خبرهای داغ:
ماجرای مستند «آقا معلم سلام» از آنجا آغاز می‌شود که جوانی روستایی بعد از تجربه تلخ و گزنده زلزله ورزقان، راهی ایلام می‌شود تا درس معلمی مشق کند اما انگار او انتخاب کرده تا تصادفی نمیرد!
کد خبر: ۹۰۷۰۸۳۲
|
۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، همین حوالی و در نزدیکی‌های ما کسانی هستند برای شناختن. آدم‌هایی بسیار شناختنی‌تر از فلان فوتبالیست و بهمان بازیگر. «نجف عبدالهی» یکی از همین آدم‌های شناختنی است که تقریباً هیچ‌کداممان حتی نامش را نشنیده‌ایم، او قهرمانی از نسل ما است.

یکی از بسیار قهرمان‌های نسل ما، قهرمان‌های ساده و معمولی از همین حوالی قهرمان‌هایی دست‌یافتنی و حالا هنرمندانی جوان از همین دهه شصتی‌ها و هفتادی‌ها زندگی «نجف عبدالهی» را در مستند «آقا معلم سلام» روایت کرده‌اند. روایت زندگی و عروج قهرمانی گمنام از همین حوالی.

ماجرای مستند «آقا معلم سلام» از آنجا شروع می‌شود که جوانی روستایی بعد از تجربه تلخ و گزنده زلزله ورزقان، راهی ایلام می‌شود تا درس معلمی مشق کند اما انگار او انتخاب کرده تا تصادفی نمیرد! زلزله این بار که کرمانشاه را می‌لرزاند، نجف عبدالهی لباس جهادی به تن می‌کند و به کرمانشاه می‌رود و آنجاست که بعد از چند روز مجاهدت در حین کار آواربرداری منازل زلزله‌زدگان دیوار سقوط می‌کند و او آسمانی می‌شود.

مستند «آقا معلم سلام» امروز و در مجمع جهادگران آذربایجان شرقی با حضور محمد زهرایی، جانشین سازمان بسیج سازندگی کشور و سردار عابدین خرّم، فرمانده سپاه عاشورا رونمایی شد.

10 روز آفیش در سه استان برای یک مستند 20 دقیقه‌ای!

محمدامین اردوخانی، مدیر تولید این اثر به خبرنگار ما گفت: تولید این اثر تابستان سال جاری در سه مرحله تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات اولیه، فیلم‌برداری در سه استان مختلف و تدوین انجام گرفت.

وی افزود: ما برای آنکه روایتی مستند، عینی و ملموس را به تصویر بکشیم هم در روستای زادگاه مرحوم نجف عبدالهی در شهرستان ورزقان (که مرقد این مجاهد بسیجی نیز در آنجا قرار دارد) مستقر شده و فیلم‌برداری داشتیم.

اردوخانی ادامه داد: همچنین به ایلام رفتیم و در دانشگاه محل تحصیل ایشان مصاحبه‌هایی را ضبط کردیم. مناطق زلزله‌زده در استان کرمانشاه و محل مجاهدت و عروج نجف عبدالهی هم دیگر نقطه‌ای بود که گروه مستندساز سراغ آن رفت. در مجموع حدود ده روز آفیش برای فیلمبرادری این مستند داشتیم که نشان از سنگینی کار دارد.

این هنرمند جوان گفت: با وجود آنکه تصاویر و مستندات زیادی از زندگی مجاهدانه مرحوم نجف عبدالهی باقی نمانده است؛ ما به دنبال ارائه تصویر مستندی از زندگی ایشان بودیم و به همین جهت با نزدیک به سی نفر از اعضای خانواده، آشنایان، دوستان و اساتید و شاهدان حادثه منجر به عروج ایشان مصاحبه‌هایی داشتیم تا ابعاد مختلف شخصیتی و زندگی آن مرحوم مغفول نماند.

واقع‌نمایی به‌جای کلیشه و شعار

رامین نظامی خواه، کارشناس رسانه و ناظر کیفی مستند «آقا معلم سلام» نیز دراین‌باره به خبرنگار ما گفت: این فیلم مستند سراغ کلیشه‌ها و شعارها نرفته و واقع‌نمایی را مدنظر قرار داده است چراکه داستان زندگی مرحوم نجف عبدالهی آن‌چنان برجسته و قهرمانانه است که نیازی به بزرگنمایی ندارد.

وی افزود: این مستند ترکیبی از گفتگوها، عکس‌ها و تصاویر واقعی و بازسازی تک صحنه‌هایی از مجاهدت‌های مرحوم نجف عبدالهی به‌عنوان یک معلم و بسیجی جهادگر است و ازنظر جنبه‌های فنی و هنری حائز استانداردهای مطلوبی است.

نظامی خواه تأکید داشت: تولید این اثر هنری گام نخست برای معرفی این مجاهد گمنام بوده است و جا دارد مسئولان حمایت‌های لازم از تولید آثار هنری و رسانه‌ای درباره ایشان در قالب‌های متنوع را در دستور کار قرار بدهند.

کارگردانی مستند «آقا معلم سلام» بر عهده آرزو دهناد بوده است.

وی همچنین طراح و نویسنده این اثر هنری است که احسان محمدی تصویربرداری و تدوین آن را انجام داده است.

منتظر تماشای «آقای معلم سلام» از قاب تلویزیون باشید

این فیلم مستند به سفارش سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا در مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) آذربایجان شرقی تولید شده است و آنچنان که در آیین رونمایی آن اعلام شد، به زودی از شبکه استانی سهند و شبکه های سراسری سیما پخش خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها