خبرهای داغ:
درشرایطی که قانون کار تأکید دارد سنوات باید به صورت نقدی باشد، مشاهده می کنیم که کارگران در گرگان به جای سنوات نوشابه گرفتند.
کد خبر: ۹۰۷۰۳۶۷
|
۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، حق سنوات به عنوان پاداش پایان کار به آن دسته از کارگرانی داده می‌شود که سابقه یک ساله کاری دارند. پایه سنوات به منظور جبران سابقه نیروی کار است .میزان حق سنوات به ازای یک یک سال کار کارگران،یک پایه حقوق است که همان پاداش پایان کار محسوب می‌شود. در گذشته حق سنوات طی دوران خدمت پرداخت نمی‌شد بلکه در پایان پرداخت می‌شد. اما در حال حاضر از آنجا که اکثر کارگران موقت هستند، پس از پایان هر سال حق سنوات واریز می‌شود.

آنطور که بازنشستگان شرکت زمزم گرگان می گویند کارگران به ازای سنوات دوران خدمت نوشابه گرفته اند. حمدخیرخواه، دبیر کانون بازنشستگان شهرستان گرگان دراین باره اعلام کرده است« مدتی است وضع به‌صورتی درآمده که کارگرانی که بازنشسته می‌شوند به‌جای سنواتشان، معادل آن نوشابه دریافت می‌کنند تا در سطح شهر بفروشند. بسیاری از بازنشستگان این شرکت برای کسب درآمد -به‌جای سنواتی که به آنها داده نشده- مجبورند با ماشین در شهر دور بزنند تا نوشابه‌شان را بفروشند.»

قانون کار به صراحت بیان می کند که سنوات یا مزایای پایان کار مبلغی ، معادل یک ماه آخرین حقوق دریافتی کارگران است که به هریک از طرق مندرج در ماده 21قانون کار به آنها پرداخت کنند. همچنین مطابق قانون و نیز مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، حق سنوات یا مزایای پایان کار به هنگام فسخ یا خاتمه قرارداد کار باید به نسبت کارکرد کارگر به وی پرداخت شود.

بنابراین پرداخت حق سنوات به گونه های دیگر به کارگران خلاف قانون است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها