای رفع مشکلات تجاری بین دو کشور اشاره کرد و بیان داشت: تشکیل شرکت‌های حمل و نقل زمینی و دریایی و همچنین راه‌اندازی اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه نیز در دستورکار قرار دارد.

ارسال نظرات