بیست و هشتمین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع «بسیج و جوانان» و باهدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در امامزاده علی اکبر(ع) برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۷۱۹۴۰
|
۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، در این نشست افرادی چون سردار علیرضا افشار رئیس هیأت عالی اندیشه ورزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار محمدحسین سپهر جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار عبدالرضا آزادی مشاور فرهنگی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، محمد رئیس‌زاده رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور، علیرضا معاف مسئول تحلیل و بررسی سازمان بسیج اساتید کشور، فرشاد عالی مسئول فرهنگی سازمان بسیج سازندگی، حمید بالایی جانشین سازمان بسیج دانشجویی، علی عباسی اصل کارشناس امور بین الملل بسیج و جمع دیگری از اساتید و نخبگان حضور داشتند.

نیرو‌های داوطلب بسیج معادلات قدرت نظامی جهان را در دفاع مقدس برهم زدند/ الگوگیری نیروهای مقاومت منطقه از بسیج عامل پیروزی های اخیر/ بهره گیری حزب الله از بسیج، چهارمین ارتش برتر جهان را به زانو زد

سردار علیرضا افشار؛ فرمانده اسبق بسیج مستضعفین و رئیس هیأت عالی اندیشه ورزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ابتدای این نشست اظهارداشت: امام خمینی(ره) دارای یک راهبرد و محور اساسی برای پیشبرد و حفظ انقلاب اسلامی مبنی بر مشارکت نهادینه مردم در عرصه های مختلف کشور بود؛ این راهبرد، انقلاب اسلامی را در حوادث و رویدادهای مختلف کشور موفق و پیروز کرد.

وی اضافه کرد: این تفکر امام (ره) به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بر می‌گردد، به طوری که ایشان در زمان حضور در نجف اشرف دو مرتبه از عنوان بسیج استفاده کردند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این تفکر را در عرصه هایی همچون جهاد سازندگی و... به کار گرفتند.

افشار با اشاره به اینکه مهمترین دلیل عدم موفقیت نهضت مشروطه و ملی شدن صنعت نفت، عدم توجه رهبران این جنبش‌ها به نقش و توان مردم بود، تصریح کرد: امام خمینی(ره) از فرصت و نعمت مردم برای مباحث امنیت ملی کشور بهره می برد به طوری که ایشان فرمان تشکیل لشکر 20 میلیونی را قبل از آغاز جنگ تحمیلی صادر کردند و با شروع دفاع مقدس نیز از بسیج به عنوان پایه‌ای برای بهره گیری از ظرفیت و توان مردم در این عرصه استفاده کردند.

فرمانده اسبق بسیج مستضعفین با بیان اینکه آمریکا با مشاهده وضع نابسامان داخلی کشور ایران، صدام را به حمله تشویق کرد، افزود: ابتدای انقلاب سپاه و بسیج شکل کاملی نگرفته بود و ارتش نیز به جهت دگرگونی های صورت گرفته، توان لازم جهت دفاع از کشور را نداشت لذا آمریکا صدام را تشویق کرد تا به ایران حمله کند تا با توقف کشور، فضا را برای حاضر شدن مسئولان پای میز مذاکره فراهم آورد.

وی با اشاره به اینکه ابتدای جنگ تحمیلی، شاهد حضور نیروهای مردمی در روستاها و مناطق مرزی کشور جهت دفاع بودیم، گفت: به صدام القا شده بود که اولین استقبال از نیروهای عراقی در خوزستان صوت خواهد گرفت اما در زمان حمله، شرایط به عکس رخ داد و عشایر عرب و مردم این منطقه از کشور دفاع کرده و به مقاومت پرداختند و پیشروی های دشمن در خاک ایران را کند کردند.

افشار ادامه داد: ابتدای جنگ تحمیلی به دلیل غافل گیری کشور، دشمن پیشروی هایی در داخل مرزهای ایران داشت اما مردم بدون هیچ ابزار و امکاناتی در برابر این پیشروی های مقاومت کردند که بسیاری از صحنه های آن مقاومت و ایستادگی هنوز هم گمنام است.

رئیس هیأت عالی اندیشه ورزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: حجت الاسلام حیدری در ایلام، بسیجیان شهر ملکشاهی در بخش میمک، مقاومت مردمی در گیلان غرب، فدائیان اسلام همچون شهید هاشمی در آبادان و شهید جهان آرا در خرمشهر را می‌توان از سردمداران نیروهای مردمی در دفاع از مرزها و شهرهای کشور در برابر نیروهای متجاوز نام برد.

وی گفت: بهره گیری از نیروهای مردمی در ابتدای دفاع مقدس با عملیات ثامن الائمه در منطقه دارخوین آغاز شد و به پیروزی هایی رسید و این همراهی، عملیات هایی همچون فتح المبین و بیت المقدس را نیز رقم زد.

افشار با بیان اینکه برای آشنایی با نقش بسیج در دوران دفاع مقدس باید توازن قدرت در آن زمان را بررسی کرد، گفت: براساس نظریات علمی سلاح های پیشرفته و جمعیت تحت پرچم از عوامل قدرت در نبردهای نظامی محسوب می شوند که در زمان دوران دفاع مقدس شاهد به کارگیری این تجهیزات بودیم، عراق پیشرفته ترین سلاح ها را در اختیار داشت و از حمایت ابرقدرت ها برخوردار بود، به‌طوری که در این نبرد دو ابرقدرت آمریکا و شوروی در کنار عراق بودند اما نیروهای مردمی ایران معادلات قدرت دنیا را برهم زدند.

رئیس هیأت عالی اندیشه ورزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: به زعم بسیاری از کارشناسان، جنگ جهانی سوم با حمله به ایران شکل گرفت و عراق با بهره گیری از اطلاعات سرویس های جاسوسی آمریکا و همچنین اطلاعات واصله از منافقین در داخل، سعی در نفوذ به ایران داشت اما نیروهای داوطلب و عاشق شهادت ایرانی این معادلات را دگرگون کردند که در این عرصه بسیج دارای نقش اول بود.

وی اضافه کرد: دشمن جوخه مرگ آماده می کرد تا نیروهای فراری از جنگ را دار بزند اما در مقابل رزمندگان ایرانی دست در شناسنامه ها می بردند تا امکان حضور در جبهه را پیدا کنند.

افشار ادامه داد: یکی دیگر از جنبه های اثرگذاری بسیج در دوران دفاع مقدس، جمع آوری کمک های مردمی در سراسر کشور بود که با وجود مشکلات عدیده اقتصادی، پشتیبانی جنگ را انجام داد.

رئیس هیأت عالی اندیشه ورزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه در عرصه فرهنگی نیز بسیج با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در یادواره های شهدا و تشییع پیکر شهدا تاثیرگذار است، گفت: امروز انتقال فرهنگ بسیج به دیگر کشورها در دستور کار است به طوری که مقاومت امروز در لبنان، عراق و سوریه الگو گرفته از بسیج ایران است.

وی گفت: بعد از اعلام آتش بس در لبنان، هیئتی از طرف سید حسن نصرالله به ایران آمد و پس از بازدید بسیج، مشابه آن را در تشکیلات حزب الله ایجاد کرد که ثمره آن با پیروزی در جنگ 33 روزه در برابر چهارمین لشکر قدرتمند جهان مشاهده شد.

افشار در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه قدرت موشکی ایران دارای قدرت بازدارندگی در برابر دشمنان کشور است اما روحیه شهادت طلبی و آمادگی مردم و انسجام آنان نقش بازدارنده تری برای دشمنان دارد که مانع از هر فکر خامی از سوی آنان برای کشور می شود.

 

سال 57 انقلاب اسلامی توسط جوانان به پیروزی رسید/ اداره یک انقلاب توسط جوانان منحصر به انقلاب اسلامی است/اکثر فرماندهان دوران جنگ جوانان زیر 24 سال بودند/ بسیج خار چشم دشمنان است/عمل به شعار نه به آمریکای امروز جهان توسط جوانان ایران اسلامی شکل گرفته است

در ادامه سردار محمد حسین سپهر جانشین سازمان بسیج مستضعفین طی سخنانی اظهار کرد: همواره در طول تاریخ، جوانان در حکومت‌های توحیدی نقش کلیدی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: بسیاری از انبیاء در سنین جوانی و در هنگام ورود به سن تکلیف دینی به پیامبری دست یافتند و تحول هایی را در جامعه خود به وجود آوردند که منشأ ساخت تمدن‌های توحیدی شد؛ انصار و پیروان ادیان الهی نیز در سنین جوانی به پیامبران زمان خود لبیک گفتند و به نقش آفرینی پرداختند.

سپهر با اشاره به اینکه در طول تاریخ، جوانان موتور متحرک جامعهبه سمت تعالی بودند گفت: رژیم پهلوی از رشد و بالندگی جوانان در هراس بود از این رو تلاش می کرد، جوانان را به سمت فساد و فحشا سوق دهد و جوانان دانشگاهی را از نعمت معنویت محروم سازد.

وی افزود: امام خمینی (ره) در شروع انقلاب اسلامی و برای از بین بردن رژیم پهلوی، کار را با نوجوانان شروع کرد و طی دوران مبارزه جوانان مقابل رژیم تا دندان مسلح ایستادند و در سال 57 انقلاب اسلامی توسط جوانان به پیروزی رسید.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: انقلاب اسلامی نسبت به دیگر انقلاب‌ها یک تمایز جدی داشت؛ آن هم اداره انقلاب اسلامی توسط جوانان بود که این موضوع منحصر به انقلاب اسلامی است.

سپهر با اشاره به حوادث پس از انقلاب و نقش آفرینی جوانان در مدیریت حوادث گفت: پس از انقلاب اسلامی دشمنان به دنبال سرنگونی نظام بودند اما جوانان با حضور موثر در کمیته، بسیج و کانون های فرهنگی آرمان‌های امام و انقلاب را حفظ کردند و در مقابل بحران‌هایی که دشمن توسط ضد انقلاب رقم می زد، جوانان انقلابی مانع از تاثیر گذاری دشمن از این طریق شدند.

وی بابیان اینکه تسخیر لانه جاسوسی نقطه عطف انقلاب اسلامی بود گفت: جوانان ایران برای اولین بار در تاریخ جهان به مرکز جاسوسی استکبار یورش بردند و آن را تسخیر کردند؛ در حقیقت عمل به شعار نه به آمریکا که امروز جهانی شده است توسط جوانان ایران اسلامی روی داده است.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: در بحث مدیریت بحران های کشور همچون بحران هایی که دشمن در بین اقوام و عشیره ها به وجود می آورد، جوانان با حضور به موقع و موثر در صحنه، نظام و مردم منطقه را یاری می کنند.

این کارشناس امور فرهنگی و نظامی با اشاره به تحمیل جنگ از سوی کشورهای استکباری به ایران پس از انقلاب و دفاع جوانان از کشور گفت: دفاع مقدس نقطه عطفی در تاریخ جهان بود که در آن شاهد جنگ تمام عیار دنیای استکبار علیه تفکر توحیدی بودیم؛ کشورهای شرق و غرب با بهره گیری از بالاترین تجهیزات نظامی و بهترین نیروهای آموزش دیده به ایران اسلامی حمله کردند؛ در برآوردهای خود نیز به این نتیجه رسیده بودند که با توجه به شرایط نظامی، اقتصادی و اجتماعی ابتدای انقلاب، نظام تسلیم خواهد شد.

وی ادامه داد: جوانان با ایمان، انقلابی و مذهبی دست از جان شسته به پیام امام خمینی(ره) لبیک گفتند و با ایستادگی، صبر، مقاومت و ایثار با جان و مال خود به جنگ با دشمن رفتند، در دوران دفاع مقدس جوانان همواره بن بست ها را می شکستند و گره‌ها را باز می‌کردند و دیدیم که دشمن مغلوب اراده‌های جوانان انقلابی شد.

سپهر با اشاره به نقش جوانان در دفاع مقدس گفت: اکثر فرماندهان دوران جنگ، جوانان زیر 24 سال بودند و 80 درصد شهدا، جانبازان و ایثارگران نیز جوانان زیر 27 سال بودند.

وی ادامه داد: در حال حاضر الگوی بسیج و مدیریت جوانان ما در جنگ، جهانی شده است و حزب الله، حشدالشعبی و دیگر گروه های مقاومت از بسیج انقلاب اسلامی الگو گرفته‌اند.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین با بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه بهره گیری از جوانان گفت: جهاد سازندگی از دستاوردهایی است که پس از انقلاب اسلامی به وجود آمد و توسط جوانان مدیریت می‌شد، در واقع جوانان در جهاد سازندگی، چهره عقب مانده کشور در زمان پهلوی را عوض کردند و کشور را در مسیر توسعه قرار دادند. 

وی اضافه کرد: کشوری که قبل از انقلاب اسلامی سهم ناچیزی در تولید علم جهان داشت و حدود 0.001 علم را تامین می کرد به برکت انقلاب اسلامی و با اراده جوانان ایران اسلامی امروز شانزدهمین تولید کننده علم جهان است.

سپهر با اشاره به رشد و باندگی صنایع نظامی پس از انقلاب گفت: پیشرفت صنایع نظامی که بخشی از  تجارب آن در زمان دفاع مقدس به دست آمد و هنوز متخصصین دنیا به آن نرسیده است؛ مرهون تلاش های جوانان انقلابی است.

وی تشریح کرد: برای حفظ و نگهداری انقلاب اسلامی نیاز است تا جوانان در عرصه های فراملی حاضر شوند و اندیشه انقلاب اسلامی را به دیگر کشورها انتقال دهند همچون حضور جوانان کشور به عنوان مستشار نظامی در سوریه و عراق و مقابله با تفکر جریان تکفیری که برکت های زیادی برای انقلاب داشته است.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: اطاعت پذیری جوانان کشور از امامین انقلاب موجب شد که ایران اسلامی اراده‌های خود را به کشور های عربی و غربی غالب کنند.

وی با اشاره به تشکیل بسیج با فرمان امام خمینی (ره) گفت: بسیج مستضعفین شجره طیبه‌ای است که با نگاه امام خمینی شکل گرفت و توسط جوانان سازمان و ارتقاع یافت.

سپهر در پایان اظهارات خود با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیج خار چشم دشمنان شده است، گفت: اکنون دشمن حمله به دو هدف ولایت و بسیج را در برنامه خود دارد؛ روابط محبت آمیز رهبری با بسیج موجب شده است که رهبری از این سازمان توقع های ویژه ای داشته باشد. بسیج ارتشی مومن و انقلابی است که با ایمان و اراده وارد جامعه شده است و عملکرد بسیج موجب شده رهبری به تحقق موضوعات مدنظر خود امیدوارتر شود.

 

ترویج روحیه و فرهنگ بسیجی راهبرد کشور برای مقابله با تهاجم فرهنگی/ فرهنگ و روحیه بسیجی محصول 8 سال دفاع مقدس است/ حلقه های صالحین ، بزرگترین شبکه تربیتی دنیا/ 22 سازمان اقشاری بسیج در عرصه جهاد تبیین فعال هستند/ فعالیت 50 هزار پایگاه برای مقابله با جنگ نرم دشمن

سردار عبدالرضا آزادی، مشاور فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین نیز در بخش دیگر این نشست طی سخنانی اظهارداشت: پس از شکست دشمن در جنگ تحمیلی، استکبار با هدف تسخیر کشور به دنبال جنگ نرم و تهاجم فرهنگی رفت تا بتواند باورها و ادراک جوانان را مجذوب خود کند.

وی ادامه داد: آنان که نتوانستند در جنگ سخت کشور را شکست داده و به تسخیر خود در بیاورند، تلاش دارند با جنگ فرهنگی، افکار جوانان را در اختیار بگیرند و برای این امر تمام امپراطوری رسانه‌ای خود را به کار گرفته اند که با صرف میلیاردها دلار پول و فعال شدن هالیوودها به دنبال پیش بردن نقشه های شوم خود هستند.

آزادی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با بهره گیری از تفکر و فرهنگ بسیج در پی مقابله با این تهاجم است، گفت: فرهنگ و روحیه بسیجی محصول 8 سال دفاع مقدس است که امام خمینی(ره) در آخرین پیام خود به بسیج فرمودند؛ اگر نوای بسیج در یک کشور طنین انداز شود، چشم جهان خواران از آن کشور دور خواهد شد.

مشاور فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین گفت: انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری با تکیه بر سرمایه بسیج و فرهنگ و تفکر این سازمان در برابر تهاجم های گوناگون دشمن مقابله می کنند.

وی ادامه داد: بسیج امروز در بستر مساجد فعال است و جوانان و نسل دوم و سوم انقلاب در 50 هزار پایگاه بسیج مساجد در برابر تهاجم فرهنگی دشمن در حال مبارزه هستند که این حضور برادران و خواهران جوان بسیجی در مساجد علاوه بر رونق دهی به فعالیت های مسجد، موجب ایجاد و تشکیل حلقه های صالحین به عنوان بزرگترین شبکه تربیتی دنیا شده است.

آزادی گفت: برگزاری حلقه های صالحین با محوریت مسجد و روحانی فرصتی برای خودسازی و جهاد اکبر است که در راستای حفظ هویت دینی و انقلابی جوانان و همچنین انتقال فرهنگ بسیج به نسل های دیگر انجام می شود.

مشاور فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: امروز 3 هزار مهد قرآنی در بستر مساجد با الهام از تربیت دینی برای نونهالان توسط خواهران بسیجی برپا شده است تا نونهالان با تفکر بسیجی آشنا شوند و سدی در برابر تفکر استعماری و لیبرالی ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه یادواره ها و کنگره های شهدا با هدف حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت توسط بسیج در مساجد برگزار می شود، تصریح کرد: سالانه بیش از 10 هزار یادواره شهدا و 2 تا 3 کنگره شهدا استانی با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کشور برگزار می شود زیرا لحظه به لحظه زندگی شهدا برای مردم کشور درس است که می تواند آنان را در برابر تهاجم فرهنگی مصون بدارد.

آزادی با اشاره به برگزاری اردوهای تعالی بخش راهیان نور در یک دهه اخیر تصریح کرد: با نقش آفرینی اقشار بسیج سالانه حدود 6 میلیون نفر از جوانان و نوجوانان کشور در تمامی ایام سال با حضور در منطق عملیاتی از یادمان های دفاع مقدس بازدید می کنند تا با فرهنگ و سبک زندگی شهدا آشنا شوند که در این راستا 10 هزار راوی و 30 هزار خادم در خدمت این حرکت عظیم فرهنگی هستند.

مشاور فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری امروز راهیان نور تبدیل به فناوری برای کشف گنج بزرگ دفاع مقدس شده است و جوانان با حضور در این مناطق با معارف و حماسه های بزرگ دفاع مقدس آشنا می شوند.

وی گفت: برای تقابل با تهاجم فرهنگی استفاده از ابزار هنر ضروری است که در این راستا بنیاد فرهنگی روایت فتح و مرکز آفرینش های هنری بسیج ایجاد شده است که بار سنگین فیلم سازی، مستند سازی و همچنین تدوین و تالیف کتب دفاع مقدس را برعهده دارند. این نهادها در یک دهه گذشته بیش از 10 فیلم سینمایی و 100 مستند را تولید کرده‌اند که شهید آوینی بنیان گذار این مستندسازی‌ها بوده است.

آزادی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم، هنرهای تجسمی یا تئاتر مقاومت در سطح بین الملل تصریح کرد: این جشنواره ها هر دو سال یک بار در عرصه بین المللی برگزار می‌شود و از آثار تولید شده در حوزه جبهه و جنگ تقدیر می شود.

مشاور فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه گفتمان سازی و روشنگری جزء برنامه های سازمان بسیج است، گفت: جهاد تبیین که اخیرا از سوی مقام معظم رهبری به عنوان یک جهاد کبیر مورد تاکید قرار گرفت، در دستور کار بسیج و نخبگان آن است و در این راستا هر 22 سازمان اقشاری بسیج به موضوع گفتمان سازی و روشنگری در عرصه های مختلف کشور براساس منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری مشغول هستند.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی عرصه‌ای مهم برای ترویج فرهنگ است، افزود: امروز قرارگاه فضای مجازی بسیج، صدها کانال و سایت خودجوش مردمی را مورد حمایت قرار داده است به طوری که نیروهای انقلابی در این عرصه ها دارای حرف و جایگاه هستند.

آزادی تصریح کرد: فضای مجازی میدان نبرد است و باید در این فضا حضور داشت و به آگاهی بخشی و بصیرت افزایی مردم پرداخت.

مشاور فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه حفظ و تداوم روحیه مقاومت و شهادت طلبی از دیگر دستاوردهای فرهنگی بسیج است، گفت: در عرصه دفاع از حرم اهل بیت(ع) شاهد تشکیل صفوف عظیم داوطلبان برای حضور در این جبهه بودیم که یادآور حضور نیروهای مردمی در دوران دفاع مقدس بود.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: با این دلدادگی جوانان ایرانی برای دفاع از حریم آل الله، جهان شاهد بودکه علیرغم تمام تهاجم فرهنگی به جوانان کشور، هنوز این نسل همانند جوانان دوران دفاع مقدس برای پاسداشت و حفظ ارزش های انقلاب اسلامی آماده هستند.

 

پروژه 15ساله بسیج جامعه پزشکی در علمی سازی مدیریت بحران/ بسیج در عرصه امدادرسانی در زمان حادثه یک عضو بی بدیل است/ بسیج مانع از ملی شدن بحران می شود

در ادامه بیست و هشتمین نشست شنبه های انقلاب، محمد رئیس‌زاده رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور با بیان اینکه ایران جزو 10 کشور حادثه خیز دنیا است، گفت: در حال حاضر کشور در معرض حوادث ناگواری قرار دارد و وجود بحران های طبیعی و دست ساز بشر نیز کاملا ملموس است که برای این منظور آمادگی و پاسخگویی بسیار ضروری است.

وی با اشاره به عملکرد رژیم پهلوی در مقابله با بحران گفت: سابقه کشور در مقابله با بحران بسیار بد است به نحوی که تا 30 سال گذشته هیچ کار و اقدام عملی برای پیشگیری از بروز بحران وجود نداشت و عمده فعالیت ها در زمان بحران انجام می شد.

رئیس‌زاده با بیان اینکه دنیا بیش از 80 سال است که برموضوع کنترل حوادث کار می کند، گفت: قبل از انقلاب اسلامی، ایران هیچ گونه فعالیت علمی در حوزه مدیریت بحران انجام نداد در حالی که در دنیا بیشتر فعالیت ها بر اساس پیشگیری از بحران انجام می شود.

وی ادامه داد: در 30 سال اخیر اقدامات خوبی در حوزه مدیریت بحران انجام شده و مدیریت بحران بسیار علمی شده است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور با اشاره به اینکه بسیج در زمینه پاسخگویی به بحران سابقه خوبی دارد، گفت: در حال حاضر بسیج در زمینه علمی کردن مدیریت بحران وارد شده است و دستاوردهای بسیار خوبی داشته است.

این کارشناس حوزه مدیریت بحران تشریح کرد: ویژگی هایی چون؛ گستردگی بسیج و فعالیت50 هزار پایگاه بسیج مساجد، بومی بودن بسیج و لزوم شناخت منطقه در پاسخگویی بحران، پیشتازی بسیج در جمع آوری کمک های اولیه، کنش های صمیمانه و روابط عاطفی بسیج با مردم، پایداری بسیجیان در منطقه تا زمان رفع بحران، توانمندی هم افزایی و هم راستاکردن ارگان ها، استمرار سیاست های بسیج، نقش سازمان بسیج در امدادرسانی و پاسخگویی به بحران را به نقش بی بدیلی تبدیل کرده است.

رئیس‌زاده با اشاره به نقش بسیج در علمی کردن مدیریت بحران گفت: هیچ ارگانی به اندازه بسیج در علمی کردن مدیریت بحران نقش نداشته است به طوری که سازمان بسیج جامعه پزشکی از سال 1382به مدت 15 سال بر این موضوع کار کرده و سلامت و پیشگیری بیماری ها در هنگام بحران را پیگیری کرده است.

وی تشریح کرد: کنگره های علمی بسیج در حوزه مدیریت بحران از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی است که با مدیریت جوانان بسیجی روی داده و ارتباط بین نخبگان دانشگاهی و حوزه عمل را فراهم کرده است که نمونه موفق این کنگره ها، کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران در حوادث غیرمترقبه است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور با اشاره به حادثه اخیر زلزله کرمانشاه گفت: پس از زلزله کرمانشاه،بسیج جامعه پزشکی در پیشگیری از بیماری ها و امداد رسانی و درمان بسیار موفق عمل کرد به طوری که نیروهای منطقه توانستند در این حوزه مدیریت بحران کنند و اجازه ندهند بحران ملی شود.

وی تصریح کرد: انسجام در زمان بحران امر بسیار مهمی است که متاسفانه در حال حاضر در این حوزه ضعف وجود دارد که بسیج در این حوزه نیز وارد شده است.

رئیس‌زاده در پایان اظهارات خود گفت: بسیج در عرصه امداد رسانی در زمان حادثه یک عضو بی بدیل است و در حوزه علمی کردن بحران و برخورد با بلایای طبیعی نیز نقش بزرگی ایفا کرده است.

 

بسیج حزب نیست بلکه یک تشکیلات مردمی است/ پایگاه‌های بسیج مانند یک گراف است که شبیه آن در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌شود/  نهضت انقلاب اسلامی با بسیج استمرار پیداکرده است/ امروز در ایران از همه سلایق و تفکری طرفدار بسیج هستند/ بسیج و بسیجیان ثابت کرده‌اند که در کشور هیچ بن‌بستی وجود ندارد

در بخش دیگر این نشست علیرضا معاف مسئول تحلیل و بررسی بسیج اساتید کشور با بیان اینکه امروز راهپیمایی اربعین حسینی نشأت گرفته از تشکیلات بسیج است، اظهار داشت: بسیج یک ساختار و سیستم مردمی است و هر نهضت و ساختاری که بخواهد استمرار پیدا کند باید در عقاید خود محکم بایستد که امروز بسیج نیز پای عقاید خود استوار ایستاده است.

وی ادامه داد: در ایجاد هر نهضتی، عواملی در استمرار بخشی آن‌ تاثیرگذار است مثلاً در بعثت پیامبر اعظم(ص)، مسجد نقش مهمی در استمرار اسلام داشته است و یا در نهضت عاشورا، هیئت‌ها استمرار دهنده این نهضت بوده‌اند و درنهایت نهضت انقلاب اسلامی با بسیج پابرجا شده و استمرار پیداکرده است.

معاف تأکید کرد: بسیج درعین‌حال که یک تشکیلات عمومی و مردمی است یک تشکیلات تخصصی هم محسوب می شود به نحوی که از تمام اقشار جامعه در آن حضور موثر دارند.

معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید کشور با بیان اینکه در حال حاضر 6 لایه تئوری، ایدئولوژی، استراتژی، تاکتیک، تکنیک و عملیات در کشور وجود دارد، ادامه داد: یکی از خصوصیات بسیج این است که در هر 6 لایه فعال است و نقش به سزایی را ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با نخبگان از نامه اساتید بسیجی در باب مسائل اقتصادی، تشکر کردند گفت: بسیج و بسیجیان ثابت کرده‌اند که در کشور هیچ بن‌بستی وجود ندارد و می‌توان مشکلات را با درایت حل کرد.

معاف افزود: بسیج هیچ‌گاه از روی عواطف تصمیم نگرفته و نخواهد گرفت بلکه بر اساس عقل تصمیم گرفته و عمل می‌کند لذا بسیج از حیث الگوسازی یک سازمان نمونه و قابل الگوبرداری است.

معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید کشور تصریح کرد: امروز در ایران از همه سلایق و تفکری طرفدار بسیج هستند چون بسیج توانسته است در تمام عرصه ها به کشور کمک کند.

وی تأکید کرد: بسیج هیچ‌گاه یک حزب نبوده و نخواهد بود بلکه یک تشکیلات مردمی است و اگر به یک حزب تبدیل شود قطعاً به مشکل خواهد خورد.

معاف با بیان اینکه تشکیلات بسیج مانند یک شبکه مویرگی در بدن عمل می‌کند گفت: بسیج یکی از بزرگ‌ترین، فراگیرترین، شامل‌ترین، پرنفوذترین و سریع‌ترین تشکیلات در کشور است.

معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید کشور ادامه داد: بسیج فرزند خلف انقلاب اسلامی است و همیشه در تمام عرصه‌ها پا به کار بوده و به اصل و آرمان‌های انقلاب اسلامی وفادار مانده و به 3 اصل جمهوری اسلامی (استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی) پایبند بوده است.

وی با اشاره به انقلاب‌هایی که قبل از انقلاب اسلامی در سراسر جهان اتفاق افتاده است، بیان داشت: هیچ انقلابی نتوانسته است به اصل، آرمان و شعارهای اولیه در طول عمر خود پایبند باشد ولی انقلاب اسلامی در عمر 40 ساله خود به تمام آرمان‌های خود پایبند بوده است.

معاف در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: بسیج مصداق مردم‌سالاری دینی است و در تمام اقصی نقاط کشور یک پایگاه مردمی دارد؛ تمام پایگاه‌های بسیج مانند یک گراف است که چنین گرافی در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌شود.

آمادگی بیش از یک‌میلیون بسیجی برای خدمات‌رسانی در کشور/  بسیج مجری 130 هزار پروژه محرومیت‌زدایی  در کشور است/ کویرزدایی در شهرهای اصفهان، خوزستان و سیستان و بلوچستان توسط بسیج سازندگی/ ایجاد 100 هزار فرصت شغلی در پی اقدامات بسیج سازندگی در کشور/ همکاری و همراهی بسیج سازندگی با تمام دولت‌ها فارغ از نگاه های سیاسی

فرشاد عالی مدیر فرهنگی سازمان بسیج سازندگی کشور در ادامه بیست و هشتمین نشست شنبه‌های انقلاب اظهار داشت: جهاد سازندگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌منظور خدمات‌رسانی و محرومیت‌زدایی در کشور تأسیس شد اما متأسفانه این سازمان در سال 79 و در دولت های هفتم و هشتم بابی خردی بعضی افراد منحل شد اما باتدبیر رهبر انقلاب بسیج سازندگی در همان سال تشکیل شد.

وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی حضور میلیونی جوانان  متخصص در بسیج سازندگی برای کمک به محرومین و مستضعفین کشور است.

عالی افزود: سالانه بیش از یک‌میلیون نفر بسیجی برای خدمات‌رسانی در کشور آماده هستند و در حال حاضر حدود 10 هزار گروه خودجوش و مردمی در امر خدمات‌رسانی فعالیت می کنند.

مدیر فرهنگی سازمان بسیج سازندگی کشور با اشاره به الگوگیری کشورهای اسلامی از تفکر سازندگی، بسیج گفت: شهید همدانی همواره تأکید داشتند که تفکر سازندگی در بین جوانان سوریه نفوذ کرده است و از بسیج سازندگی ایران و انقلاب الگوبرداری کرده‌اند.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از جنگ‌های دشمنان انقلاب در حیطه اغتشاشات شهری و اقتصادی است که با عنایت پروردگار، جوانان بسیجی در مقابل این اقدامات پیش‌قدم هستند و آرایش جنگی گرفته‌اند.

عالی ادامه داد: امروز از تمام اقشار کشور در بسیج سازندگی اعضایی وجود دارد که به‌صورت داوطلبانه در امر کمک‌رسانی، حضوری فعال داشته و خود را وقف محرومین و مستضعفین می‌کنند.

مدیر فرهنگی سازمان بسیج سازندگی کشور با اشاره به برگزاری رزمایش اخیر سازمان بسیج مستضعفین با نام سپاهیان محمد رسول‌الله (ص) بیان داشت: بخش عمده بودجه این رزمایش توسط مردم تأمین شد و به‌نوعی در این زمینه شاهد کمک مردم به مردم بودیم.

وی افزود: حتی در گروه‌های جهادی شاهد حضور خانواده‌ها و زوج‌های جوان هستیم که زندگی مشترک خود را در کنار محرومین آغاز می کنند.

عالی تأکید کرد: یکی از نکات مهم بسیج سازندگی همکاری و همراهی با تمام دولت‌ها است، به طوری که تا کنون بسیج سازندگی هیچ‌گاه به این مورد حزبی نگاه نکرده است.

مدیر فرهنگی سازمان بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه بسیج سازندگی در تمام عرصه‌ها حضور فعالی دارد ادامه داد: بسیج سازندگی در مدت کوتاهی توانست تمام دام و طیور کشور را واکسینه کند و یا حتی توانست در مسئله کویرزدایی در شهرهای اصفهان، خوزستان و سیستان و بلوچستان موفق ظاهر شود.

عالی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: حدود 130 هزار پروژه محرومیت‌زدایی در طی سال‌های اخیر توسط بسیج سازندگی صورت گرفته است و این سازمان با برنامه‌ریزی توانسته اردوهای جهادی را هدفمند سازد و صدها هزار نفر را شاغل کند.

ارسال نظرات