خبرهای داغ:
از دیرباز اعتماد مردم نسبت به داروهای گیاهی بیشتر بوده و با اطمینان خاطر زیادی از آنها استفاده می‌کردند حال اگر به یک باره متوجه شویم همین داروهای گیاهی هم تقلبی از کار درآمده‌اند چه واکنشی خواهیم داشت؟
کد خبر: ۹۰۷۱۰۳۶
|
۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
ردپایی گیاهان دارویی تقلبی در عطاری ها/داروی گیاهی، بودن یا نبودن؟ 
 

در خبرهای چند روز اخیر، شنیدیم در 6 ماهه نخست سال، 10 قلم داروی گیاهی تقلبی از 5 عطاری متخلف کشف و جمع آوری شد. خبرگزاری علم و فناوری برخود وظیفه می‌داند که موضوع را پیگیری کرده و نتیجه را به اطلاع هم استانی‌های خود برساند.
مدیرنظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی با بیان این مطلب اظهار کرد: در 6 ماهه گذشته 30 مورد بازدید ازسوی تیم بازرسی معاونت غذا و دارو به همراه مامورین نیروی انتظامی از سطح عطاری‌های استان صورت گرفته است.
دکتر یاسمن مجبوری تصریح کرد: در بازرسی‌های انجام شده از 5 عطاری متخلف 10 قلم داروی گیاهی تقلبی کشف و جمع آوری شد و پرونده آن برای رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع داده شد.
وی با بیان اینکه تمام عطاری‌ها موظف اند اقلام گیاهی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و شناخته شده تهیه و هنگام خرید به شماره‌های بهداشتی‌، ثبت، تولید و مشخصات کالا دقت کنند، تاکید کرد:  شهروندان هم باید با حساسیت و دقت خاصی این گونه اقلام را آن هم با تجویز پزشک مصرف کنند.
به گفته مجبوری در بسیاری از عطاری ها برخی افراد غیر متخصص اقدام به معاینه بیماران و تجویز داروهای سنتی می کنند که سلامت افراد را به خطر می اندازند.
وی با بیان اینکه برخی داروهای گیاهی دارای عوارض جانبی هستند و در صورت آشنا نبودن به میزان تجویز آنها می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به بیماران وارد کند، افزود: افراد در صورت برخورد با عطاری متخلف که اقدام به تجویز دارو و دخالت در امور پزشکی کرده‌اند موارد را به معاونت غذا و دارو اطلاع دهند.
مجبوری تاکید کرد: شهروندان می‌توانند برای ارائه شکایات خود از عطاری‌ها، باشگاه‌ها و مراکز توزیع‌کننده مکمل‌های رژیمی با مراکز نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه خود تماس بگیرند.

ارسال نظرات