عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تعامل ما با دیگر کشورها در حوزه اقتصادی بسیار ضعیف است و این موضوع ناشی از سوء مدیریت در وزارتخانه‌های اقتصاد، امور خارجه و صمت است.
کد خبر: ۹۰۷۱۴۴۸
|
۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۴
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، سیدحسن حسینی‌شاهرودی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اعلام رئیس اتاق بازرگانی برای استفاده از سوریه برای صادرات کالا به کشورهای عربی به دلیل صفر درصدی بودن تعرفه در این کشور، گفت: ما تاکنون در عرصه دیپلماسی اقتصادی ضعیف عمل کرده‌ایم و در دیپلماسی سیاسی هم در برخی نقاط توانسته‌ایم خوب عمل کنیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دیپلماسی سیاسی در نهایت باید منجر به دیپلماسی اقتصادی شود، بیان کرد: ما ازقِبَل دیپلماسی سیاسی باید بتوانیم بهره‌برداری اقتصادی هم داشته باشیم، اقداماتی که در حمایت از کشورها در زمینه‌های سیاسی و فرهنگی و حتی نظامی انجام می‌دهیم باید در دیپلماسی اقتصادی ما اثرگذار باشد، که متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

نتوانستیم روابط اقتصادیمان را با دیگر کشورها روان‌سازی کنیم

وی ادامه داد: ما با عراق و سوریه در بحث تعرفه‌های صادراتی دچار مشکل هستیم حتی با کشورهایی مانند روسیه یا ترکیه که درهای تجارت خود را به روی ما باز کرده و پیمان دو جانبه بسته‌ایم هم هنوز مشکل داریم و نتوانستیم روابط قتصادیمان را با دیگر کشورها روان‌سازی کنیم.

بیشتر بخوانید: 

حسینی‌شاهرودی با اشاره به اینکه تعامل ما با دیگر کشورها در حوزه اقتصادی بسیار ضعیف است، اظهار کرد: این موضوع ناشی از سوء مدیریت در وزارتخانه‌های اقتصاد، امور خارجه و صمت است که نتوانسته‌ایم دیپلماسی اقتصادی قوی داشته باشیم.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی افزود: مسئولان حوزه دیپلماسی سیاسی باید با همراهی و بهره‌مندی از کارشناسان اقتصادی ورزیده به نحوی اقدام کنند که تصمیمات سیاسی منجر به تبعات مثبت اقتصادی شود همان چیزی که متاسفانه در برجام ندیدیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه در برجام دیپلماسی سیاسی قوی داشتیم اما دیپلماسی قوی اقتصادی نداشتیم، گفت: برجام برای گشایش در مسایل اقتصادی انتخاب شد اما به دلیل عدم استفاده از مشاوران قوی در حوزه تجارت و بازرگانی و حضور نداشتن مسئولانی از بانک مرکزی، حوزه تجارت، وزارت اقتصادی و ... در بحث برجام، اکنون شاهدیم که نتوانسته‌ایم از نظر اقتصادی بهره‌ای ببریم.

وی تاکید کرد: نگاه ما نباید در حوزه‌های سیاسی صرفا سیاسی باشد بلکه در ضمیه آن باید نگاه اقتصادی و منافع کشور لحاظ شود.

حسینی‌شاهرودی با اشاره به برخی بهانه‌گیری‌ها درباره کیفیت محصولات صادراتی ایرانی از سوی تعدادی از کشورها هم بیان کرد: بسیاری از کالاهای ما کیفیتی بالاتر از محصولات کشورهای عربستان یا ترکیه دارند اما عدم حضور ما در این بازارها، رها کردن سرمایه داران و تجار به حال خودشان، دغدغه نداشتن در حوزه صادرات و ... ما را اکنون به این وضع رسانده است.

کشوری مانند عراق که ناجی واقعی آنها از دست داعش بوده‌ایم حتی حاضر نیستند سهمی از واردات خود را به محصولات ایرانی اختصاص دهند

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون شاهدیم کشوری مانند عراق که ناجی واقعی آنها از دست داعش بوده‌ایم حتی حاضر نیستند سهمی از واردات خود را به محصولات ایرانی اختصاص دهند و نه تنها الویتی برای ما قایل نشده‌اند بلکه عوارض سنگینی هم بر روی کالاهای ما بسته‌اند.

ارسال نظرات