توسعه اشتغال و اشتغال زایی پایدار یکی از دغدغه‌های اصلی در سطح کشور و بخصوص در مناطق محرومی، چون استان کردستان محسوب می‌شود که قدم‌های مناسبی در این خصوص طی سال جاری صورت گرفته است.
کد خبر: ۹۰۷۰۳۳۵
|
۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، اجرای طرح اشتغال فراگیر در قالب سه محور برنامه اشتغال فراگیر یعنی اشتغال حمایتی (تامین مالی خرد، مشاغل خانگی و اشتغال نهاد‌های حمایتی) مداخلات سیاسی (ساماندهی اعزام نیروی کار، مهارت آموزی، مشوق‌های بیمه کارفرمایی، کارورزی با احتساب ۷۰ درصد جذب)، اشتغال رسته‌های کسب و کار در حوزه اجرای طرح‌های کارورزی ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، مشوق‌های کارفرمایی و یارانه دستمزد، توسعه استارت آپ‌ها، مشاغل خرد، مشاغل اقشار تحت حمایت نهاد‌های حمایتی و کارانه اشتغال جوانان (کاج) از جمله برنامه‌های مهم در ایجاد اشتغال در سال ۹۷ بوده است، که در شهرستان قروه نیز شاهد جلسات بسیاری در کارگروه اشتغال بوده ایم که برای به ثمر رساندن این طرح‌ها برگزار شده اند.

کوروش شعبانی رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در سراسر کشور این طرح اجرا شده است اظهار داشت: در قالب برنامه اشتغال زایی توسط وزارت کار و با مصوبه هیئت دولت اجرای این پروژه به استان‌های کشور ابلاغ گردید.

وی ادامه داد: طرح اشتغال زایی در قالب طرح تکاپو، طرح کارورزی، طرح مهارت و آموزش، طرح اشتغال فراگیر، طرح اشتغال پایدار روستایی و طرح مشاغل خانگی معرفی شد.

شعبانی با بیان اینکه هر کدام از این طرح‌ها دارای پروژه‌های متفاوتی بوده اند خاطر نشان کرد: اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز در راستای اجرای این طرح‌ها در زمینه‌های it و ict به شناسایی افراد پرداخت و افراد واجد شرایط به استان معرفی شدند.

طرح کارورزی:

شعبانی در ادامه سخنان خود به معرفی هر یک از طرح‌ها پرداخت و بیان داشت: کسانی که در طول سال‌های گذشته به عنوان فارغ التحصیلان دانشگاهی شناخته می‌شدند در سامانه کارورزی ثبت نام کردند و جهت پذیرش کارورز در واحد‌های مرتبط معرفی شدند.

وی ادامه داد: این افراد به مدت ۶ ماه و با دریافت دستمزد از طرف وزارت کار در واحد مربوطه مشغول به فعالیت می‌شوند و در صورت رضایت کارفرما پس از ۶ ماه می‌توانند به عنوان نیروی آن مجموعه فعالیت کنند که در این حالت ثبت نام کارورز صورت می‌گیرد و کارفرما نیز تا ۲ سال از پرداخت سهم بیمه فرد به کار گیری شده معاف می‌باشد.


وی با بیان اینکه در طول این ۲ سال سهم بیمه توسط دولت پرداخت می‌شود افزود: بیشترین واحد پذیرنده در سطح استان شهرستان قروه بوده است که ۱۲۵ واحد شناسایی و معرفی شده اند.



مشاغل خانگی:

رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی قروه با بیان اینکه در بحث مشاغل خانگی اعتبارات در دو مرحله پرداخت شد گفت: در مرحله اول یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان با ۳۱۵ طرح به بانک معرفی شد که از این میزان ۹۶ درصد جذب گردید و رتبه اول استان را در این رابطه کسب نمودیم.

وی ادامه داد: این طرح‌ها در سامانه مشاغل خانگی ثبت شدند و با همکاری ادارات میراث فرهنگی، صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و فنی و حرفه‌ای به نتیجه رسیدند.

شعبانی افزود: شهرستان قروه نخستین شهرستانی بود که در این مورد در راستای حمایت از خانواده‌های زندانیان وارد عمل شد و ۸۰ درصد از اعتبارات اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی به این عزیزان تعلق گرفت.

وی ادامه داد: حمایت از معتادان بهبود یافته دیگر برنامه ما بود که در این مورد نیز تمامی اعتبارات مرحله دوم این اداره در اختیار افراد معتاد بهبود یافته قرار گرفت.

وی از اختصاص بخشی از تسهیلات مشاغل خانگی به اصحاب رسانه خبر داد و گفت: در این مورد به جامعه خبرنگاران نیز در زمینه مشاغل خانگی تسهیلات تعلق گرفت.



اشتغال فراگیر:

شعبانی در رابطه با واگذاری تسهیلات اشتغال فراگیر نیز گفت: با توجه به اینکه سود بانکی تسهیلات اشتغال فراگیر بالاتر از دیگر تسهیلات بود، متقاضیان بیشتر به طرح اشتغال پایدار روستایی روی آوردند که با این حال نیز شهرستان قروه در بحث واگذاری تسهیلات اشتغال فراگیر رتبه نخست استان را از ان خود کرد.

وی ادامه داد: در این رابطه ۳۸۴ طرح با اعتبار ۱۰۵ میلیارد تومان معرفی شد که از این میزان ۵۳ طرح با اعتبار ۸ میلیارد و ۸۲۱ میلیون تومان به نتیجه رسید و پرداخت شد.

اشتغال پایدار روستایی:


رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه اظهار داشت: یکی از اهداف دولت در اجرای طرح اشتغال زایی جلوگیری از مهاجرت به داخل شهر‌ها و ایجاد مهاجرت معکوس به داخل روستا‌ها بوده است.

وی افزود: در همین رابطه طرح اشتغال پایدار روستایی با اعتباری بسیار ارزان قیمت و بازپرداخت مناسب و دارای دوره تنفس ایجاد شد و به روستا‌ها و بخش‌های شهرستان اعلام گردید.

شعبانی ادامه داد: در شهرستان قروه در همین رابطه ۲۴۶ طرح به بانک معرفی شد که توسط سه دستگاه جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و میراث فرهنگی و با عاملیت بانک‌های کشاورزی، پست بانک، صندوق توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید با اعتباری ۴۴ میلیارد تومانی صورت پذیرفت.

وی با بیان اینکه طرح اشتغال پایدار روستایی از اهمیتی فوق العاده برخوردار بود افزود: ۴۰ جلسه از جلسات کارگروه اشتغال شهرستان قروه به ایجاد اشتغال پایدار روستایی اختصاص یافت.

شعبانی افزود: از این میزان طرح ۱۶۰ طرح توسط بانک با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان مصوب شد که ۱۵۸ طرح آن با بانک قرارداد خود را منعقد کردند و نهایتا ۱۵۵ طرح با اعتبار ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به نتیجه رسیدند.

وی با اشاره به جامعیت طرح اشتغال پایدار روستایی گفت: ۵۰ درصد از اعتبار این طرح توسط صندوق توسعه ملی و ۵۰ درصد نیز توسط دولت با اعتبار ۶ درصد و در روستا‌های مناطق مرزی با اعتبار ۴ درصد پرداخت می‌شود که طرح‌های بزرگ در روستا‌ها در قالب طرح‌های گردشگری، صنعتی، صنایع تکمیلی و تبدیلی، طرح‌های بزرگ جهاد کشاورزی، گیاهان دارویی، گاوداری و دامپروری معرفی می‌شوند.

شعبانی از معرفی ۶ طرح بزرگ به عنوان طرح‌های ملی خبر داد و گفت: تا به امروز نیز ۶ طرح بزرگ به عنوان طرح‌های ملی به تهران معرفی شده اند که به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.

وی با تاکید بر اینکه در مرحله جدید نقاط قوت و ضعف مرحله نخست شناسایی و رفع شده اند افزود: تحلیل‌های مناسبی صورت گرفته است تا بتوانیم در مرحله جدید واگذاری این تسهیلات از مشکلات مراحل قبل جلوگیری کنیم.

اشتغال زایی برای ۳۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در طرح تولید درب‌های ضد سرقت

حسین ذراتی و واحد جعفری دو جوان قروه‌ای هستند که توانسته اند با ایجاد طرح اشتغال پایدار روستایی برای ۳۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال مناسبی را ایجاد کنند.

ذراتی مجری این طرح در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص گفت: در این طرح ۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند که شرایط مناسبی از نظر رضایت قلبی برای همه ما ایجاد کرده است.

وی با اشاره به هزینه‌های اجرای این طرح اظهار داشت: در مجموع ۴۵۰ میلیون تومان برای اجرای این طرح هزینه شده است که از این میزان ۱۵۰ میلیون تومان از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و ۳۰۰ میلیون تومان نیز آورده شخصی بوده است.

وی با اعلام رضایت از تسهیلات تعلق گرفته افزود: این تسهیلات از آنجایی که کم بهره بوده اند و دارای بازپرداخت مناسبی هستند بسیار رضایت بخش می‌باشند، اما انتظار داریم شاهد کمک‌های بیشتری در اجرای این طرح باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که بازار فروش آن‌ها به چه صورتی است، ادامه داد: ما هم اکنون در سراسر استان کردستان دارای نماینده هستیم و به تمام شهر‌های استان درب‌های ضد سرقت را با قیمت مناسب ارسال می‌کنیم و در دیگر شهر‌های کشور نیز از جمله در تالش در شمال کشور، بوکان و مهاباد در آذربایجان غربی، و در شهر ایلام این محصولات به فروش می‌رسد.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات