نویسنده کتاب"درسنامه احکام بازار" در گفتگو با «بسیج» تأکید کرد

ضرورت آموزش احکام بازار به تجّار و کسبه

نویسنده کتاب"درسنامه احکام بازار" گفت: دستور ائمه اطهار علیهم السلام بر این بود که ابتدا فقه را بیاموزید و سپس وارد عرصه کسب و کار و تجارت شوید.
کد خبر: ۹۰۷۰۷۲۴
|
۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵

حجت‌الاسلام صادق زیّنی کارشناس مسائل مذهبی و مؤلف کتاب، در گفتگو با خبرنگار  اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به لزوم فراگیری احکام فقهی از سوی اصناف، به ویژه بازاریان اظهار داشت: در گذشته بنابر آئينی زيبا و اسلامی، اهل بازار، تجّار و کسبه برای فراگيری احکام شرعی و اصول فقهی کسب و کار و تجارت در جلسات درس علما که در حوزه های علميه و مساجد بازار برگزار می گرديد، حضور می يافنتد. هر چند امروزه اين شيوه و رسم زيبا کمتر مشاهده می شود امّا به لطف خدا مدّتی است گروهی از ائمه جمعه و جماعات، حوزه های علميه، مسئولين ادارات تبليغات اسلامی، بسيج اصناف، اتحاديه ها واتاق های اصناف، ستاد احياء امر به معروف و نهي از منکر و... جهت احيای اين سنت حسنه و اسلامی تر شدن بازار ، گام های مؤثر و قابل توجّهی برداشته اند.

وی اضافه کرد: به دنبال احیای این سنت حسنه ، آموزش احکام کسب و کار تجارت برای اولین بار به عنوان یک قانون در نظام جمهوری اسلامی مورد تصویب واقع شد اگرچه جای آن خالی بود و تصویب چنین قوانینی خیلی پیش تر باید مورد تصویب قرار می گرفت به هر حال ، به همین مناسبت کتاب " درسنامه احکام بازار" زیر نظر حجت الاسلام محمد حسین فلاّح زاده، استاد حوزه و دانشگاه و از اعضای دفتر استفتائات رهبر معظم انقلاب برای تدریس در کلاس های موسوم به فقه بازار آماده گردید.

نویسنده کتاب"درسنامه احکام بازار" گفت: "درسنامه احکام بازار" در سوم خرداد ١٣٩٤ همزمان با سالگرد آزادسازی خرمشهر با حضور برخی از مسئولین اصناف و اصحاب رسانه (خبرگزاری ها)، رونمایی شد و با همکاری و تلاش بسیج اصناف ، اتاق اصناف و مرکز و دبیرخانه هیئت عالی نظارت، چاپ و در اختیار مشتاقان و متقاضیان شرکت در کلاس های فقه بازار قرار گرفت. با عنایت خداوند، کتاب درسنامه مورد توجه بسیاری از روحانیون مستقر شهرستانها قرار گرفت تا جایی که با بررسی برخی از روحانیون اهل سنت هم، کتاب "درسنامه" برای استفاده در کلاس ها و محافل اصناف اهل سنت نیز تدریس می شود.

زینی افزود: با توجه به بازنگری حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده ، کتاب درسنامه احکام بازار در چند دانشگاه برای تدریس در رشته های مرتبط انتخاب شده و همچنین در برخی از مساجد بازار ، توسط برخی از ائمه جماعات برای کسبه و بازاریان محل به صورت داوطلبانه و غیرالزامی، در طول هفته جهت تدریس استفاده می شود. و برخی از بازاریان در تهران و مشهد در حد توان خود تعداد قابل توجهی از این کتاب را تهیه و در مناسب ها به عنوان بهترین کالای فرهنگی توزیع نموده اند.

وی تصریح کرد: هر شغلی علاوه بر نیاز به تخصص، دارای حکم شرعی ویژه آن شغل است و اگر حکم شرعی آن کار رعایت نشود، طبیعتا درآمدی که از آن محل کسب می‌شود، ممکن است آلوده به حرام یا شبهه‌ناک باشد و این پسندیده نیست که یک مسلمان مومن بدون دانستن احکام فقهی مورد نیاز وارد بازار شود؛ از سوی دیگر، دستور ائمه اطهار علیهم السلام بر این بود که ابتدا فقه را بیاموزید و سپس وارد عرصه کسب و کار و تجارت شوید.

ضرورت آموزش احکام بازار به تجّار و کسبه

وی که در گذشته، تیراژ اول کتاب "احکام فراورده های گوشتی" را به سفارش بسیج اصناف کشور و با نظارت فقهی استاد فلاح زاده به چاپ رسانده است بیان داشت: در کتاب درسنامه احکام تنها به يک سری احکام عمومی مشاغل مرتبط با اصناف و بازار پرداخته شده است و افزون بر آن بايد شاغلين هر حرفه ، احکام ويژه صنف خود را نيز بدانند.

نویسنده کتاب «درسنامه احکام بازار» در ادامه گفت: علی رغم کارشکنی‌ها و مشکلات در حوزه چاپ و نشر، به لطف الهی کتاب «درسنامه احکام بازار» در دو رنگ ، چاپ و در حال حاضر به چاپ بیست و ششم خود رسیده است.

وی با بیان اینکه کتاب درسنامه احکام بازار در 16 درس و هر درس دارای سئوالات تشریحی مربوط به خود است افزود: درس ها شامل کار و تجارت در قرآن و روایات، جايگاه احكام و اهمیت آن، خريد و فروش، آداب خريد وفروش، معامله نسيه، پیش فروش، معامله ربوى، احكام خيارات، اقاله، ضمانت‌نامه کالا (گارانتی)، کالاهای غیر ایرانی، اجاره/ جُعاله، شُفعه، سرقفلی، قرض،حـوالـه، مضاربه، معاملات بانکی، امانت، بیمه، خریدوفروش ارز، دلالی، وكالت، ضمانت، وديعه، عاريه، شركت، امانتداری، صلح، هبه، خمس، مالیات، اشیای پیدا شده، اشیای جامانده و مالكيت اقتصادى کودکان از جمله مباحثی است که در این کتاب به آن ها پرداخته ایم.

وی اضافه کرد: همچنین در درس‌های پانزدهم و شانزدهم تحت عنوان برخی از گناهان اقتصادی شامل ، غَصب، حق الناس، دروغ، خلف وعده، تخلّف از مقررات دولت اسلامى، قاچاق کالا، احتكار، تدلیس، رشـوه و گران فروشی از دیگر عناوینی است که در کتاب «درسنامه احکام بازار» آمده است.

بر اساس این گزارش علاقه‌مندان به مطالعه این اثر می توانند برای تهیه آن با شماره 38829097–025/ قم دفتر انتشارات زیّنی تماس حاصل نمایند و همچنین این کتاب در فروشگاه کتاب زائر در صحن صاحب الزمان عجل الله فرجه الشریف حرم حضرت معصومه سلام الله علیها هم عرضه می گردد. در صورت داشتن پیشنهادات مفید و رفع کاستی ها و کمال بخشی به محتوای آن با شماره 09122517346 تماس حاصل فرمایید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار