یک فعال اقتصادی در بخش تولید تجهیزات کشاورزی گفت: مهمترین مشکل را در حوزه کشاورزی این می بینم که متأسفانه در کشور ما ذهنیت واحدی در این بخش وجود ندارد.
کد خبر: ۹۰۷۱۶۵۶
|
۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان مرکزی؛ شریفی فعال اقتصادی در بخش تولید تجهیزات کشاورزی و دامپروری در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی، تجهیزات دام، طیور و آبزیان استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: ما جمعی از دوستان دانشگاه با حداقل امکانات کار تولید تجهیزات کشاورزی را شروع کردیم که متاسفانه حمایت هایی از طرف دانشگاه و مسئولین برای بهره برداری از اختراعات ما انجام نشد.

بزرگترین مشکل در بخش کشاورزی نبود تفکر و ذهن های روشن است

این فعال اقتصادی با اشاره به ظرفیت های شهر اراک در حوزه کشاوزی گفت: اراک را می توان به عنوان یک قطب کشاورزی در جهان دانست اما با توجه به خلأ زیادی که در بخش کشاورزی داریم، و ظرفیت عظیمی که در کشاورزی وجود دارد، اگر همت کنیم و واقعاً بخواهیم کشاورزی را احیا کنیم، به نظر می رسد ظرف مدت بسیار کوتاه و با صرف هزینه ناچیز همه چیز متحول می شود؛ فقط کافی است رویکردهایمای قدیمی تغییر کند، و یک نظارت و کنترل مؤثری داشته باشیم؛ و از ابزارهای روز مانند آی تی کمک بگیریم؛ قطعاً می شود این تحول را ایجاد کرد.

شریفی تاکید کرد: من مهمترین مشکل را در حوزه کشاورزی این می بینم، که متأسفانه در کشور ما ذهنیت واحدی در این بخش وجود ندارد، حول این که خواسته همه خودکفایی در عرصه کشاورزی باشد. وقتی ذهنها در این مسأله متفق باشد، ذیل آن ذهن، یک ساختاری شکل می گیرد، که خود کفایی را تأمین می کند.

محاسبات اقتصادی را باید بر اساس دشمنی های دشمنان در نظر بگیریم

وی بیان کرد: اولین قدم برای اصلاح ذهن هایمان برای اصلاح این است بنیان تفکرمان این باشد که دشمن داریم؛ این خیلی اهمیت دارد؛ حتی اگر پیش از این ذهنیتمان این بود که دشمن نداریم، الآن دیگر با محاسبات اقتصادی باید به این نتیجه رسیده باشیم که داریم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: اگر اعتقاد واقعی به این واقعیت داشته باشیم، آن وقت محاسبات اقتصادی ما از اساس بر پایه منطق دیگری شکل می گیرد؛ محاسبات اقتصادی بر مبنای مزیت نسبی و جهانی شدن را کنار می گذاریم؛ و می گوییم یک دشمنی داریم، که هر لحظه می خواهد به مردم ما آسیب برساند؛ پس در این شرایط باید روشی را در پیش بگیریم که استقلال اقتصادی ما حفظ شود.

وی گفت: این مشکلات ذهنی و منطقی را متأسفانه در حوزه اقتصاد کشاورزی هم داریم. اما الآن عزیزان حوزه جهاد کشاورزی و دولت باید متوجه شده باشند که نظام سلطه دست طمع به سمت منابع و انرژی ما دراز کرده؛ و چشم طمع به منابع اساسی کشور دوخته است؛ پس باید ساز و کاری را بوجود بیاورند، که ما استقلال اقتصادی و خودکفایی در بخش تولیدات را حفظ کنیم. دولت محترم، مجلس محترم باید ساز و کاری بر مبنای استقلال اقتصادی، و خودکفایی در حوزه کشاورزی تنظیم کنند.

شریفی اظهار داشت: ما تقریبا داخل کشور با حجم نقدینگی نزدیک به نهصد هزار میلیارد تومان روبه رو هستیم وقتی ما این مقدار حجم نقدینگی داریم، و می بینیم که سرمایه درگردش کشاورز، سرمایه در گردش تولید صفر است، چه نتیجه ای باید بگیریم؟ مگر قرار نبود قریب به ده میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی در حوزه تولید کشور هزینه شود؛ خوب؛ یکی از حوزه های تولید کشور، کشاورزی است. مگر قرار نبود از محل هدفمندی یارانه ها تولید را تقویت کنند؛ پس چه شد؟ اینها همه رویکردهایی است که به کمک کشاورزی کشور نمی آید.

این فعال اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد: چرا فقط یک بانک کشاورزی داریم، و دهها بانک داریم برای فعالیتهای غیرمولد و واردات؟ اینهاجزو مشکلاتی است که ما با آنها روبرو هستیم. وقتی سازو کاری وجود ندارد، حتی در تزریق منابع، ما چطور می توانیم بگوییم به کشاورزی و خودکفایی باور داریم؟

ارسال نظرات