خبرهای داغ:
در حوزه بهداشت استان قزوین

تعداد کلاس های آمادگی زایمان، 9 برابر شد

کارشناس سلامت مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه تعداد کلاس های آمادگی زایمان در استان قزوین، 9 برابر شده است، حضور مادران باردار را در این کلاس ها، در انتخاب زایمان طبیعی توسط آنان، موثر دانست.
کد خبر: ۹۰۷۰۳۵۷
|
۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، مریم سلطانی، کارشناس سلامت مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه تعداد کلاس های آمادگی زایمان در استان قزوین، 9 برابر شده است، حضور مادران باردار را در این کلاس ها، در انتخاب زایمان طبیعی توسط آنان، موثر دانست.
سلطانی بیان کرد که در سال 94 در هر یک از شش شهرستان های استان، یک مرکز برای دایر شدن کلاس های آمادگی زایمان، راه اندازی شد و در مرحله بعد، در سال 96 دومین مرکز در شهرستان های قزوین، البرز و بویین زهرا فعال شد. وی افزود: هم اکنون استان دارای 9 مرکز دارای کلاس های آمادگی زایمان است.
رشد حضور مادران باردار در کلاس ها
این کارشناس با بیان اینکه در سال 94 تعداد مادران باردار شرکت کننده در کلاس ها، 456 تن بود که این تعداد در سال 96 به دو هزار و 66 تن افزایش یافته است؛ گفت: از بین مادرانی که در کلاس های مذکور شرکت کرده اند، انجام زایمان به روش طبیعی در سال 94، از 65.21 درصد به 70.5 درصد در شش ماهه دوم سال 96 رسیده است که نشان دهنده اهمیت و تاثیر آموزش ها در انتخاب نوع زایمان مادر است.
توسعه مراکز آمادگی زایمان
بنا به گفته کارشناس سلامت مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با توجه به برنامه ریزی برای راه اندازی سه مرکز آمادگی زایمان در شهرستان های تاکستان، آوج و آبیک، انتظار می رود که تعداد مادران بیشتری بتوانند از این آموزش ها بهره مند شوند.
این کارشناس تصریح کرد: آموزش، آگاهی و توانمندسازی مادران در کلاس های آمادگی برای زایمان، نقش مهمی در کاهش ترس از درد زایمان، سازگارشدن با تغییرات این دوران، انتخاب زایمان طبیعی و فرزندآوری مجدد دارد.
توجه به ارتقای سلامت مادر و کودک
بر اساس گفته این کارشناس، اجرای برنامه تحول نظام سلامت با هدف ارتقای سلامت جامعه، در سال 93 آغاز شد و یکی از اهداف اختصاصی این برنامه، ارتقای سلامت مادر و کودک با ترویج و افزایش تولد نوزادان به روش زایمان طبیعی است.
کارشناس سلامت مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تأکید به اینکه دستیابی به افزایش تعداد زایمان های طبیعی انجام شده از طریق ایجاد زیرساخت ها در کنار اطلاع رسانی و آموزش گروه های هدف میسر است؛ یکی از این استراتژی ها را راه اندازی کلاس های آمادگی برای زایمان دانست که در حوزه بهداشت از سال 93 آغاز شده است.
1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار