موزه چاپ و نشر در نمایشگاه کتاب تبریز دایر شد

غرفه موزه چاپ و نشر در سالن شهریار شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز برای بازدید علاقه مندان صنعت چاپ، دایر شد.
کد خبر: ۹۰۷۰۴۸۲
|
۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مسئول غرفه موزه چاپ و نشر در تشریح  فعالیت های این غرفه گفت: تمام وسایل قدیمی و تاریخی که در موزه قرار دارد، مجموعه ای شخصی هستند که توسط برادران کفیلی در ٣٠ سال اخیر جمع آوری شده است. 

سیدشریفی افزود: این غرفه جهت معرفی و آشنایی بازدیدکنندگان با صنعت چاپ که ٢٠٠ سال قبل از طریق تبریز وارد کشور گردیده، برپا شده است. 

وی خاطرنشان کرد: در این غرفه تابلوهایی از روند انتشار مطبوعات مربوط به دهه های ١٠ و ٢٠ هجری شمسی به  نمایش درآمده است. همچنین دستگاه های مختلف چاپ از جمله دستگاه دستی چاپ، دستگاه و تجهیزات چاپ سنگی و دستگاه ملخی به صورت زنده مراحل چاپ را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهند. 

سیدشریفی با اشاره به قدمت صنعت چاپ در تبریز، عنوان کرد: در سال ۶۹۳ هجری قمری به دستور حاکم آن دوره در تبریز چاپخانه ای برای چاپ اسکناسی به نام چاو ایجاد شده است تا جایگزین طلا و نقره شود. این اسناد تاریخی نشان می دهند که ٧٥٠ سال قبل در تبریز چاپخانه رسمی اسکناس ایجاد شده است. 

مسئول غرفه موزه چاپ و نشر، تاکید کرد: بالاترین محصول فرهنگی هر کشور، کتاب است و اگر نمایشگاه کتاب تبریز بتواند فرهنگ مطالعه را حتی یک دقیقه افزایش دهد، تاثیر بالایی بر جامعه خواهد گذاشت. 

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز و ششمین نمایشگاه نشر دیجیتال از ٢٩ مهر تا چهارم آبان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تبریز برگزار می شود و علاقمندان می توانند هر روزه از ساعت ١٠ تا ٢٠ از این نمایشگاه دیدن کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار