سلیمی:

مشاوره تک بعدی؛ مشکل اصلی در سیستم دانشگاهی کشور

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش مجلس گفت: مسیری که مشاوره در کشور طی می کند، مسیر یکنواخت و یک شکل است و در بررسی پدیده هایی که امروزه شکل گرفته، پاسخ های روشنی را به قشر جوان و دانشجو ارائه نمی کند.
کد خبر: ۹۰۷۱۰۹۸
|
۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی از محلات؛نماینده مردم محلات ودلیجان در خصوص لزوم وجود مراکز مشاوره و راهنمایی در دانشگاه ها و موسسات آموزشی کشور و تقویت آنها گفت: وجود مشاور در دانشگاه ها و مراکز مشاوره و راهنمایی باید جدیت داشته باشد ولی در بسیاری از موسسات آموزشی کشور فقدان مراکز مشاوره و مشاوره تحصیلی وجود دارد که باید برای حل این مشکل راه حلی اندیشیده شود.

لزوم تعریف مشاوره های دانشگاهی در جنبه های مختلف

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشاوره ها از بخش های مختلفی تشکیل شده است زیرا هروقت از مشاوره گفته می شود، تنها یک بعد از آن استفاده می شود؛ درحالیکه مشاوره های علمی، مشاوره های فنی، مشاوره های روانشناسی، مشاوره های برای تعیین شغل و مشاوره برای انتخاب پایان نامه، نمونه هایی از لزوم مراکز مشاوره در دانشگاه ها است که متاسفانه هیچ جایگاهی  در سیستم آموزشی کشور برای آنها تعریف نشده است.

وی ادامه داد: نه تنها مشاوره در دانشگاه با مشکل مواجه است بلکه این در کل کشور نبود مشاوره های صحیح بطور محسوسی وجود دارد و علت آن تعریف نادرست و تک بعدی از مشاوره است که باعث شده مشاوره تبدیل به حلقه مفقوده در سیستم آموزشی کشور چه در دوران تحصیلی قبل دانشگاه و چه بعد دانشگاه تبدیل شود.

تعریف نادرست از مشاوره منجر به عدم پاسخگویی به مسائل جوانان شده است

این نماینده مجلس در دوره دهم افزود: تعریف نادرست از مشاوره در کشور برای عرصه های نوظهور، باعث عدم پاسخگویی برای جوانان شده است زیرا مسیری که مشاوره در کشور طی می کند، مسیر یکنواخت و یک شکل است و در بررسی پدیده هایی که امروزه شکل گرفته، پاسخ  های روشنی را به قشر جوان و دانشجو ارائه نمی کند.

لزوم تقویت مراکز مشاوره دانشگاهی با درنظر گرفتن تمام جنبه های مشاوره

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خاتمه تاکید کرد: بنابراین یکی از الزاماتی که در دانشگاه ها و مراکز آموزشی باید به آن نگاه ویژه داشت، تقویت مراکز مشاوره است و مراکز مشاوره نیز باید در تمام زمینه ها علاوه بر روانشناسی ، دانشجویان را در زمینه های علمی و فنی و هم چنین تعیین شغل و مسیر زندگی به طور دقیق راهنمایی کنند و پاسخ هایی روشنی را در قبال ابهامات آنها ارائه کنند./

پایان پیام

ارسال نظرات