تکرار/ رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی اعلام کرد

برپایی اردوهای دانش‌آموزی استکبارستیزی/ عکس تسلیم شدن ملوانان آمریکایی در کتاب آمادگی دفاعی

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی گفت: در کتاب آمادگی دفاعی پایه دهم، عکس تسلیم شدن ملوانان آمریکایی به تصویر کشیده شده است و در روز ۱۲ آبان ماه طی برنامه‌ای از فرمانده نیروی دریایی وقت سپاه که ملوانان آمریکایی را دستگیری کرد، تجلیل می‌کنیم.
کد خبر: ۹۰۷۱۹۳۸
|
۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲

به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج، علی‌صابر ماهانی رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی در نشست ارائه جزئیات برنامه‌های هفته بسیج دانش‌آموزی که در خبرگزاری فارس برگزار شد،  اظهار کرد: هفته بسیج دانش‌آموزی از ۷ آبان ماه آغاز می‌شود و  تا ۱۳ آبان ماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه 36 هزار دانش آموز شهید داریم که در طول دفاع مقدس با شناخت تکلیف خود از آرمان‌های خود و انقلاب دفاع کردند، گفت: آنهایی که دیروز در شناسنامه خود دست می‌بردند امروز برای ما شناسنامه و سند شده‌اند؛ بعضی مدارس بالای ۲۰۰ شهید دارد و یا یک شهرستان بیش از ۷۰۰ دانش‌آموز شهید دارد و گرامیداشت آنها وظیفه ماست.

 صابر ماهانی ادامه داد: سالروز شهادت محمد حسین فهمیده به عنوان روز بسیج دانش‌آموزی است که بر اساس مصوبه مجلس است البته این روز به عنوان روز نوجوان هم نامیده می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان بسیج دانش‌آموزی به عنوان تشکل قانونی در مدارس و در تمامی سطوح تحصیلی فعالیت دارد، افزود: بسیج دانش‌آموزی مصوب سال 75 مجلس شورای اسلامی است و در سال ۸۶ آیین‌نامه هیأت وزیران را دارد.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی ادامه داد: در ابتدایی فعالیت بسیج دانش‌آموزی با عنوان «امیدان»، در  دوره متوسطه اول با عنوان «پویندگان» و در دوره متوسطه دوم با عنوان «پیشگامان» نام‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه به بسیج دانش‌آموزی به عنوان سیر تربیتی نگاه می‌کنیم زیرا با در نظر گرفتن دوره پیش‌دبستانی، دانش‌آموز ۱۳ سال در مدرسه حضور دارد، افزود: در دوره دبستان و متوسطه اول، فرمانده بسیج دانش‌آموزی، معلمان هستند و دانش‌آموزی به عنوان جانشین فرمانده فعالیت می‌کند اما در دوره متوسطه دوم و هنرستان‌ها، مسؤولیت بسیج دانش‌آموزی به دانش‌آموزان سپرده شده است و فرمانده بسیج، دانش‌آموز است.

صابر ماهانی اضافه کرد: تابستان امسال اردوی تشکیلاتی برای 17 هزار نفر از دانش آموزانی که قرار بود به عنوان فرمانده بسیج دانش‌آموزی فعالیت کنند، برگزار کردیم تا بتوانند در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و جهادی در مدارس فعال باشند.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی با بیان اینکه هر سال یک الگوی تربیتی به دانش‌آموزان معرفی می‌شود، ادامه داد:  امسال نوجوانی به نام «مهدی طحانیان» را که خاطرات دوران اسارت خود را در قالب‌ کتابی منتشر کرده و رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تقریظ کردند به عنوان الگو به دانش‌آموزان معرفی می‌کنیم.

وی با  بیان اینکه در بسیج دانش‌آموزی، فعالیت‌های علمی، اجتماعی، سازندگی و تشکیلاتی را دنبال می‌کنیم، افزود: شوراهای اندیشه‌ورزی را در سطح دبیرستان‌ها دارید که این شوراها برای دانش‌‌آموزان دختر با عنوان شوراهای اندیشه‌ورزی فاطمی و برای پسران، شوراهای اندیشه‌ورزی علوی نام دارد.

صابر ماهانی ادامه داد: در سطح استان‌ها هم مجامع فاطمی برای دختران و مجامع علوی برای پسران فعالیت می‌کند و همچنین در سطح کشور، کنگره همفکری بسیج دانش‌آموزی را داریم که بر اساس محتویات کارگروه هایی که در قالب این کنگره برگزار می‌شود، موضوعات را بررسی کرده و در قالبی سند در اختیار بسیج دانش‌آموزی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی گفت: در پایه نهم، ۲ ساعت درس آمادگی دفاعی و در پایه دهم ۳ ساعت و در هنرستان‌ها و پایه دوازدهم نیز ۳ ساعت برای این درس در نظر گرفته شده است و در مجموع 400 هزار دانش‌آموز پسر سالیانه در میدان تیر حضور می‌یابند و از نزدیک کار کردن با اسلحه را می‌آموزند.

وی به فعالیت‌های جهادی بسیج دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: ۵۴۶ اردوی جهادی را برای دانش‌آموزان ساماندهی کردیم.

صابر ماهانی به اردوهای راهیان نور اشاره کرد و گفت: راهبرد این سازمان، دانش‌آموز محوری با رویکرد تربیتی و احساس مسؤولیت در قبال آرمان‌های انقلاب اسلامی و آشنا کردن دانش‌آموزان با دشمن اصلی است و اکنون نظام جمهوری اسلامی ایران، فرصت خوبی را برای بسیج دانش‌آموزی فراهم کرده تا در جهت انتقال ارزش‌ها به دانش‌آموزان فعالیت کند که سالیانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان نور می‌روند و با دستاوردهای دفاعی مقدس آشنا می‌شوند.

وی افزود: امسال از ۱۵ مهر ماه و از کنار مزار شهید حججی، اردوهای راهیان نور آغاز شد و ۱۳ هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان نور رفتند؛ اکنون به خاطر پیاده‌روی اربعین، اردوهای راهیان نور متوقف شده است و مرحله بعدی آن از ۱۲ آبان شروع می‌شود.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی گفت: در هفته بسیج دانش‌آموزی، تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره) و حضور بر سر مزار شهید فهمیده را خوایم داشت؛ ضمن اینکه در روز ۱۲ آبان ماه برنامه‌ای در مدرسه البرز برگزار می‌شود و از فرمانده نیروی دریایی وقت سپاه که ملوانان آمریکایی را دستگیری کرد، تجلیل می‌کنیم.

وی از برپایی نمایشگاه بر قله عزت که شامل دستاوردهای علمی ایران اسلامی است در مدارس خبر داد و افزود: امسال اردوی استکبار شناسی و استکبار ستیزی داریم و دانش‌آموزان از موزه عبرت و لانه جاسوسی بازدید می‌کنند تا در قالب اردو با جنایت‌های آمریکا آشنا شوند.

صابر ماهانی ادامه داد: ۴۰ شهید را از استان‌های مختلف شناسایی کردیم که باید آنها را خوب به جامعه معرفی کنیم و این انتقاد به فیلم‌سازان وارد است که چرا در این رابطه تولیداتی نداشته اند؛ صمن اینکه معرفی شهیدان شاخص به دانش آموزان از دیگر برنامه های هفته بسیج دانش‌آموزی است.

وی با اشاره به اینکه در پایان این هفته نیز روز 13 آبان است که سه مناسبت تبعید امام خمینی(ره)، کشتار دانش‌آموزان در سال 57 و تسخیر لانه جاسوسی را شامل می‌شود، افزود: باید در جهت بصیرت افزایی دانش آموزان برای آشنایی با این وقایع تلاش کنیم و ما امسال در 13 آبان ماه با صدایی بلند اعلام می‌کنیم همانگونه که سال 58 از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتیم، از دیوار تحریم ها نیز بالا خواهیم رفت و سد تحریم‌ها را می‌شکنیم. 

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی ادامه داد: روز ۱۳ آبان حضور گسترده دانش‌‌آموزان را خواهیم داشت و اعلام می‌کنیم آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و در عرصه اقتصادی هم آمریکا ناکام خواهد ماند. 

وی به همکاری بسیج دانش‌آموزی با بسیج اقشار اشاره کرد و گفت: با بسیج اصناف همکاری داشتیم و طرح «یک کاسب، یک دانش‌آموز» را امسال اجرا کردیم و بر این اساس هر کاسب، به نام یک دانش‌آموز شهید، برای یک دانش‌آموز بی بضاعت لوازم مدرسه را خریداری کرد؛ در این طرح ۱۰۰ هزار دانش‌آموز تحت پوشش بسیج اصناف قرار گرفت.

صابرماهانی در خصوص تقویت روحیه ایثار در دانش‌آموزان، گفت: در کتاب آمادگی دفاعی پایه دهم، عکس تسلیم شدن ملوانان آمریکایی به تصویر کشیده شده است که ذلت آمریکا و عزت ایران اسلامی را نشان می‌دهد یا در کتاب چهارم دبستان، درسی به نام فرمانده دل‌هاست که درباره شهید خرازی است و دانش‌آموزان اصفهانی برای این درس به مزار این شهید می‌روند، میثاق‌نامه قرائت می‌کنند و مدال می‌گیرند.

وی درباره امنیت اردوهای راهیان نور اظهار کرد: مسئول ایمنی بسیج و سپاه عضو قرارگاه راهیان نور هستند و تمام دستورالعمل ها وقتی امضا می شود که مسئول ایمنی دیده باشد و بچه ها در مواردی که در دسترس است باید با قطار بروند و همچنین لازم است سرویس های حمل و نقل مطمئن باشد.

صابرماهانی ادامه داد: در نظر سنجی که از دانش آموزان داشتیم بالای 90 درصد آنها از راننده ها راضی بودند و بحث ایمنی برای ما مهم است اما در حادثه اخیر که رخ داد بحث بارندگی و لغزندگی جاده را داشتیم. 
صابر ماهانی تصریح کرد: اتوبوسی که در اختیار این دانش آموزان قرار گرفته بود توسط کارشناس نیروی انتظامی چک شده بود و مشکلی نداشت اما بعضی موارد خارج از توان ما است و اتفاقاتی رخ می دهد. 

وی گفت: آموزش و پرورش معتقد است راهیان نور یک اردوی زودبازه تربیتی است و باید تمهیدات لازم برای امنیت آن اندیشیده شود که در این رابطه در اتوبوس ها یک نفر را به عنوان پلیس یار داریم که باید تذکر دهد تا این اتفاقات رخ ندهد و با یک حادثه نمی توان این کار بزرگ را کنار گذاشت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات